Performancing Metrics

هزینه تولید در کشور بالاست | اتاق خبر
کد خبر: 339375
تاریخ انتشار: 15 اردیبهشت 1395 - 02:40
احمد صادقیان
محصولات کشاورزی و صنعتی در ایران با قیمت بالا تولید می شود. حالا این قیمت بالا به دلیل هزینه های تولید، تورم، موضوع نرخ تسهیلات، بهره وری پایین، مواد اولیه گران است.

اتاق خبر- دیروز مرغداران برای بیان اعتراض نسبت به ضرر و زیان های چند ساله خود مقابل نهاد ریاست جمهوری جمع شدند. آنها می گویند در مرز ورشکستی هستند، چرا که هزینه تولید محصولاتشان بیشتر از هزینه فروش آن است.

آنچه مشخص است، این است که ظرفیت تولید مرغ کشور 2 میلیون تن است اما در طرف مقابل میزان مصرف نصف آن هم نمی شود، بنابراین باید نصف دیگر را صادر کرد. چرا که وقتی کالا با نصف ظرفیت تولید شود، حتما باعث کاهش بهره وری می شود. به این ترتیب هزینه ها بالا می رود و در نهایت قیمت تمام شده محصول هم بیشتر می شود. زمانی که چنین اتفاقی بیوفتد هم برای فروش داخلی و هم برای صادرات دچار مشکل می شویم.

اما باید توجه کرد که یکی از مسایل و مشکلات ما در کشور هزینه بالای تولید است. محصولات کشاورزی و صنعتی در ایران با قیمت بالا تولید می شود. حالا این قیمت بالا به دلیل هزینه های تولید، تورم، موضوع نرخ تسهیلات، بهره وری پایین، مواد اولیه گران است. همین ممنوعیت هایی که گاه و بیگاه در واردات مواد اولیه صورت می گیرد، خود مزید بر علت است. به طور مثال، نرخ جهانی گندم 700 تومان است اما زمانی که وارد کشور می شود به چند نرخ تبدیل می شود. به طور مثال نرخ خبازی 665 تومان، نرخ صنف و صنعت 900 تومان و نرخ خرید تضمینی 1280 تومان است. این سه نرخ مشکلاتی ایجاد می کند، این نرخ 900 تومان هنوز اجرایی نشده است.

از طرفی هم ما زیرساخت ها را آماده نمی کنیم و نگران این هستیم که گندم 900 تومانی خریداری شود و 1280 تومان به خود دولت برگردد. به هرحال ممکن است عده ای سودجو چنین اقداماتی انجام دهند. اما می شود این موارد را اصلاح کرد. ما الان پیشنهاد داده ایم تا دولت خرید تضمینی محصول انجام ندهد. بیاید به کشاورز با توجه به شناسنامه ای که او دارد، یعنی با توجه به سطح زیر کشت، حجم کشت و حجم برداشت کمک کند، آن هم نه به صورت نقدی، بلکه به شکل کود، بذر  و مکانیزه کردن زمین های کشاورز. حالا می توان بخشی از آن را هم نقدی پرداخت کرد.

علاوه بر این هم قیمت ها براساس عرضه و تقاضا و قیمت های جهانی بالانس شود. زمانی که این موارد اتفاق افتد، دیگر این نگرانی و سوءاستفاده وجود نخواهد داشت. زمانی که گندم در نرخ متعادلی بالانس شود، خبازی و صنف  و صنعت هم به یک مقدار از آن بهره مند می شوند.

البته شاید در آینده چنین اتفاقی بیوفتد اما به هرحال دولت در حال بررسی این ماجراست. ما هم به وزیر و باقی مسئولان پیشنهاد و نامه فرستاده ایم و از طریق کمیسیون در حال پیگیری هستیم.  

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران

منبع: اتاق تهران

94106 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید