Performancing Metrics

برای اجرای قانون درست، ابتدا باید زیرساخت ها آماده شود | اتاق خبر
کد خبر: 338726
تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1395 - 11:23
رئیس کنفدراسیون صادرات ابلاغیه جدید سازمان مالیاتی را تحلیل می کند
لاهوتی:مساله آماده نبودن زیرساخت ها باعث باعث خروج پول از نظام بانکی و فرار سرمایه می شود

اتاق خبر- لاهوتی:مساله آماده نبودن زیرساخت ها باعث باعث خروج پول از نظام بانکی و فرار سرمایه می شود

رئیس کل سازمان امور مالیاتی دستورالعمل نحوه سرکشی ماموران مالیاتی به حساب‌های بانکی را با عنوان «رسیدگی به تراکنش‌های بانکی مشکوک» برای اجرا ابلاغ کرد. به این ترتیب سید کامل تقوی نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی دستورالعمل نحوه بررسی و رسیدگی به تراکنش‌های بانکی مشکوک از طرف این سازمان را در چهارم اردیبهشت ماه جاری ابلاغ کرده، ضمن اینکه مسئولیت اجرای این دستورالعمل بر عهده ادارات کل امور مالیاتی گذاشته شده است.

البته پیشتر هم دولت اعلام کرده بود قصد دارد برای دریافت مالیات های مستقیم سرکی به حساب های بانک بکشد که با مخالفت گروهی مواجه شد. محمد لاهوتی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رییس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با سایت اتاق تهران به بررسی این ابلاغیه جدید سازمان امور مالیاتی پرداخت.

لاهوتی می گوید: «موضوعی که پیشتر دولت برای مالیات های مستقیم و رسیدگی به حساب ها اعلام کرده بود مربوط به زمانی می شد که که ممیزین مالیاتی نتوانسته باشند به اطالاعات لازم درباره مودی دست پیدا کنند. به این ترتیب آنها اجازه پیدا می کردند پرینت حساب ها رو چک کنند.» لاهوتی اما درباره این ابلاغیه جدید یعنی «رسیدگی به تراکنش‌های بانکی مشکوک» ادامه می دهد: «این ابلاغیه، با اقدام قبلی که دولت قصد انجامش را داشت، متفاوت است. این ابلاغیه به نظام پولشویی که در کل دنیا مرسوم است، برمی گردد. به این شکل که بانک ها می توانند بررسی کنند که یکسری از پول های از کجا آمده و صاحب حساب هم باید این موضوع را اعلام کند. امروزه وزارت اقتصاد یا خزانه داری کشورها و سازمان های امنیتی به هردلیلی بخواهند می توانند به اطلاعات حساب های بانکی رسیدگی کنند و بانک ها هم باید اطلاعات را در اختیار آنها قرار دهند. اما مشکلی که این ابلاغیه در کشور ایجاد می کند این است که زیرساخت ها فراهم نیست و فاکتور رسمی راه نیوفتاده است. از طرفی هم الزام قانونی برای دریافت فاکتور وجود ندارد. برای مثال برای کالای کشاورزی زیر 800 هزار تومان نیازی به دریافت فاکتور نیست. به این ترتیب در کشور هنوز ارائه فاکتور خیلی مرسوم نیست.»

او همچنین تاکید می کند: «این مساله آماده نبودن زیرساخت ها باعث باعث خروج پول از نظام بانکی و فرار سرمایه می شود. به همین دلیل باید زیرساخت ها ایجاد شود تا فرار سرمایه تبدیل به دغدغه نشود. البته شفاف سازی مالیاتی همیشه درخواست بخش خصوصی بوده است. چرا که همیشه این افراد شناسنامه دار هستند که مالیات می پردازند و جور اقتصاد زیرزمینی را می کشند.»

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین می گوید: «ما مخالف شفاف سازی و ورود و خروج پول نیستیم. اما برای اینکه اصل موضوع تحت شعاع قرار نگیرد باید قانون درست اجرا شود. به همین دلیل قبل از اجرای قانون باید بسترها و زیرساخت ها را فراهم کرد.»

منبع: اتاق تهران 

94106 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید