Performancing Metrics

پوتين بر توسعه مشاركت راهبردي روسيه با ژاپن تاكيد كرد | اتاق خبر
کد خبر: 340153
تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1395 - 04:42
در ديدار با نخست وزير ژاپن
در شرايطي كه تنش ها بر اثر اختلافات ارضي ميان روسيه و ژاپن بر روابط دو كشور سايه انداخته است، ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه در ديدار با شينزو آبه نخست وزير ژاپن بر توسعه مشاركت راهبردي و بلندمدت ميان مسكو و توكيو تاكيد كرد.

اتاق خبر - به نقل از دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري روسيه، ديدار پوتين و آبه روز جمعه در شهر بندري سوچي روسيه در ساحل درياي سياه انجام گرفت و دو طرف در خصوص همكاري هاي دوجانبه و برخي موضوعات مهم بين المللي و منطقه گفت و گو و تبادل نظر كردند.
رئيس جمهوري روسيه در ابتداي ديدار با اشاره به اهميت ژاپن براي روسيه گفت : ژاپن صرفا يك همسايه روسيه نيست بلكه شريك مهم اين كشور در منطقه آسيا - اقيانوس آرام است.
پوتين در ادامه خاطرنشان كرد: با توجه به رويدادهاي سياسي و بازرگاني و اقتصادي، مسائل معيني با ژاپن داريم كه بررسي آن نياز به توجه خاص دارد. شايد به دليل شرايط موجود بايد به بناي روابط خود و حفظ آن در سطح عالي توجه خاص داشته باشيم.
وي خطاب به نخست وزير ژاپن افزود: اميدوارم ديدار با شما فرصت براي همكاري به منظور حل مسائل موجود در عرصه هاي مورد علاقه دو كشور را فراهم كند.
ژاپن در دو سال اخير با پيروي از رويكرد آمريكا، به دليل مساله اوكراين، تحريم هايي را بر روسيه اعمال كرده و اين مساله موجب كاهش سطح همكاري هاي اقتصادي و بازرگاني ميان روسيه و ژاپن شده است.
نخست وزير ژاپن نيز در اين ديدار به نوبه خود به علاقه مندي توكيو براي حل مسائل موجود با مسكو و توسعه همكاري هاي دو كشور اشاره كرد و گفت: از زمان ديدار ما در سطح عالي در ماه سپتامبر سال گذشته روابط دو كشور با سرعت گسترش مي يابد.
وي خطاب به پوتين افزود: امروز مي خواهم در مورد مسائل سياسي دو جانبه و نيز موضوعاتي همچون عقد موافقت نامه صلح ميان ژاپن و روسيه و نيز موضوعات اقتصادي و فرهنگي و برخي مسائل بين المللي مهم براي دو كشور گفت و گو و تبادل نظر كنم.
ژاپن و روسيه پس از 70 سال از جنگ جهاني دوم، هنوز بر سر چهار جزيره واقع در جنوب شبه جزيره ساخالين اختلاف دارند.
اين جزاير در روسيه كوريل جنوبي ناميده مي شود و ژاپني ها نيز آن را سرزمين شمالي نامگذاري كرده اند و عقد موافقت نامه صلح با مسكو را مشروط به واگذاري اين چهار جزيره اعلام كرده اند.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید