Performancing Metrics

اوپک پتروشیمی؛ جدیدترین پیشنهاد ایران | اتاق خبر
کد خبر: 33852
تاریخ انتشار: 8 آذر 1391 - 12:42

 

پس از تاسیس سازمان اوپک و مجمع کشورهای صادرکننده گاز با پیشنهاد ایران، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ارائه پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای تاسیس سازمانی مشابه اوپک برای تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی جهان خبر داد.

به گزارش اتاق نیوز، عبدالحسین بیات در گفتگو با مهر با اشاره به پیشنهاد ایران به چند کشور بزرگ تولیدکننده و مصرف کننده محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری برای تاسیس اوپک پتروشیمی، گفت: اخیرا پیشنهادهایی به برخی از شرکای تجاری برای تاسیس مجمع کشورهای صادکننده و مصرف کننده محصولات پتروشیمی ارائه شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه در حال حاضر وجود سازمانی همچون اوپک نفت و یا مجمع کشورهای صادرکننده گاز برای بازار جهانی محصولات پتروشیمی ضروری به نظر می‌رسد، تصریح کرد: ایران آمادگی خود را برای تاسیس سازمانی مشابه اوپک نفت برای محصولات پتروشیمی ارائه کرده است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه تاسیس و سیاست گذاری مجمع کشورهای تولید کننده و مصرف کننده پتروشیمی می‌تواند منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان محصولات پتروشیمی را در بازار جهانی تعیین کند، اظهار داشت: در حال حاضر منطقه خاورمیانه بزرگترین تولیدکننده و عرضه کننده محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری به بازار جهانی است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یادآوری اینکه تاسیس این مجموع با مشارکت کشورهای بزرگ تولیدکننده محصولات پتروشیمی منطقه خاورمیانه می تواند در تامین بلندمدت نیز مصرف کنندگان تاثیر گذار باشد، تاکید کرد: همچنین منافع تولیدکنندگان را هم در بلندمدت تامین می کند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیشتر در گفتگو با مهر با بیان اینکه نحوه حضور در بازارهای هدف، قیمت گذاری فروش محصولات و چگونگی تولید هر یک از فرآورده‌های پتروشیمی توسط کشورهای مختلف را به عنوان برخی از اهداف ایجاد این مجمع جهانی عنوان کرد و گفته بود: قطعا شکل گیری مجمع کشورهای صادرکننده محصولات پتروشیمی می تواند اثرگذاری بیشتری در بلند مدت در بازارهای جهانی نسبت به شرایط فعلی داشته باشد.

بیات در خصوص نحوه عضویت کشورهای تولید و صادرکننده محصولات پتروشیمی در این مجمع به مهر بیان کرده بود: در شرایط فعلی برخی از کشورها همچون جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، روسیه، قطر، ترکیه و چند کشور دیگر از شرایط عضویت در این مجمع جهانی برخوردار هستند.

به گزارش مهر، برای اولین بار به پیشنهاد ایران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در دسامبر ۲۰۰۸ میلادی با تصویب اساسنامه آن در نشست وزارتی مسکو به طور رسمی فعالیتهای خود را آغاز کرد که الجزایر، بولیوی، برونئی، مصر، اندونزی، ایران، لیبی، مالزی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا اعضای این مجمع را تشکیل می دهند.

همچنین سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) با حضور الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات٬ اکوادور، آنگولا و ونزوئلا از سال ۱۳۴۴ شمسی تاکنون فعالیتهای خود را آغاز کرده است.

در همین حال، آخرین وضعیت توسعه صنعت پتروشیمی ایران حاکی از آن است که هم اکنون ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور سالانه بیش از ۵۰ میلیون تن رسیده است که پیش بینی می شود با اجرا و تکمیل ۶۶ طرح پتروشیمیایی این ظرفیت به ۱۰۰ میلیون تن در سال افزایش یابد.

در حال حاضر سهم تولید محصولات پتروشیمی ایران در منطقه خاورمیانه به مرز ۲۵.۸ درصد رسیده است که باید تا افق چشم انداز با کنار زدن عربستان به جایگاه نخست منطقه دست یابد.

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید