Performancing Metrics

تولید آب‌معدنی هزینه‌بر و کم‌سود | اتاق خبر
کد خبر: 338811
تاریخ انتشار: 31 اردیبهشت 1395 - 09:40
«آب معدنی» باید بدون هیچ‌گونه تغییری به‌طور مستقیم از منبع تولید شده و پس از انجام آزمون‌های کنترل کیفیت شیمیایی و میکروبی به داخل ظرف بسته‌بندی انتقال یابد.

اتاق خبر- براساس تعاریف ارائه شده از سوی سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد، «آب معدنی» به آبی گفته می‌شود که محتوی املاح معدنی خاص و عناصر کمیاب بوده و از منابع طبیعی مانند چشمه‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی به‌دست آید.

همچنین اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از هرگونه آلودگی یا تاثیرات خارجی روی کیفیت آن انجام شده باشد. ترکیبات چنین آبی باید در طول فصل‌های مختلف سال از ثبات نسبی برخوردار بوده و در شرایطی که ویژگی‌های آن تغییر نکند، در نزدیکترین محل ممکن به سرچشمه آب و در شرایط بهداشتی خاص بسته‌بندی شود.
 نکته مهم در فرآیند تولید آب‌های معدنی بسته‌بندی شده، ممنوعیت استفاده از فرآیند پالایش جز در مواردی که در استاندارد مربوط به آن اشاره شده، است. بنابراین «آب معدنی» باید بدون هیچ‌گونه تغییری به‌طور مستقیم از منبع تولید شده و پس از انجام آزمون‌های کنترل کیفیت شیمیایی و میکروبی به داخل ظرف بسته‌بندی انتقال یابد. بدین ترتیب نمی‌توان هیچ‌گونه فرآیندی را برای تغییر یا اصلاح آب معدنی از نظر ویژگی‌های شیمیایی و میکروبی مهم و تاثیرگذار در بهداشت عمومی انجام داد و تنها با انجام آزمون‌های کنترل کیفیت در ابتدا و انتهای مراحل تولید این محصول است که می‌توان اطمینان حاصل کرد محصول تولیدی با ویژگی‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت مطابقت داشته و اجازه ورود به بازار را خواهد داشت.


این در حالی است که درباره تولید و بسته‌بندی آب‌های آشامیدنی بسته‌بندی شده، تولیدکننده می‌تواند قبل از بسته‌بندی آن در ظرف، اصلاحاتی روی آن انجام دهد. به‌عنوان مثال با استفاده از عوامل ضدمیکروب و همچنین عبور آب‌های آشامیدنی از فیلترها با اندازه‌ها و انواع مختلف، آب مورد نظر را به نحوی اصلاح کند تا قابل آشامیدن برای مصرف‌کنندگان بوده و تمامی موارد بهداشتی آن رعایت شده باشد.
بدین ترتیب تنها تفاوت عمده «آب معدنی» و «آب آشامیدنی» این است که در «آب معدنی» اصلاحاتی روی آن انجام نمی‌شود و مستقیم بعد از آزمایش‌های مختلف، بسته‌بندی و عرضه می‌شود، در حالی که «آب آشامیدنی» قبل از بسته‌بندی در مراحل اصلاحی مانند میکروب‌کشی و حذف املاح قرار خواهد گرفت.
حال چنین به نظر می‌رسد که تولید آب‌های معدنی بسته‌بندی شده از ریسک بهداشتی بالاتری در مقایسه با آب‌های آشامیدنی بسته‌بندی شده برخوردار بوده و برای کاهش این ریسک، تولیدکننده مجبور است مراحل مختلف کنترل و نظارت بهداشتی را به درستی و با دقت بیشتری انجام دهد که بی‌تردید انجام چنین اقدامات بسیار ضروری برای تضمین کیفیت بهداشتی این محصول، هزینه‌های تولید آن را افزایش خواهد داد. این در حالی است که قیمت عرضه یک بطری آب معدنی در بازار در مقایسه با یک بطری آب آشامیدنی، چندان تفاوتی ندارد.

منبع:صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید