Performancing Metrics

انتقاد از عملکرد سازمان توسعه تجارت | اتاق خبر
کد خبر: 338945
تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1395 - 14:23
در جلسه کمیسیون توسعه صادرات مطرح شد
در چهاردهمین جلسه کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران، مسائلی هم چون پی گیری کشت برون مرزی، وظایف بانک توسعه صادرات و سازمان های توسعه ای، هم چنین سوء برداشت ها از کلمه برند، مورد بررسی و بحث قرار گرفت.

به گزارش اتاق خبر،کیومرث کرمانشاهی رییس کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران ضمن انتقاد از عملکرد سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: انتخاب گروه های تجاری برای رفتن به کشورهای دیگر و انعقاد قراردادهای تجاری، به صورت گزینشی صورت می گیرد.

وی در ادامه صحبت های خود افزود: بیش تر قراردادهای منعقد شده نیز در این یک سال اخیر دولتی بوده است، در واقع بخش خصوصی سهم بسیار اندکی از قراردادهای تجاری داشته است.

کرمانشاهی با اشاره به وظیفه سازمان های توسعه ای گفت: وظیفه این سازمان برای رونق بخشی به اقتصاد کشور، حمایت از بنگاه ها و شرکت های کوچک و متوسط است. چرا که شرکت های بزرگی همانند "کیسون" راه خود را می دانند.

رییس کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران در خصوص سیستم بانکی و عملکرد ضعیف آن در سال های اخیر افزود: تا سیستم بانکی درست نشود اوضاع به همین صورت ادامه خواهد داشت. باید کسانی که در فضای کسب و کار فعالیت می کنند بتوانند به سیستم بانکی دست رسی داشته باشند.

وی هم چنین با انتقاد از عملکرد بانک توسعه صادرات ادامه داد: بانک توسعه صادرات که تنها بانک تخصصی در زمینه انجام امور صادراتی است، خود به فعالیت تجاری و انعقاد قراردادهای تجاری روی آورده است، این در حالی است که این بانک تنها باید به امور خدماتی بپردازد.

کاهش گرید ریسک کشور

در ادامه باقر دزفولی یکی از اعضای کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران در خصوص تأمین منابع مالی مورد نیاز برای انجام فعالیت های اقتصادی اظهار داشت: تا زمانی که مشکلات موجود با بیمه های اعتباری دیگر کشورها حل نشود و گرید ریسک از 7 پایین نیاید، هیچ فاینانسی نه برای ما  و نه برای سرمایه گذارانی که می خواهند در ایران سرمایه گذاری کنند اقتصادی نخواهد بود،  چراکه این سرمایه گذاران بایستی حدود 8 تا 9 درصد هزینه بیمه پرداخت کند.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم گرید خود را همانند سال 2000، به  4/3 برسانیم، می شود با بیمه 1 تا 2 درصد کار کرد و فعالیت های اقتصادی رونق پیدا کند.

دزفولی اظهار داشت: متأسفانه در برجام مسئله کاهش ریسک کشوری ایران در نظر گرفته نشده است. در حال حاضر به نظر می رسد که بیمه اعتباری کره موافقت کرده است فاینانس های ایران را تحت پوشش خود قرار دهد تا کره ای ها بتوانند در ایران پروژه هار ا به طور فاینانس انجام بدهند.

این عضو کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران با اشاره به مسئله کشت برون مرزی گفت: من معتقدم جنگی که علیه این مسئله ایجاد شده است، بایستی با آن مقابله شود. چرا که ما باید در جهت توسعه خدمات فنی و مهندسی خود در دیگر کشورها حضور داشته باشیم مضاف بر این که حضور ما در این کشورها همراه با اشتغال زایی برای جوانان کشور و ارزآوری همراه خواهد بود.

در ادامه کیومرث کرمانشاهی، رییس کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران یکی از مشکلات سرمایه گذاری و فاینانس در ایران را نگرانی از بازگشت سرمایه برشمرد و اظهار داشت: پاشنه آشیل بی ثباتی ها و وجود چنین مسائلی نرخ ارز است. با ثابت نگه داشتن نرخ ارز به راحتی می توان فاینانس و شرکت ها را دور هم جمع کرد.

وی ادامه داد: شرکت های خارجی نگران بازگشت سرمایه گذاری های خود در ایران هستند و به همین دلیل شاهد تعلل کشورها برای سرمایه گذاری در ایران هستیم.

سوءبرداشت از کلمه "برند"

کرمانشاهی با اشاره به صحبت های مقام معظم رهبری اظهار داشت: بحث رهبری در واقع حمایت از تولید داخلی بوده است، چرا که سیستم باید از تولیدکننده داخلی حمایت کند.

وی ادامه داد: در واقع برداشت ها، برداشت های اشتباهی بوده است. در حال حاضر باید از تولید داخلی حمایت کرد، پشتوانه صادرات ما تولید است. این طور نبوده است که رهبری برندسازی محصولات را منظور قرار داده است بلکه بحث ایشان حمایت و رونق تولیدات داخلی بوده است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید