Performancing Metrics

مراجع به سینمای دینی کمک کنند | اتاق خبر
کد خبر: 339864
تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1395 - 11:36
کارگردان برجسته سینما، هجمه‌های صورت گرفته علیه فیلم سینمایی محمد(ص) را دارای پیام دانست و از علما و مراجع قم خواست به طور جدی به عرصه سینما که از آن غفلت شده، توجه کنند.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر، مجید مجیدی شامگاه چهارشنبه در مراسم افتتاح سینمای تخصصی مدرسه اسلامی هنر در قم در سخنانی اظهار داشت: برای من توفیقی است که امشب که مقارن با شب مبعث پیامبر اسلام(ص) است در شهر مقدس قم حضور داشته باشم و ما امشب افتتاح این سالن تخصصی سینما را به فال نیک می‌گیریم.

وی با بیان اینکه سینمای ایران ویژگی‌های بسیار ارزشمندی دارد، افزود: شهر مقدس قم می‌تواند در حوزه‌های معرفتی و دینی به پویایی سینمای ایران و نگاه معرفتی آن کمک کند و در راستای ارتقاء معرفتی سینما موثر باشد.

مجیدی در ادامه با اشاره به پروژه ساخت فیلم سینمایی حضرت محمد(ص) اظهار داشت: بنده ۷ سال از عمر ناقابل خود را صرف ساخت فیلم سینمای محمد(ص) کردم که این امر توفیق بزرگی برای من بود.

وی بیان داشت: در طول مدتی که این فیلم در حال ساخت بود و بعد از آنکه فیلم به نمایش درآمد، بازتاب‌های مختلفی در داخل و خارج از کشور وجود داشت و هجمه‌های بسیاری علیه فیلم را می‌دیدیم که این امر نشان می‌دهد ما در این حوزه خلأهای بسیار بزرگی داریم و دشمنان ما که نسبت به اسلام نگاه و قرائت خبیثانه دارند نمی‌خواهند وجود رحمت العالمین در جهان امروز عیان شود.

کارگردان فیلم سینمایی محمد(ص) بیان داشت: انقلاب اسلامی، راه اعتقادی و باورهای دینی به ما می‌آموزد که در این مسیر باید ثابت قدم باشیم.

پیامبر اسلام(ص) بیش از هر چیز در میان امت خود مظلوم واقع شده است

مجیدی با بیان اینکه معتقدم پیامبر اسلام(ص) بیش از هر چیز در میان امت خود مظلوم واقع شده است افزود: امروز می‌بینیم که در خصوص زندگی پیامبران دیگر آثار سینمایی زیادی تولید شده به عنوان نمونه در حوزه زندگی حضرت عیسی(ع) ۲۰۰ فیلم و برای حضرت موسی(ع) نیز ۱۲۰ فیلم و حتی در مورد بودا ۴۲ فیلم ساخته شده است اما در خصوص زندگی آخرین فرستاده خداوند؛ تنها یک اثر سینمایی در ۴۲ سال قبل و یک اثر هم در سال‌های اخیر ساخته شد که توفیق ساخت آن نصیب بنده شده است.

وی با بیان اینکه در طی این مدت هجمه‌های بسیاری علیه این فیلم سینمایی صورت گرفته و می‌گفتند که چرا این همه هزینه صرف ساخت این فیلم شده است، افزود: اینجا می‌خواهم به صورت واضح سخن بگویم و آمارهایی ارائه دهم.

وی ادامه داد: فیلم سینمای محمد(ص) بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیارد هزینه داشته است و نصف بیش ۱۰۰ میلیارد آن آورده‌های بوده که برای سینمای کشور ماندگار شده است.

وی افزود: شهرک سینمایی که برای این فیلم در پنجاه کیلومتری شهر قم ساخته شده است از همه جهات می‌تواند به عنوان یک مرکز فرهنگی هنری و اقتصادی کاربری داشته باشد و بر اساس آنچه کار‌شناسان امروز گفتند ارزش این شهرک سینمای بالای ۱۰۰ میلیارد است.

شهرک سینمایی فیلم محمد(ص) برای عموم مردم بازگشایی خواهد شد

این کارگردان برجسته سینما افزود: این شهرک سینمایی تا ۳۰ سال دیگر پابرجا خواهد بود و طی چند روز آینده نیز بازگشایی خواهد شد تا عموم مردم، هنرمندان و علاقمندان از آن بازدید کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه امکانات فنی و تکنیکی بسیاری نیز به واسطه ساخت فیلم محمد(ص) وارد کشور شده، افزود: ما در سینما یک موتور برق ۷۰ کیلو واتی داشتیم که آن هم به دلیل سر و صدای زیادی که داشت مجبور به کشیدن کابل زیادی بودیم که این امر موجب می‌شد ولتاژ آن کاهش یابد اما به واسطه ساخت این فیلم سینمایی ماشین برقی به ظرفیت ۳۰۰ و ۶۰۰ کیلو وات به توان سینمای کشور افزوده شد که می‌توانند بخشی از برق شهر قم را تأمین کنند و به امروز سرمایه برای صنعت سینمای کشور تلقی می‌شود.

هجمه‌هایی که به این فیلم محمد(ص) وارد شده معنادار و دارای پیام است

کارگردان فیلم سینمایی محمد(ص) با بیان اینکه بعد از گذشت چند دهه از انقلاب ساخت این فیلم دیر صورت گرفته است، افزود: هجمه‌هایی که به این فیلم وارد شده معنادار و دارای پیام است چرا که دشمنان اسلام و عده‌ای از روشنفکران نمی‌خواهند نام پیامبر و فرهنگ ناب محمدی جاری و ساری باشد.

وی با انتقاد از اینکه اکنون پیامبر بزرگ اسلام(ص) در فرهنگ عمومی ما آن‌گونه که باید و شاید وارد نشده است، افزود: امروز می‌بینیم که در کشور ما نذرهای مختلفی برای امامزاده‌ها وجود دارد اما کسی برای پیامبر اسلام(ص) نذر نمی‌کند و نذر پیامبر وارد فرهنگ عمومی جامعه ما نشده است.

وی افزود: مقام حضرت ابوالفضل عباس(ع) نزد شیعیان بسیار رفیع و بالاست اما شخصیت پیامبر اسلام(ص) به اندازه شخصیت حضرت ابوالفضل(ع) برای جامعه شناسانده نشده است و خیلی‌ها اسم اقوام پیامبر و حتی اسم مادر ایشان را نمی‌دانند.

مجیدی افزود: از علما و مراجع قم می‌خواهیم که به طور جدی در عرصه سینما که از آن غفلت شده است توجه کنند.

این کارگردان برجسته سینما اضافه کرد: متأسفانه سینما هم اکنون نزد مؤمنین مشروعیت نیافته و از طرفی هم نسبت به آن غفلت شده است.

وی با بیان اینکه امروز سیاسیون دنیا تمام اهداف سیاسی و فرهنگی خود را از طریق صنعت سینما دنبال می‌کنند افزود: صهیونیست‌ها و قدرت‌های بزرگ در این زمینه اقدامات و سرمایه گذاری بسیاری انجام می‌دهند.

تقدیر از آیت الله جوادی آملی

 مجیدی اظهار داشت: برای ساخت فیلم سینمایی محمد(ص) توفیق یافتم تا به محضر بسیاری از علما و مراجع از جمله آیت الله جوادی آملی برسم که ایشان نگاه بسیار زیبا و متعالی داشتند و کلیدهای خوبی در این زمینه به ما دادند.

مجیدی عنوان کرد: آیت الله جوادی آملی می‌فرمودند اگر سلسله پیامبران تا به امروز ادامه می‌یافت آنان پیام و رسالت خود را از طریق رسانه‌ها به مردم ابلاغ می‌کردند.

مجیدی اضافه کرد: معتقدم که یکی از رسانه‌های قدرتمندی که امروز در دنیا وجود دارد سینما است.

بخش سخت افزاری سینمای ایران صفر است

وی با بیان اینکه ما ظرفیت بزرگی در سینمای ایران در بخش نرم افزاری داریم، افزود: متأسفانه در بخش سخت افزاری امکانات ناچیز و در حد صفری داریم.

مجیدی ابراز داشت: به نظر می‌رسد یکی از جاهایی که می‌تواند به کمک سینما بیاید علما و شهر مقدس قم است که باید به طور جدی وارد این عرصه شوند.

این کارگردان برجسته کشور با اشاره به سفر خود به ترکیه و حضور در مراکز دانشگاهی و فرهنگی اظهار داشت: در یکی از سفر‌ها به یک مجتمع فرهنگی عظیمی دعوت شدیم و وقتی از آنان پرسیدیم که هزینه ساخت این مجتمع از کجا تامین شده عنوان می‌کردند که از محل خیرات که مردم برای مسائل دینی و فرهنگی اهدا می‌کنند تأمین می‌شود.

بخشی از وجوهات صرف کارهای فرهنگی و سینمای دینی شود

وی با بیان اینکه علمای ما باید ظرفیت سینما را بشناسند، افزود: می‌شود که بخشی از وجوهات صرف کارهای فرهنگی و سینمای دینی شود که در این صورت امکان بسیار بالنده‌ای می‌تواند برای سینمای دینی به ارمغان بیاورد.

مجیدی با ابراز خرسندی از راه اندازی سینمای تخصصی مدرسه اسلامی هنر، افزود: امیدواریم که در حوزه سناریو که خلأ آن امروز در سینمای دینی کشور به چشم می‌خورد این مدرسه و علمای قم وارد عمل شود و در موضوعات مختلف و در عرصه‌ای دینی بنویسند تا در راستای ارتقای سینمای دینی گام‌های موثری برداریم.

 وی افزود: همه اقدامات بزرگ را نمی‌توان از دولت‌ها انتظار داشت چرا که دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و به دغدغه‌های خودشان توجه دارند اما آنچه که می‌بایست اصل قرار بگیرد انجام کارهای ریشه‌ای است.

 این کارگردان برجسته سینما ابراز داشت: هر چند که امروز نمی‌توان از مدرسه اسلامی هنر در ابتدای کار است انتظار داشت که سالی چند فیلم بسازد اما همین که بذر آن کاشته شده و در آینده به ثمر خواهد نشست موضوع بسیار مهمی است.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید