Performancing Metrics

اورانیوم هلمند افغانستان توسط هواپیماهای غول پیكر امریكایی قاچاق می شود | اتاق خبر
کد خبر: 339813
تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1395 - 01:08
رسانه افغان:
یك رسانه افغان گزارش داد كه اورانیوم هلمند افغانستان توسط هواپیماهای غول پیكر آمریكایی قاچاق می شود و شماری از نمایندگان مردم این استان از دولت این كشور خواسته اند تا این موضوع را بررسی و در این زمینه شفاف سازی كند.

اتاق خبر - خبرگزاری «صدای افغان» روز چهارشنبه به نقل از «نسیمه نیازی» نماینده مردم هلمند در مجلس نمایندگان نوشت: معدن اورانیوم افغانستان در شهرستان «خانشین» هلمند كه در تصرف طالبان قرار دارد، واقع شده و نیروهای خارجی مستقر در شهرستان «گرمسیر»، در همسایگی خانشین، دارای پایگاه و فرودگاه هستند كه هواپیماهای آنان در طول 24 ساعت به این مناطق پرواز می كنند.
این نماینده مردم هلمند افزوده است كه نمایندگان این استان در مجلس، «در یك تاریكی قرار دارند.» استان هلمند در جنوب افغانستان، از ناامن‌ترین استان های این كشور در شش ماه گذشته بوده است و یكی از مراكز اصلی تولید و قاچاق مواد مخدر در جهان به حساب می آیند. اواخر سال گذشته با شدت یافتن ناامنی و درگیری میان نیروهای دولتی و طالبان در هلمند، امریكا و انگلیس نیروهای تازه نفس به این استان اعزام كردند.
این عضو مجلس نمایندگان در مورد استخراج معدن اورانیوم گفته است كه ما بارها موضوع استخراخ اورانیوم را با دولت و خارجی‌ها در میان گذاشته ایم، اما حكومت می‌گوید كه استخراج این معادن كاری ساده نیست و هر كسی نمی تواند آن را استخراج كند.
نیازی تصریح كرده است كه تنها نیروهای خارجی می توانند در منطقه ای كه معادن اورانیوم از آن استخراج می شود، رفت و آمد كنند.
صدای افغان به نقل از «عطاالله افغان»، یك عضو شورای استان هلمند نیز نوشته است كه در شهرستان خانشین معدن اورانیوم وجود دارد و امریكایی‌ها و انگلیسی ها در این منطقه قرارگاه داشته اند و گمانه زنی هایی مبنی بر استخراج اورانیوم توسط خارجی ها در این منطقه و انتقال آن به پایگاه های خود وجود دارد.
این عضو شورای استانی هلمند با بیان اینكه «خارجی‌ها خودسرانه در این مناطق پایگاه ساخته اند»، افزوده است كه هیچ كس نمی داند خارجی ها در این منطقه به چه كاری مشغول هستند.
وی تصریح كرده است كه ریاست معادن هلمند توانایی بررسی كوه های خانشیش - جایی كه گفته می شود اورانیوم دارد - را ندارد و در آن مناطق به جز خارجی‌ها، افراد دیگری اجازه تردد به آنجا را ندارند.
خبرگزاری صدای افغان گزارش داده است كه وزارت معادن و نفت افغانستان از اظهار نظر در این باره خودداری كرده است.
وزیر معادن و نفت افغانستان حدود یك ماه قبل از سمت خود استعفاء داد و برخی از رسانه های افغان نوشتند كه وی در اعتراض به برداشت های بدون مجوز از معادن این كشور استعفاء داده است.
این خبرگزاری به نقل از «عثمان همدرد»، یكی از نویسندگان افغان نوشته است كه لندن و واشنگتن پس از سال ها همكاری در افغانستان، پس از توافق انگلیس با گروه طالبان بر سر تقسیم مواد مخدر و ذخایر اورانیوم هلمند، با یكدیگر اختلاف پیدا كرده اند.
همدرد احتمال داده است كه «هواپیماهای غول پیكر آمریكایی كه كار جابه جایی نظامیان و تسلیحات را به پایگاه هوایي آنان در بیابان شورآب - بین شهرستان دلارام و گرشك استان هلمند- برعهده دارند، سرگرم انتقال بعضی مواد معدني به خصوص اورانیوم از هلمند هستند.
افغانستان دارای معادن متعدد از جمله آهن، نقره، طلا، مس، اورانیوم، نفت و گاز و سیمان، گچ، آهك و انواع سنگ های قیمتی، شامل زمرد، یاقوت و لاجورد، است.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید