Performancing Metrics

بن‌بست مذاكرات صلح يمن | اتاق خبر
کد خبر: 339230
تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1395 - 18:54
روزنامه جام جم در صفحه جهان در گزارشي درباره مذاكرات صلح يمن نوشت: يك‌بار ديگر كارشكني‌هاي عربستان سعودي مذاكرات صلح يمن را به بن بست كشاند و دولت كويت در كنار نمايندگان سازمان ملل متحد مي‌كوشند تا اين مذاكرات مرده را دوباره احيا كنند.

در اين گزارش كه در شماره سه شنبه 14 ارديبهشت 1395 منتشر شده است، مي خوانيم: گرچه مذاكرات 11 روزه در كويت نتوانست راه حل روشني را پيش پاي طرف‌هاي درگير در بحران يمن قرار دهد اما در مجموع از نگاه نماينده سازمان ملل و حتي مردم اين كشور مذاكرات «مثبت» ارزيابي مي‌شد. اما روز يكشنبه (12 ارديبهشت) ناگهان هيات رياض اعلام كرد به‌دليل «نقض آتش‌بس از سوي گروه‌هاي وابسته به انصارالله» اين مذاكرات را ترك خواهد كرد.
اين در حالي است كه از يك سال پيش عربستان سعودي جنگي تجاوزگرانه را در يمن به پيش مي‌برد و حتي در طول دوره مذاكرات نيز حملات هوايي جنگنده‌هاي سعودي به مناطق مختلف يمن قطع نشد. به گزارش شبكه «المنار»، روز گذشته خالد جارالله، معاون وزير خارجه كويت به منظور بازگرداندن طرف‌هاي درگير با جمعي به نمايندگي از جنبش انصارالله و كنگره مردمي (به رهبري علي عبدالله صالح) ديدار كرد.
همچنين صباح خالد حمد الصباح، وزير خارجه كويت با هيأت رياض به رياست «عبدالملك المخلافي» ديدار و درباره امكان بازگشت به مذاكرات مستقيم رايزني كرد. روز يكشنبه هيأت رياض به «اسماعيل ولد الشيخ» نماينده سازمان ملل در امور يمن اعلام كرد به دليل ادامه عمليات نظامي انصارالله مذاكرات را ترك مي‌كند. «مانع المطري» سخنگوي مخلافي در اين خصوص گفت، بازگشت به مذاكرات مشروط به آن است كه انصارالله از پايگاه «عمالقه» در شمال صنعاء عقب‌نشيني كند.
درواكنش به اقدام هيات رياض، احمد المويد، عضو هيات ميهني (مركب از جنبش انصارالله و حزب كنگره ملي يمن) در مذاكرات كويت به شبكه العالم گفت: هيات رياض با پايان يافتن بحران يمن از طريق اتخاذ تصميمات جمعي مخالف است. وي افزود: همه كشورهاي كمك كننده به حل بحران يمن در كويت خواستار پايان بحران هستند. آنها تاكيد مي‌كنند نبايد فرصت را از دست داد. نمايندگان دولت كويت نيز بر اين مساله تاكيد داشتند. اما مشكل واقعي، هيات رياض است. به گفته المويد، اعضاي هيات رياض موافق تشكيل دولت وفاق ملي نيستند ؛زيرا در اين صورت آنها بايد بركنار شوند و افرادي كه از سوي همه گروه‌هاي سياسي قابل قبول هستند برسر كار بيايند.
**ماحصل مذاكرات
دور جديد مذاكرات صلح يمن بين دولت مستعفي و نمايندگان انصارالله دوم ارديبهشت در قصر «البيان» كويت آغاز شد. طي 11 روز مذاكرات طرفين ديدارهاي مستقيم و غيرمستقيمي با هم داشتند، اين مذاكرات در برخي روزها شاهد پيشرفت‌هايي بود اما گاهي نيز عقبگرد داشت.
بارزترين دستاوردهاي مذاكرات را مي‌توان به اين صورت خلاصه كرد: توافق بر سر تثبيت نسبي آتش‌بس، موافقت هيأت رياض و هيأت ميهني بر سر اعزام دو نماينده به يمن براي پيگيري روند آتش‌بس و ارائه چارچوب ديدگاه انصارالله درباره راه‌حل سياسي مساله يمن. شركت‌كنندگان در مذاكرات به دو كميته تقسيم شده بودند كه يكي به مسائل سياسي مي‌پرداخت و ديگري به مسائل امنيتي.
درمذاكرات كويت تحت فشار عربستان سعودي قرار بر اين شد تا ابتدا مسائل امنيتي مد نظر قرار گيرد و سپس مساله تشكيل يك دولت جديد بررسي شود. درطول مذاكرات چند بار گفت‌وگوها به حالت تعليق در آمد كه با ميانجيگري امير كويت طرف‌ها دوباره مذاكرات خود را از سر گرفتند. در مواردي نيز خبرهايي جعلي انتشار يافت كه انصارالله مجبور به تكذيب آنها شد. ازجمله اين خبرها رضايت انصارالله براي تحويل سلاح بود كه بسرعت تكذيب شد. انصارالله مي‌گويد تا پيش از تشكيل يك دولت جديد حاضر نيست سلاح خود را زمين بگذارد.
پس از متوقف شدن اين مذاكرات، بار ديگر سازمان ملل از هردو طرف‌ خواست به‌خاطر مردم كشورشان به پاي ميز مذاكره بازگردند. به گزارش روزنامه رأي اليوم، فرستاده سازمان ملل به يمن گفت: طي روزهاي گذشته مذاكرات ميان طرف‌هاي يمني در فضاي مثبتي برگزار شد و بنابراين از همگان مي‌خواهيم با حسن نيت و درايت در مذاكرات شركت كنند.
اسماعيل ولد الشيخ مي‌گويد: تمامي مسائل مورد اختلاف بايد با شفافيت كامل بر سر ميز مذاكره مطرح شود تا به راهكار فراگيري براي حل بحران دست يابيم؛ راهكاري كه به رخدادهايي كه برخي براي فشار بر ديگري از آن بهره‌برداري مي‌كنند، پايان دهد.
**ورود نيروهاي ويژه آمريكا به جنوب يمن
منابع رسانه‌اي آمريكا از ورود يك تيم از نيروهاي ويژه و اطلاعات نظامي آمريكا به يمن به بهانه كمك به مزدوران عربستاني وامارات براي تعقيب تروريست‌هاي القاعده خبر دادند. به گزارش شبكه خبري المسيره، تومان باومان خبرنگار راديو آژانس ملي آمريكا در صفحه شخصي خود در توييتر نوشت: يك تيم از نيروهاي ويژه و اطلاعات نظامي آمريكا كه قبلا نيز در يمن مستقر بودند وسال گذشته اين كشور را ترك كردند به بهانه تعقيب تروريست‌هاي القاعده وارد جنوب يمن شدند.
اين گام در راستاي درخواست امارات و عربستان از آمريكا جهت كمك به آنها به بهانه مبارزه با القاعده در جنوب يمن است. عربستان سعودي با تشكيل ائتلافي نمايشي از يك سال گذشته حملات تجاوزگرانه‌اي را به يمن ترتيب داده است. از آنجا كه اين حملات با پشتيباني و كمك‌هاي مستقيم تسليحاتي و اطلاعاتي آمريكا و انگلستان صورت مي‌گيرد تاكنون بارها با مخالفت شديد افكار عمومي مردم جهان ازجمله كشورهاي غربي مواجه شده است.
*منبع: روزنامه جام جم

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید