Performancing Metrics

نگاه استانی در صادرات پاسخگو نیست | اتاق خبر
کد خبر: 338823
تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1395 - 15:03
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه نگاه بومی و استانی در صادرات پاسخ نمی دهد، گفت: باید در صادرات نگاه ملی باشد، تعصبات قومی و استانی کمکی نمی کند؛ اگر صادرات رونق بگیرد، دیگر مهم نیست که فرش کرمان از گمرک تهر

اتاق خبر: مصطفی زریسفی، منطقه کویر با بیان این مطلب اظهار کرد: صادرات فرش استان کرمان بیش از 25 میلیون دلار است و این کاهش آمار صادرات فرش از استان به دلیل این است که در تهران شرایط راحت تر و حمل سریع تر است و در عین حال نیز تُجار فرش ما ساکن تهران هستند.

وی افزود: گمرک کرمان از نظر ترخیص کالا و ارائه اظهارنامه گمرکی کاملا آماده و هماهنگ است و کار سریع انجام می شود، اما خود تجار دوست دارند کار را از تهران انجام دهند.

زریسفی در ادامه به صادرات و واردات استان کرمان در سال گذشته نیز اشاره کرد و افزود: صادرات استان کرمان در سال گذشته یک میلیارد و 64 میلیون و 611 هزار دلار بود که نشان دهنده موفقیت استان در حوزه صادرات است.

زریسفی تصریح کرد: گرچه برخی کاهش 9 درصدی صادرات سال گذشته را مطرح می کنند، اما افزایش صادرات استان در سال 93 نسبت به 92 رشد چند ده درصدی داشته است که توانستیم این جهش را حفظ کنیم و کاهش 9 درصدی نسبت به آن عدد، قابل ملاحظه نیست.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان کرد: سال گذشته میزان صادرات پسته در استان 82 هزار تن و سال 93 میزان 118 هزار تن بوده که علت این کاهش، کمبود محصول در بخش صادرات بود.

وی با اشاره به رشد معقول صادرات کالا از استان کرمان افزود: با توجه به شرایط پیش آمده در کشور و حوزه بین الملل امسال خوشبین هستیم و به نظر می آید تجارت رونق گیرد.

زریسفی در ادامه اظهار کرد: در سال جدید برنامه اقتصاد مقاومتی به صورت طرح و پروژه در حوزه وزارت صنعت و معدن اعلام شده که شش پروژه سهم استان کرمان است و باید در این راستا میزان صادرات کل کشور 10 میلیارد دلار نسبت به سال قبل افزایش یابد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه پیش بینی می کنیم به خوبی بتوانیم سهم استان را محقق کنیم، تصریح کرد: باید طبق قانون و برنامه جلو برویم و اعلام برنامه ها به صورت قانونی، اقدام مهمی است زیرا هر فردی که در سمتی قرار گیرد، کار به طور طبیعی جلو می رود و این بهترین حالت است.

وی با اشاره به سفر هیئت دولت به استان در هفته آینده بیان کرد: با توجه به اینکه استان کرمان به عنوان محور ترانزیت جنوب به شمال کشور است و با وجود خطوط جاده ای، هوایی و ریلی انتظار داریم در ترانزیت و صادرات مجدد، استفاده بیشتری از امکانات استان صورت گیرد.

زریسفی افزود: استان کرمان می تواند سهمی بیشتر از میزان کنونی در این زمینه داشته باشد، گرچه این مساله در قانون و برنامه های اقتصاد مقاومتی دیده شده است.

وی تاکید کرد: کشورهای مختلفی درآمد زیادی از صادرات مجدد داشته و برخی کل اقتصادشان را از این طریق اداره می کنند و استان کرمان باید با استفاده از مناطق ویژه اقتصادی سیرجان، رفسنجان و بم در این زمینه سهم داشته که می تواند درآمد زیادی برای کشور کسب کنند.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در ادامه به صنعت فرش استان نیز اشاره و اظهار کرد: با هماهنگی های صورت گرفته با کمیسیون گردشگری و اقدامات انجام شده، پیگیر تامین اعتبار ویژه هستیم تا موزه فرش دستباف استان و پایگاه فرش جنوب شرق کشور را در محل شرکت سهامی فرش کرمان راه اندازی کنیم.

وی افزود: هماهنگی ها انجام شده و در صورت تامین اعتبار، این موزه افتتاح خواهد شد، به دلیل اینکه فرش کرمان، پیشانی اقتصاد استان است، احیاء می شود و کار منحصر به فردی در کشور است.

زریسفی در پایان با بیان اینکه در حوزه بازرگانی استان کرمان جای نگرانی وجود ندارد، تصریح کرد: البته منکر نیستیم که اشتغال مشکل عمده و حاد مردم است و رکود نیز وجود دارد اما معتقدم حل این مشکلات عزم ملی می طلبد.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید