Performancing Metrics

جشنواره ملی گل غلتان در کاشان برگزار شد | اتاق خبر
کد خبر: 339978
تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1395 - 16:19
جشنواره ملی "گل غلتان" برای نخستین بار در کاشان دیار گل و گلاب با مطهر کردن نوزادان با گل محمدی در خانه تاریخی آل‌یاسین این شهر برگزار شد.

به گزارش اتاق خبر، جشنواره ملی گل غلتان صبح امروز برای نخستین بار در کاشان دیار گل و گلاب با مطهر کردن نوزادان با گل محمدی در خانه تاریخی آل‌یاسین این شهر برگزار شد.

آیین گل غلتان برای نوزادانی که نخستین بهار زندگی را می‌گذرانند توسط یکی از بستگان نوزاد از جمله مادر، خاله، عمه و مادربزرگ انجام می‌شود.

در صورتی‌که تولد نوزاد با فصل بهار و زمان رویش گل‌های محمدی هم‌زمان شود تعدادی از خانم‌های فامیل برای چیدن گل محمدی صبح زود به باغ‌ها و مزارع رفته و با ذکر صلوات و خواندن ابیاتی مانند، همه کوه و کمر بوی تو داره یا محمد/ کدوم گل قامت روی تو داره یا محمد/ همون ماه ای که از کوه می‌زنه سر/ نشان طاق ابروی تو داره یا محمد، به جمع‌آوری گل‌های محمدی برای اجرای مراسم می‌پردازند.

پس‌ از اینکه گل‌های چیده و جمع‌آوری شد گل‌ها را پرپر سپس نوزاد را استحمام و خشک می‌کنند. پس از استحمام و خشک کردن بدن نوزاد را در پارچه‌ای به رنگ سفید می‌پیچند و گل‌های پرپر شده را بر روی تن نوزاد می‌ریزند.

پس‌ از اینکه نوزاد را در بستری از گل محمدی خواباندند، چهار نفر از بستگان نوزاد، چهارگوشه پارچه را با ذکر صلوات و شعرخوانی نوزاد را در گلبرگ‌ها تطهیر می‌کنند و می‌غلتانند.

 آئین گل غلتان بیشتر در برزک کاشان، دامغان و سمنان برگزار می‌شود که امسال برای نخستین بار در کاشان دیار گل و گلاب نیز برگزار شد.

منبع: تسنیم

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید