Performancing Metrics

کشت دائم گندم در مزارع مشکلاتی رابه وجودآورد | اتاق خبر
کد خبر: 339609
تاریخ انتشار: 15 اردیبهشت 1395 - 15:18
رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور گفت: کشت دائم گندم در مزارع معضلاتی به بار آورده است.

اتاق خبر: گودرز نجفیان ظهر چهارشنبه در حاشیه ششمین همایش ملی حبوبات کشور که در لرستان برگزار شد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه طی سال های اخیر میزان کشت حبوبات در کشور پایین آمده است، اظهار داشت: یکی از علت های کاهش سطح کشت حبوبات به‌ویژه کشت لوبیا کاهش منابع آب بوده است.

وی بیان داشت: در کاهش سطح کشت حبوباتی مانند نخود، عدس و ...  که به‌صورت دیم کشت می شوند مسائل اقتصاد و بازار بی تاثیر نبوده است بطوریکه در برخی سال ها با مازاد تولید نخود در کشور مواجه بودیم که به علت مشکلات بازار و روی دست ماندن این محصول روی دست کشاورزان تمایل آن ها برای کشت حبوبات کم شده و به سمت کشت گندم روی آورده اند.

حدود چهار میلیون هکتار گندم کاری دیم در کشور وجود دارد

این محقق گندم با اشاره به اینکه در کشور حدود چهار میلیون هکتار گندم کاری دیم وجود دارد، عنوان کرد: کشت دائم گندم در مزارع معضلاتی به بار آورده است لذا اگر به جای گندم در زمین های زراعی حبوباتی همچون نخود کاشته شود و برای صادرات این محصولات در بازار کشش ایجاد شود کشت حبوبات در کشور به جایگاه اصلی خود برخواهد گشت.

نجفیان با بیان اینکه طی سال های اخیر ارقام خوبی از حبوبات توسط موسسه تحقیقات دیم کشور و موسسه اصلاح بذر معرفی شده است، افزود: در بحث زراعت های آبی نیاز است روش های آبیاری اصلاح شوند که این رویکرد در کشور دنبال شده و آبیاری های سنتی در حال تبدیل شدن به آبیاری های قطره ای هستند.

وی گفت: موسسه تحقیقات دیم در کشت باقلا، انواع لوبیا، نخود و ... ارقام خوبی در دست معرفی داشته و شرکت های خصوصی بسیار راغب هستند در این زمینه بازار را اداره کرده و این محصولات را بفروش برسانند.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور افزود: این موسسه در بخش گندم آبی و با ارتقاء بهره وری آب ارقام گندمی مانند سیروان، پیشگام و ... معرفی کرده که با آب کمتر محصول بهتر ارائه می دهند و کشاورزان از این ارقام استقبال کرده اند.

برگزاری دومین جشنواره ارقام زراعی و باغی 

نجفیان از برگزاری دومین جشنواره ارقام زراعی و باغی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: ما در موسسه اصلاح بذر به زودی دومین جشنواره ارقام زراعی و باغی را برگزار خواهیم کرد که در آن از دستاوردهای جدید خود رونمایی خواهیم کرد.

وی بر لزوم تجهیز موسسه های تحقیقاتی برای ارتقای محصولات کشاورزی کشور تاکید کرد و ادامه داد: موسسه اصلاح بذر در بحث بیماری هایی همچون زنگ های گندم و جو اقدامات خوبی انجام داده است.

این محقق گندم با اشاره به اینکه وزارتخانه طرح اقتصاد مقاومتی را برای افزایش بهره وری و اقتصادی کردن تولید کشاورزان تدوین کرده است، عنوان کرد: بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور مسئول بسته دانش بنیان طرح اقتصاد مقاومتی است.

۸۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت حبوبات هستند

نجفیان با اشاره به اینکه حدود ۸۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت حبوبات هستند، افزود: این در حالی است که در سال های گذشته حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت حبوبات بود.

وی یادآور شد: سطح زیر کشت گندم در کشور حدود شش میلیون هکتار بوده که دو سوم آن به صورت دیم کاشته می شود.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور با بیان اینکه به‌خاطر بارندگی های فراوان امسال تولید گندم در کشور بسیار خوب خواهد بود، اضافه کرد: امسال استان های دیم خیز کشور بارندگی های خوبی داشتند به طوریکه در برخی استان ها شاهد وقوع سیل بودیم ولی میزان خسارت به اندازه ای نبوده که کاهش تولید گندم را نسبت به سال های گذشته داشته باشیم.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید