Performancing Metrics

نتایج اولیه از طرح نجات ذخایر آب | اتاق خبر
کد خبر: 338729
تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1395 - 11:33
یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام جبران کسری ۶۰۰ میلیون مترمکعب از ذخایر زیرزمینی کشور در سال گذشته، گفت: این میزان در سال‌جاری به یک میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

اتاق خبر: جهانگیر حبیبی از برنامه ریزی ها برای جبران حداقل یک میلیارد مترمکعب کسری مخازن آب زیرزمینی کشور در سال جاری خبر داد.

معاون حفاظت و بهره برداری مدیریت منابع آب ایران اظهارداشت: اکنون شرایط کشور از لحاظ وضعیت منابع آب زیرزمینی بسیار حساس است و برای برون رفت از این وضعیت، یک اجماع و عمل همگانی و ملی می طلبد.

وی افزود: خوشبختانه در بسیاری از موارد، در اجرای طرح احیا و تعادل بخشی از آنچه که مورد نظر و پیش بینی اولیه بوده، بهتر عمل شده و این موضوع بارقه امیدمان را بیشتر کرده است.

حبیبی ادامه داد: در سال قبل پیش بینی اولیه برای جبران کسری مخازن آب زیرزمینی، ۴۵۵ میلیون مترمکعب بوده ولی حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب جبران شده و این در شرایطی بود که حدود ۴۳ درصد بودجه مربوط به آن به طور میانگین در سطح کشور تخصیص داده شد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» تصریح کرد: ضروری است همه همکاران بخش آب کشور، برنامه ها و اقدامات خود را بر این شاخص، طرح ریزی و اجرا کنند.

وی ادامه داد: نباید اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی در حوزه مدیریت آب زیرزمینی را محدودیت یا محرومیت بدانیم و تفسیر کنیم، بلکه باید آن را یک ظرفیت و فرصت بدانیم و بر همین اساس، بهره وری و استفاده بهینه از منابع و امکاناتمان را سرلوحه قرار دهیم.

حبیبی خاطرنشان کرد: در حوزه حفاظت و بهره برداری، سه پروژه در قالب پروژه های اقتصاد مقاومتی مطرح است که شامل نصب ۵۰ هزار کنتور برقی فهام و هفت هزار کنتور حجمی هوشمند روی چاه های آب کشاورزی و نصب هزار ابزار اندازه گیری حجمی جریان آب سطحی است.

وی افزود: جبران کسری مخزن آب زیرزمینی به میزان یک میلیارد مترمکعب که تقریبا معادل پُر کردن حدود ۲۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز است، از دیگر برنامه های ما در چارچوب اقتصاد مقاومتی است. در ۱.۵ میلیون هکتار از شبکه های مدرن آب سطحی در کشور، می توانیم آب را به صورت حجمی به بهره برداران تحویل دهیم که این کار در راستای پروژه های اقتصاد مقاومتی و بهینه سازی مصرف است.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید