Performancing Metrics

حذف دو قطبي هاي سياسي با پلوراليسم زير پرچم اميد | اتاق خبر
کد خبر: 338906
تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1395 - 18:38
روزنامه ابتكار در سرمقاله اي در شماره دوشنبه 13 ارديبهشت به قلم رضا دهكي به بررسي نتايج انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و نگاه و فضاي جديدي در عرصه سياسي كشور پرداخت.

اتاق خبر - در اين مطلب مي خوانيم: با انجام مرحله دوم انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و اعلام نتايج اين دور از انتخابات، عملا تكليف كرسي‌هاي بهارستان در دوره دهم مشخص شده است.

هر چند در اين ميان همچنان كرسي منتخب اصفهان بلاتكليف به نظر مي‌رسد، اما اگر تعدادي كه رئيس‌جمهوري از زنان راه يافته به مجلس دهم اعلام كرد – 18 نفر – را در نظر بگيريم، به نظر مي‌رسد كه روحاني اصرار دارد بر خلاف نظر شوراي نگهبان، وزارت كشور اعتبارنامه مينو خالقي را هم صادر كند و تصميم‌گيري در اين مورد را به خود نمايندگان مجلس دهم بسپارد.
هرچند نتايج انتخابات مجلس دهم، نشان از برتري ائتلاف اصلاح‌طلبان و حاميان دولت – ليست اميد – دارد، اما با نگاهي به چهره‌هاي برگزيده شده حتي از جناح اصولگرا و نيز كانديداهاي مستقل، به نظر مي‌رسد بايد شاهد نگاه و فضاي جديدي در عرصه سياسي كشور باشيم.
واقعيت اين جاست كه در ميان چهره‌هاي راه يافته به مجلس دهم، مرزبندي‌هاي اصلاح‌طلبي و اصولگرايي تا حد زيادي در هم ريخته است. اين موضوع البته نه تنها در مجلس دهم كه حتي پيش از اين در فضاي سياسي كشور نيز احساس مي‌شد؛ جايي كه چهره‌هايي همچون آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، علي لاريجاني، علي مطهري و .... راهي ميانه در سياست را برگزيدند. عرصه سياسي امروز ايران از دوقطبي بودن خارج شده و اكنون شاهد ظهور و بروز چهره‌هاي اصولگراي اصلاح‌طلب و اصلاح‌طلب اصولگراست.
شايد شعار اعتدال حسن روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري 92 در ايجاد چنين شرايطي بي تاثير نبود. در واقع به دنبال اقبال عمومي به شعارهاي رئيس دولت تدبير و اميد، بسياري از چهره‌هاي سياسي با موج اعتدال‌خواهي همراه شدند تا در عرصه سياست باقي بمانند.
هر چند در اين ميان قطعا عده‌اي هستند كه تنها بنا به مصلحت تغيير رنگ و پرچم داده‌اند، اما به نظر مي‌رسد تفكر اعتدالي از چنان پايه محكمي برخوردار است كه تفكرات راست و چپ را در خود حل مي‌كند و پس از چندي گفتار و كردار زاويه دار را سوهان زده و ميانه‌روي را جايگزين مي‌كند. هوشمندي از ملزومات عرصه سياست است و هر فردي در اين عرصه با حداقل هوشمندي لازم براي حضور در آن، خود به خود در مي‌يابد كه راه ميانه، راه نزديك‌تري است. عقل و منطق حكم مي‌كند كه راديكاليسم و افراطي بودن، همچون تب تندي است كه زود عرق مي‌كند.
عرصه اعتدال همچنين اين خاصيت را هم دارد كه در خود نوعي پلوراليسم را پرورش مي‌دهد. يعني هر چند پرچم اعتدال يكي است، اما طيفي از تفكرات را در خود جاي مي‌دهد كه هر يك در بخش‌هايي با هم اختلافاتي دارند، اما به خود و ديگران اجازه مي‌دهند در سايه صبر، تحمل ديگران و گفتمان بين آراي مختلف و متنوع به درك بهتر و راه بهتر برسند.
در مجموع، مجلس دهم مي‌تواند آغازي بر پايان فضاي دو قطبي سياسي و نگاه پلوراليستي اعتدال‌گرايي در عرصه سياست ايران باشد.
*منبع: روزنامه ابتكار، 13 ارديبهشت 1395

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید