Performancing Metrics

ورود هیأت های تجاری به کشور؛ فرصت یا چالش؟ | اتاق خبر
کد خبر: 339594
تاریخ انتشار: 15 اردیبهشت 1395 - 15:22
گزارش اتاق خبر از روند حضور هیأت های خارجی در ایران
گروه اقتصادی اتاق خبر در پرونده ای ویژه به بررسی حضور هیأت های تجاری پرداخته است؛ حضور این هیأت ها چه مزایایی به همراه داشته؟ دلایل تاخیر اجرای قراردادهای تجاری و .. از جمله مسائلی است که از فعالان اقتصادی پرسیده شده است.

اتاق خبر- گروه اقتصادی: چندی است با ترافیک حضور هیأت های تجاری مختلف به کشور روبرو شده ایم؛ این هیأت ها بعد از گشایش های سیاسی ناشی از توافق هسته ای ایران با کشورهای 1+5 به سرپرستی روسای جمهور، نخست وزیر، مقامات اجرایی ارشد، روسای تشکل ها و فعالان اقتصادی و روسای اتاق های بازرگانی و ... راهی کشور شده اند. گفته می شود سرمایه گذاری های مشترک، امضای تفاهم نامه های همکاری، انجام مذاکره و ... از جمله نتایج مثبت حضور این هیأت ها است. در این بین برخی فعالان اقتصادی با تکیه بر هزینه بر بودن رفت و آمد هیأت های تجاری، تکیه بر امضای تفاهم نامه های متعدد بجای انعقاد قرارداد، نبود استراتژی مشخص و معین، تبدیل شدن ایران به بازار کالاهای مصرفی، منفعت طلبی کشورهای خارجی و ... تبعات منفی حضور هیأت های خارجی را به نسبت بسیار بیشتر دانسته و به شدت با این روند مخالفت می کنند. بررسی مزایای حضور هیأت های تجاری، علت به تاخیر افتادن قراردادهای تجاری، واکاوی علت تمایل این هیأت ها به بخش دولتی و خصولتی و ... از جمله مسائلی است که اتاق خبر پرونده ویژه ای را  برای آن اختصاص داده است که در ادامه خواهد آمد:

هزینه های گزاف؛ دستاورد حضور هیأت های تجاری در کشور

حضور هیأت های خارجی براساس یک استراتژی منظم و مدون نبوده است و تنها هزینه های گزافی را برای کشور به همراه داشته است.

لینک مطلب را اینجا بخوانید

مجید موافق قدیری، عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران- خارجی ها دوست دارند که ایران در حد مونتاژکار باشد 

اگر مدیریت سیاسی و اقتصادی در قبال ورود سرمایه‌گذاران برنامه مشخص و استراتژی کلان نداشته باشد، رانت‌ها بیشتر خواهد شد و تولید ملی آسیب می‌بیند و در نهایت هدف انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری مشترک محقق نخواهد شد. 

لینک مطلب را اینجا بخوانید

رضا پدیدار، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران- برقراری معامله برد – برد بین ایران و هیأت های خارجی

تعاملات ایران با سایر هیأت های خارجی باید براساس یک معامله برد- برد تنظیم شود تا طرفین به امتیازات شاخص دست پیدا کنند.

لینک مطلب را اینجا بخوانید

محمود ضرابی، عضو هیأت نمایندگان اتاق زنجان- هیأت های تجاری ذوب در بخش دولتی ایران 

هیأت های تجاری عمدتا در پروژه های کلان عمرانی، نفت و پتروشیمی، راه سازی و ... با بخش دولتی مشارکت می کنند و بخش های تولیدی، نساجی و معدن مورد غفلت واقع شده است.

لینک مطلب را اینجا بخوانید

94106 ت 

 

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید