Performancing Metrics

معاون فرماندار تهران: متولی معادن منطقه 18 سازمان صنعت و معدن است | اتاق خبر
کد خبر: 338920
تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1395 - 18:59
متولی اصلی فعالیت این معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران است و این موضوع ارتباط مستقیمی با فرمانداری یا استانداری ندارد.

اتاق خبر: غلامحسین آرام ، با این وجود تمامی مصوبات جلسه ساماندهی معادن شن و ماسه پایتخت كه در شهریور ماه سال 94 برگزار شد بر لزوم تعطیلی این معادن تاكید داشت. وی تصریح كرد: در پی برگزاری آن جلسه، فعالیت دو معدن این محدوده تعطیل شد و تنها یكی از معادن و برخی واحدهای كوچك صنعتی به دلیل داشتن مجوزهای لازم از وزارت صنعت همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.
مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی روز گذشته (یكشنبه) این شورا گفت: به استانداری و فرمانداری تهران و نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیروی انتظامی هشدار می دهم كه اگر هر چه زودتر در خصوص تعطیلی معادن شن و ماسه منطقه 18 اقدام نكنند؛ به روش های دیگر متوسل خواهیم شد.
معاون فرماندار تهران تاكید كرد: جلوگیری از ادامه فعالیت معادن شن و ماسه منطقه 18 تهران به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرتبط است كه ما نیز در این خصوص بارها تذكرات لازم را داده ایم.
آرام با بیان اینكه تازه ترین جلسه ساماندهی معادن شن و ماسه منطقه 18 شهر تهران دیروز در فرمانداری پایتخت برگزار شد گفت: رحمت الله حافظی عضو شورای شهر، شهردار منطقه 18، رئیس سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران و نمایندگان سازمان صنعت و معدن، حفاظت از محیط زیست و آب منطقه ای در این نشست حضور داشتند.
وی افزود: در این جلسه مقرر شد تا سرنوشت طرح تبدیل اراضی 400 هكتاری این منطقه به محدوده ای تفرجگاهی، اداری، تجاری و تفریحی با عنوان «تاكا» هرچه زودتر مشخص شود.
آرام گفت: شهرداری تهران به عنوان متولی اصلی این طرح باید قابل اجرا بودن این طرح را مشخص كند.
براساس طرح تاكا مالكان معادن و اراضی منطقه 18 زمین های خود را به عنوان سرمایه اولیه در اختیار سازمان سرمایه گذاری شهرداری قرار می دهند و این سازمان هم از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای اجرای طرح دعوت می كند.
معاون فرماندار تهران خاطرنشان كرد: اگر طرح تاكا اجرایی شود به نفع مالكان، شهروندان و شهر خواهد بود و فضای تفریحی و تفرجگاهی گسترده ای برای پایتخت ایجاد می شود كه در تهران استثنایی خواهد بود.
وی با بیان اینكه فرمانداری تهران بر اجرایی شدن طرح تاكا تاكید دارد گفت: در غیر این صورت باید توافق های دیگری با مالكان معادن و مجموعه های كوچك صنعتی این منطقه انجام شود.
* دادگستری تهران برای توقف فعالیت معادن شن و ماسه ورود كند
رحمت الله حافظی رئیس كمیسیون سلامت‌، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز با اشاره به جلسه روز گذشته در فرمانداری برای ساماندهی معادن شن و ماسه منطقه 18 پایتخت گفت: مقرر شد تا حاضران و نمایندگانی از قوه قضائیه و دادگستری در مدت زمان یك هفته دیداری از این معادن داشته باشند و بعد از آن،‌ توقف این معادن در دستور شورای تامین استان تهران قرار گیرد.
حافظی تصریح كرد: با توجه به اینكه توقف فعالیت این معادن خواسته نهادها و دستگاه‌های مختلف است و برای این منظور نیز اقدام های حقوقی و قضایی انجام شده اما با قرار منع تعقیب ربرو شده اند از این رو از جایگاه رئیس كمیسیون سلامت شورای شهر از دادگستری تهران درخواست می كنم نسبت به جان و مال ساكنان حاشیه این معادن حساسیت بیشتری داشته باشند زیرا در صورت بروز هرگونه حادثه ای مسئولیت آن بر عهده آنها خواهد بود.
وی افزود: انتظار داریم خارج از چارچوب های عادی و با محوریت مسایل ایمنی و مدیریت بحران توجه ویژه ای به این معادن صورت پذیرد و هرچه زودتر توقف 100 درصدی فعالیت این معادن را شاهد باشیم.
در این جلسه فرماندار تهران، معاون فنی و عمرانی فرماندار،‌ نمایندگانی از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، شركت آب منطقه ای، نمایندگانی از شهرداری تهران، ‌شهردار منطقه 18، نماینده سازمان حفاظت محیط زیست شهرستان تهران و دبیرخانه كمیسیون ماده 100 شهرداری تهران حضور داشتند.
حدود 40 سال از فعالیت معادن شن و ماسه منطقه 18 تهران در محدوده ای به وسعت 400 هكتار می گذرد و این موضوع هم اكنون به یكی از معضلات اصلی زیست محیطی پایتخت به ویژه در بحث آلودگی هوا تبدیل شده است.

منبع:ایرنا

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید