Performancing Metrics

آغاز همكاری مشترک هیأت ایتالیایی و ایرانی در پاسارگاد | اتاق خبر
کد خبر: 339171
تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1395 - 15:17
فصل جدید همكاری‌های هیئت ایرانی و ایتالیایی با بررسی پوشش سقف ۲ درگاه كاخ اختصاصی كوروش در مجموعه جهانی پاسارگاد آغازشده است.

به گزارش اتاق خبر، حمید فدایی سرپرست پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با اشاره به همکاری ایران و ایتالیا بیان كرد: در قالب این فصل مشترک همكاری، ۲ درگاه كاخ اختصاصی كوروش كه دارای نقوش برجسته‌ی هخامنشی هستند، پوشش‌دهی و حفاظت می‌شود.

وی افزود که سقف حفاظتی كه در دهه گذشته تا به امروز بر روی این ۲ درگاه اختصاصی كوروش بود كارایی لازم را ندارد و مشكلاتی را برای مجموعه ایجاد كرده كه قرار شد با همكاری هیئت ایتالیایی طرح جدیدی آماده و بر روی این ۲ درگاه نصب شود.

فدایی گفت که ضمن تغییر ظاهری سقف پوششی این ۲ درگاه، طراحی مدرن، زیبا و كاربردی‌تر در این زمینه مدنظر بود كه بناست برای اجرای این طرح پوششی حفاظتی پوشش‌هایی از جنس باتری‌های خورشیدی استفاده شود زیرابه دلیل بهره‌گیری از انرژی خورشیدی امكان نورپردازی نیز برای این مكان‌ها فراهم می‌شود.

وی اضافه كرد که طراحی نمونه پوشش این ۲ درگاه كاخ اختصاصی كوروش توسط كارشناسان ما در پاسارگاد انجام و تائید می‌شود و سپس با همكاری یک شركت معتبر و فعال سازنده پوشش‌های سایت‌های میراث جهانی در ایتالیا ساخته و به ایران ارسال می‌شود.

سرپرست پایگاه میراث جهانی پاسارگاد ادامه داد که به گفته كارشناسان هیئت ایتالیایی، انگاره پوشش دو كاخ اختصاصی كوروش در ابعاد بزرگ‌تر و كاربردی‌تر از گذشته و با استفاده از فولاد ضدزنگ ساخته می‌شود كه امكان معرفی بهتر بنا را برای بازدیدكنندگان فراهم می‌كند.

فدایی بیان کرد که عمده هزینه اجرای طرح پوشش دهی دو درگاه اختصاصی كاخ كوروش حدود ۵۰ هزار یورو معادل حدود ۳۰۰ میلیون تومان است كه توسط هیئت ایتالیایی تأمین‌شده است.

وی افزود که فصل جدید همكاری با هیئت ایتالیایی از اول اردیبهشت‌ماه ۹۵ آغازشده و اینک كارشناسان ایرانی و ایتالیایی برای بررسی‌های موردنیاز خود در محوطه میراث جهانی پاسارگاد حضور دارند.

او بابیان اینكه این فصل از همكاری‌ها تا نیمه‌ی تیرماه جاری ادامه دارد گفت: در این طرح با قرار دادن دادن پوشش محافظتی بر فراز این دو درگاه، حفاظت ویژه‌ای از نقوش برجسته هخامنشی در كاخ اختصاصی كوروش انجام می شود.

وی افزود که این هیئت ایتالیایی متشكل از كارشناسان و متخصصان ایتالیایی در حوزه‌های مرمت فنی، حفاظت و مطالعات در بخش‌های زمین‌شناسی، معماری، فیزیک و شیمی برای تحلیل مؤلفه‌های محیطی در ارتباط با آثار محوطه پاسارگاد و فرآیند فرسایش آثار سنگی به همراه كارشناسان ایرانی در مجموعه حضور می‌یابند.

فدایی گفت که علاوه بر این متخصصان، مستند نگاران برای برداشت و نقشه‌برداری دقیق از یادمان‌های تاریخی محوطه با استفاده از فنّاوری‌های پیشرفته، عكاسان برای كار مدل‌سازی آثار و كارشناسان در زمینهٔ تهیه بانک داده‌های جامع پاسارگاد نیز حضور خواهند داشت و در فصل سوم همكاری در كنار متخصصان ایرانی به بررسی مشكلات یادمان‌های سنگی محوطه و گفت‌وگو و تبادل‌نظر در زمینهٔ روش‌های حفاظت بهینه از آثار سنگی این محوطه می‌پردازند.

مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشیان است كه در شهرستان پاسارگاد در استان فارس قرار دارد.

منبع: کجارو

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید