Performancing Metrics

دلایل «یونسکو» برای اهدای جایزه اول خود به عکاس ایرانی | اتاق خبر
کد خبر: 339910
تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1395 - 08:53
یونسکو با اعلام اسامی برندگان رقابت عکاسی در معرفی افغانستان، از عکاس ایرانی به عنوان برنده نخست این رقابت نام برد و دلیل این انتخاب را توضیح داد.

به گزارش اتاق خبر، سازمان یونسکو اسامی برندگان رقابت عکاسی «افغانستانی را که به آن افتخار می‌کنید، به ما نشان دهید» را اعلام کرد و عکاسی تبریزی را به عنوان برنده نخست این رقابت معرفی کرد.

دفتر یونسکو در افغانستان که برگزارکننده این مسابقه عکاسی بود، برندگان را از ‌شمار زیاد عکسی که ارسال شده بود انتخاب کرد. این انتخاب توسط یک گروه داوری مستقل انجام شد که متشکل از پنج عکاس بود. رادا اکبر، رضا یمک، سادی قریر و سیمون نورفولک اعضای گروه داوری بودند. ریاست این گروه بر عهده رضا دقتی بود.

۳۰۳۳ عکسی که در این رقابت شرکت کرده بودند، در دو بخش موبایلی و دوربین شرکت داده شدند.

در این میان عکسی از علی حامد‌حق‌دوست عکاس تبریزی، رضا ساحل و محمدعلی شیدا به عنوان برندگان بخش دوربین عنوان‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

هیات منصفه درباره عکسی که توسط علی احمد حق‌دوست گرفته شده و عنوان عکس نخست را به خود اختصاص داده گفت: عکاسی که عکس رتبه نخست را گرفته است ترکیبی قوی از چرخ و فلک را از روی زمین گرفته و تمام آسمان با گردش اسب‌های چرخ و فلک پر شده است. حرکت، جوانی و رنگ در این تصویر از آینده سخن می‌گوید و در عین حال با تصور کردن کودکانی که از روی اسب یک سکه برمی‌دارند، نشان می‌دهد آنها یاد می‌گیرند کاری را انجام دهند که یادآور و تقلیدی از بازی ملی «بزکشی» است.

در بخش عکاسی با موبایل نیز عکس‌هایی از حمیدرضا رحمانی، نجیب آزاد و نصراله علیلی به عنوان سه عکاس برتر انتخاب شدند.  

حمیدرضا رحمانی متولد سال۱۳۷۰ از اهالی افغانستان و متولد ایران است که دوره های مختلف عکاسی را در آموزشگاه «عکاسی حرفه‌ای» پشت سر گذاشته است. نمایشگاه آثار وی در تهران برگزار شده است.

پاتریشیا مک فیلیپس مدیر دفتر یونسکو در افغانستان که اسامی برندگان را اعلام کرد افزود: یکی از دشوارترین وظایف برای تقویت مشروعیت دولت در میان دولت‌هایی که پس از جنگ شکل گرفتند، تلاش برای ساختن یک هویت مشترک و بازسازی آن به عنوان یک سرمایه‌ اجتماعی بوده است. یونسکو در دهه اخیر تلاش کرده است تا از طریق فرهنگی به این هدف کمک کند.   

این رقابت ۲۱ اکتبر ۲۰۱۵ آغاز شد و شرکت کنندگان تا ۲۱ مارس برای ارسال عکس‌هایشان فرصت داشتند.

در این رقابت ۶۰ عکس به مرحله نهایی راه یافتند و چهار عکس از حق‌دوست عکاس تبریزی وارد این مرحله شده بود و درنهایت یک عکس از او جایزه ۵ هزار دلاری نفر اول را از آن خود کرد.

علی حق‌دوست عکاسی خود‌آموزی است که از سال ۷۷ عکاسی را شروع کرده و از سال ۱۳۸۵ به عکاسی خبری و مستند اجتماعی روی‌ آورده است. او سابقه همکاری با خبرگزاری‌ فارس، ایرنا، روزنامه ایران و جام‌جم را در کارنامه دارد و عکاس خبرگزاري مهر در تبریز است.

حامی مالی این رقابت دولت کره بود و توسط یونسکو برگزار شد. از عکاسانی از سراسر افغانستان و جهان فارغ از ملیت‌شان خواسته شده بود تا با عکس‌هایی که از زندگی مردم افغانستان گرفته‌اند، در این رقابت شرکت کنند. جایزه نفر دوم ۴ هزار دلار و نفر سوم ۳ هزار دلار بود. سه نفر برنده بخش موبایلی هر یک ۲ هزار دلار دریافت کردند.

هر شرکت کننده مجاز به فرستادن ۱۰ اثر در هر بخش بود.

مهر

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید