Performancing Metrics

جمع آوری شماری آثار از نمایشگاه كتاب | اتاق خبر
کد خبر: 340063
تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1395 - 16:21
عضو شورای نظارت و ارزشیابی و ناظر كمیته ناشران بین الملل از جمع آوری شماری كتاب از این بخش كه به لحاظ محتوایی با معیارهای نمایشگاه و جمهوری اسلامی همخوانی نداشت خبر داد.

اتاق خبر - علی فریدونی افزود: این كتاب‌ها در بخش عربی مروج افراطی‌گری و تفرقهٔ قومی و مذهبی و در بخش لاتین دارای تصاویر نامناسب بوده‌اند.
دبیر نظارت محتوایی بخش بین‌الملل بیست و نهمین نمایشگاه كتاب تهران، دربارهٔ نظارت بر محتوای كتاب‌های بخش بین الملل و تخلف‌های دو روز ابتدایی بیست و نهمین دورهٔ نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران گفت:‌‌ نظارت بر محتوای كتاب‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه در سه مرحله و حتی قبل از نمایشگاه آغاز شد.
به گفته فریدونی، همچنین در این خصوص تذكرات جدی به بخش های عربی و لاتین داده شد.
این مسئول در نمایشگاه كتاب تهران ادامه داد: ناظران كمیتهٔ نظارت بر محتوای بین‌الملل در غرفه‌های لاتین و عربی این بخش حضور روزانه دارند و تا به حال تعدادی كتاب كه به لحاظ محتوایی با معیارهای نمایشگاه همخوانی نداشته‌اند از بین كتاب‌های قابل عرضه در نمایشگاه جمع‌آوری شده‌اند.
فریدونی در عین حال اظهار داشت: این كتاب‌ها در بخش عربی عموما كتاب‌هایی بودند كه مروج افراطی‌گری و تفرقهٔ قومی و به ویژه تفرقه مذهبی بودند. این كتاب‌ها كه معمولا با تمركز بر تفكرات وهابی نگاشته شده بودند؛ از نظر ما قابل عرضه در نمایشگاه نیستند.
دبیر نظارت محتوایی بخش بین‌الملل بیست و نهمین نمایشگاه كتاب تهران تاكید كرد: در بخش لاتین نیز برخی كتاب‌ها به دلیل تصاویر و عكس‌های نامناسب كه با فرهنگ اسلامی ما سازگاری ندارند؛ تذكر گرفته و از بین كتاب‌ها جدا شده‌اند.
وی همچنین دربارهٔ تعداد این كتاب‌ها و غرفه‌هایی كه این كتاب‌ها در آن‌ها عرضه می‌شده نیز اظهار داشت: از آنجا كه در بخش بین‌الملل معمولا موزعان به توزیع كتاب‌های ناشران خارجی مشغول هستند و ناشران خارجی این كتاب‌ها ممكن است به‌طور مستقل در نمایشگاه حضور نداشته باشند؛ پس این كتاب‌ها ممكن است در چندین غرفه ارائه شده باشد كه توسط ناظران ما در سالن‌ها دایم كنترل می‌شوند.
وی تصریح كرد:همان‌طور كه اشاره شد این كتاب‌ها به دلیل اینكه اصول حاكمیتی و عرف نمایشگاه را رعایت نكردند؛ مورد تذكر قرار گرفتند.
مدیركل مجامع، تشكل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چندی پیش نیز با اشاره به شاخص‌ها و معیارهای مدنظر برای نظارت محتوایی كتاب‌های خارجی در این دوره از نمایشگاه كتاب تهران، اظهار داشت: هماهنگی‌های لازم با كمیته ناشران بین‌المللی و مدیر این كمیته در خصوص نظارت محتوایی بر آثار این بخش از نمایشگاه كتاب تهران بطور كامل انجام شده است.
وی افزود: بحث ارزیابی محتوا و مضامین كتاب‌های بخش بین‌الملل آیین‌نامه و اصولی دارد كه توجه به حفظ ارزش‌های ملی- دینی- حاكمیتی برخی از سرفصل‌های این آیین‌نامه‌ها هستند.
وی افزود:درواقع در بحث نظارت بر محتوای كتب خارجی نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران عدم عرضه و توزیع آثاری كه به نوعی منجر به تفرقه‌افكنی مذهبی- قومیتی شود یا ترویج‌دهنده اندیشه‌های تكفیری و تروریستی و انحرافی و التقاطی باشد؛ آنهم در شرایط خاصی كه خاورمیانه با آن مواجه است از مهمترین فاكتورهای مدنظر شورای نظارت محتوایی بخش بین‌الملل نمایشگاه كتاب به‌شمار می‌رود.
فریدونی همچنین تاكید كرد:از عرضه كتاب‌های نافی هنجار‌ها و ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران جلوگیری به عمل خواهد آمد.
عضو شورای نظارت و ارزشیابی و ناظر كمیته ناشران بین الملل این را هم گفت كه برخی كتب جمع آوری شده بعضا دارای ویژگیها و ظواهر فیزیكی نامناسب بوده اند كه با معیارهای كشور ماهمخوانی نداشتند.
بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران با حضور 1700 ناشر داخلی و 130 ناشر خارجی در 170 غرفه برگزار می شود.
این نمایشگاه با شعار «فردا برای خواندن دیر است...» از ساعت 10 تا 20 روز های 15 تا 25 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب برگزار می شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس (عوارضی اتوبان تهران - قم) ، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید