Performancing Metrics

هندی ها توافق کرده اند بدهی های نفتی خود را پرداخت کنند | اتاق خبر
کد خبر: 338742
تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1395 - 12:00
نایب رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران به سایت گفت:
کیمیایی اسدی: براساس اطلاعات منشتر شده بدهی هندی ها به ایران 6.5 میلیارد دلار است

اتاق خبر- کیمیایی اسدی: براساس اطلاعات منشتر شده بدهی هندی ها به ایران 6.5 میلیارد دلار است. 

 در حالی که براساس اخبار اعلام شده قرار است نخست وزیر هندوستان اوایل خرداد به تهران سفر کند، نایب رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران می گوید در سفر هیات اخیری که از هند به ایران آمده بودند ( به سرپرستی وزیر نفت) توافق شد تا طلب های ایران از هند پرداخت شود. احمد کیمیایی اسدی می گوید:«  یکسری توافقاتی با هیات اخیر هندی که به ایران آمد برای باز پرداخت بدهی ها صورت گرفته است و قرار شده بخشی از مطالبات به صورت روپیه در کشور هند باقی بماند تا تجار ما برای واردات محصولات بتوانند از آن استفاده کنند. علاوه براین توافق شده بخش دیگری از مطالبات نیز به یورو و دلار به ایران پرداخت شود. البته هنوز جزییات مشخصی دراین باره اعلام نشده است.»

باتوجه به نزدیک بودن سفر نخست وزیر هند ناراندرا مودی به ایران تحلیلگران اقتصادی پیش بینی می کنند در جریان این سفر مذاکراتی درباره نهایی شدن بازپرداخت بدهی ها نیز صورت خواهد گرفت و دو طرف درباره روش بازپرداخت مسائل خود را نهایی می کنند. بدهی های هند به ایران در سال های گذشته به دلیل تحریم های اقتصادی شکل گرفته است و مربوط به پول نفتی است که هند از ایران در چند سال گذشته خریداری کرده است.

احمد کیمیایی اسدی با اشاره به اینکه طبق مطالب منتشر شده کل بدهی هند به ایران 6.5 میلیارد دلار یا حدود 6 میلیارد یورو است، درباره این که آیا باید هند به ایران علاوه بر مطالبات غرامت هم پرداخت کند یا نه می گوید:« البته به دلیل تاخیر در پرداخت بدهی مقداری از این پول ارزشش را از دست داده است و در این بین گروهی می گویند که باید طرف هندی سود برای مطالبات ایران در نظر بگیرد ولی به نظرم چون تازه از تحریم درآمدیم شاید به مصلحت نباشد که کشور خیلی به دنبال سود این پول باشد. در حال حاضر اگر اصل پول را دریافت کنیم و بتوانیم شرایط را برای گسترش همکاری ها فراهم کنیم بهتر است.»

او درباره این که مطالبات بعد از پرداخت بهتر است در چه بخشی استفاده شود، می گوید:« این مطالبات بعد از دریافت حتما باید در زمینه زیرساخت های تولید هزینه شود و به کمک تولید بیاید و به ارزش افزوده ای برای بخش صنعت و عمران کشور تبدیل شود. البته دولت هم این مساله را عنوان کرده است که پول و مطالباتی که دریافت می شود به صورت وجه نقدی و نقدینگی وارد کشور نخواهد شد و در زمینه های اشتغال زایی و کارآفرینی که ریشه  اقتصادی و صنعت داشته باشد، هزینه می شود.

پیش از این پایگاه  خبری«بیزینس استاندارد» نیز به نقل از منابع هندی از آمادگی این کشور برای تسویه بخشی از بدهی‌های نفتی هند به ایران خبر داده است. یک منابع آگاه به این پیگاه خبری گفته : «ما داریم برای تسویه بدهی‌ ها به ایران تلاش می‌کنیم و امیدواریم که این مسئله به زودی حل شود.» پالایشگاه‌های هندی از جمله «ایثار» و «مانگالور» مبلغی نزدیک به 6.5 میلیارد دلار به ایران بدهی نفتی دارند.

منبع: اتاق تهران 

94106 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید