Performancing Metrics

صادق خان نامزد حزب كارگر به‌عنوان اولین شهردار مسلمان لندن انتخاب شد | اتاق خبر
کد خبر: 340151
تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1395 - 04:25
یك شكست جدی برای حزب محافظه كار انگلیس رقم خورد؛
براساس نتایج غیررسمی انتخابات شهرداری لندن كه عصر روز جمعه اعلام شد «صادق خان» سیاستمدار مسلمان انگلیسی و نامزد حزب كارگر، با كسب 44 درصد از آرا به ‌عنوان شهردار جدید پایتخت انگلیس برگزیده‌ شده است.

اتاق خبر - صادق خان 45 ساله كه وكیل در زمینه حقوق بشر است، توانسته است پس از شمارش 97.8 درصد از آرا، آرای لازم را برای پیروزی در انتخابات شهرداری لندن بدست آورد.
صادق خان توانسته است 44 درصد از آرا را بدست آورد و این درحالی است كه رقیب اصلی اش 'زاك گلدسمیت ' نامزد حزب محافظه كار تنها 35درصد از آرا را كسب كرده است كه این یك پیروزی شیرین برای حزب كارگر و یك شكست برای حزب محافظه كار شمرده می شود.
صادق خان كه اصلیتی پاكستانی دارد و پدر وی راننده و مادرش خیاط است، اولین مسلمانی است كه اداره پایتخت یكی از بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی جهان را بر عهده می‌گیرد.
صادق خان پیش از شروع انتخابات شهرداری لندن از سوی رقیب اصلی‌اش' زاك گلدسمیت'، نامزد محافظه‌كاران و حتی دیوید كامرون نخست وزیر انگلیس متهم شده بود كه با افراط‌گرایان ارتباط داشته است.
زاك گلدسمیت 41ساله، كه فرزند یك میلیارد فرانسوی انگلیسی است، از حمایت دیوید كامرون نخست‌وزیر انگلیس و بوریس جانسون، شهردار فعلی لندن و از مدافعان خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بهره‌مند بود.
با اعلام نتیجه انتخابات شهرداری لندن، بوریس جانسون، شهردار جنجالی لندن و از اعضای شناخته‌شده حزب محافظه‌كار پس از هشت سال با تالار شهر خداحافظی می‌كند.
با پیروزی صادق خان، بار دیگر حزب كارگر در رأس امور پایتخت انگلیس كه جایگاه حساسی در سپهر سیاسی و اجتماعی این كشور بازی می‌كند، قرار خواهد گرفت.
در انتخابات 'پنجشنبه بزرگ ' علاوه بر انتخاب اعضای 124شورای محلی، شماری از شهرداران و نیز 40 تن از كمیسرهای پلیس در مناطق مختلف این كشور و همچنین اعضای مجلس‌های محلی اسكاتلند، ولز و ایرلندشمالی انتخاب می‌شوند.
آخرین نتایج انتخابات' پنجشنبه بزرگ' انگلیس، كه روز جمعه منتشر شد، نشانگر ادامه پیشتازی حزب كارگر در انتخابات شوراهای محلی در این كشور است.
در انگلیس، درمجموع 2 هزار و 747 كرسی شورای محلی ازجمله شوراهای مناطق و متروپلیتن ها وجود دارد كه نامزدهای احزاب سیاسی به‌ویژه احزاب كارگر و محافظه‌كار رقابت شدیدی برای به دست آوردن آنها دارند.
براساس نتایج اولیه انتخابات شوراهای محلی كه در تارنمای روزنامه گاردین انعكاس یافته و دائماً به‌روز می‌شود، حزب كارگر تاكنون 866 كرسی، حزب محافظه‌كار452 كرسی و حزب لیبرال دمكرات 182 كرسی به دست آورده‌اند.
اما رسانه‌های متعلق به محافظه‌كاران و حتی دیوید كامرون رهبر این حزب بدون توجه به نتایج به‌دست‌آمده در شورای های محلی، تنها به اتكا به شكست حزب كارگر در انتخابات پارلمان محلی اسكاتلند حملات شدیدی را علیه جرمی كوربین رهبر این حزب شروع كرده‌اند.
اما جرمی كوربین رهبر حزب كارگر روز جمعه گفت كه حزبش بیش‌ از پیش بینی‌های صورت گرفته، توانسته است در انتخابات شوراهای محلی به موفقیت دست یابد.
وی عنوان كردكه اقدامات كمپین انتخاباتی 'زاك گلدسمیت' علیه صادق خان سبب شد كه حزب كارگر موقعیت بهتری در انتخابات بدست آورد.
جرمی كوربین روز جمعه گفت بر خلاف پیش بینی ها، نتایج اولیه انتخابات منطقه ای و محلی در انگلیس نشان می دهد كه حزب كارگر جای پایش محكم و از حمایت مردم برخوردار است.
رهبر حزب كارگر افزود: پیش بینی رسانه ها این بود كه حزب كارگر انتخابات شوراها را از دست خواهد داد،‌ ولی این طور نشد و ما همچنان جای پایمان سفت است و میزان حمایت از ما در بسیاری از مناطق افزایش یافته است و امروز هم نتایج بیشتری این موضوع را نشان خواهد داد.
جرمی كوربین با توجه به شكست این حزب در انتخابات پارلمان محلی اسكاتلند پذیرفت كه حزبش باید اقدامات بیشتری را برای بدست آوردن مجدد جایگاه ازدست داده اش در اسكاتلند انجام دهد.
دیوید كامرون نخست وزیر و رهبر حزب محافظه كار روز جمعه در سخنانی با اشاره به نتایج اولیه انتخابات 'پنجشنبه بزرگ ' مدعی شده بود كه حزب كارگر به طور كامل ارتباط خود با مردمی را كه سخت كار و تلاش می كنند و قرار بوده نماینده آنها باشد، از دست داده است.
انتظار می رود كه نتایج اولیه انتخابات 'پنجشنبه بزرگ ' كه برای احزاب سیاسی انگلیس با توجه به انتخابات عمومی سال 2020 میلادی بسیار مهم ارزیابی می شود، تا اواخر روز جمعه و نتیجه نهایی تا روز شنبه معلوم شود.

ایرنا

94110 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید