Performancing Metrics

رامن چیست؟ | اتاق خبر
کد خبر: 340218
تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1395 - 14:20
غذاهای آماده یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌هایی هستند که در سراسر جهان توسط مردم تهیه و مورد استفاده قرار می‌گیرد. رامن، در کنار برخوردار بودن از طعمی لذیذ و دوست‌داشتنی، از مزیت پخت سریع و آسان نیز بهره‌مند بوده که در نوع خود جالب و ستودنی است.

اتاق خبر: در فرهنگ غذایی بسیاری از کشورهای جهان، غذاها و عادات غذایی خاص و معینی وجود دارد که نه تنها مستلزم توجه بسیار هنگام طبخ بوده، بلکه در زمان سرو و مصرف آن‌ها نیز، نیازمند رعایت نکات و آدابی مشخص است. کشورهای آسیای شرقی ازجمله کره‌ی‌جنوبی،  چین و ژاپن، ازجمله سرزمین‌هایی هستند که با توجه به تنوع غذایی بسیار جالب و حیرت‌ انگیز خود، از شهرت و محبوبیت فوق‌العاده‌ای در سراسر جهان برخوردارند. در رژیم غذایی مردم این کشورها، می‌توان غذاها و خوراکی‌های بی‌نظیر و لذیذی را یافت که در کنار ارزش غذایی بالا، طعم و عطری دوست‌داشتنی را به همراه دارند. همچنین سرعت طبخ و زمان کوتاه تهیه‌ی برخی از این غذاها، که جزو برنامه‌ی غذایی روزانه‌ی مردم این مناطق است، از دیگر نکات مهم و قابل توجهی است که نظر بسیاری از متخصصان صنعت غذایی را به خود جلب کرده است.

«رامن» یکی از این غذاهای خوشمزه و محبوب است که شاید علاوه بر طعم دل‌چسب و سرعت آماده‌سازی بالا، به دلیل برخوردار بودن از تنوع جالب مواد غذایی که می‌توان در تهیه‌ی آن بکار برد، طرفداران بسیاری را نه تنها در این نواحی جغرافیایی، بلکه در سراسر جهان پیدا کرده است.

از دیگر مزایای رامن‌ها، می‌توان به قیمت پائین آن‌ها اشاره کرد که غذایی کاملاً مناسب برای دانشجویان محسوب می‌شود. دستور پخت آسان و روش بسیار ساده‌ی تهیه و مصرف آن، از دیگر نکاتی است که به محبوبیت این غذا، افزوده است.

از دیرباز در بسیاری از کشورهای آسیای شرقی بخصوص کره‌جنوبی، ژاپن و چین، مکان‌هایی جهت تهیه‌ی انواع رامن تاسیس شده و آشپزان زیادی در حال طبخ و فروش آن‌ها به مشتریان خود هستند. اما همیشه این سؤال مطرح می‌شود که تاریخچه‌ی این غذای پرطرفدار، متعلق به کدام سرزمین است؟

رامن، سرچشمه گرفته از کشور چین

کشورهای زیادی در شرق آسیا بطور گستره از این غذا استفاده می‌کنند، اما حقیقت این است که کشور چین، مبتکر و سازنده‌ی اولیه‌ی رامن بوده و این غذا نشئت‌گرفته از فرهنگ غذایی مردم این کشور به شمار می‌آید.

رامن، غذای مخصوص کودکان و دانش‌آموزان در ژاپن

ژاپنی‌ها در حال حاضر در وسعت بسیاری به تهیه‌ی نودل‌ها می‌پردازد. در ژاپن این غذا به‌اصطلاح Gakusei Ryori تلفظ می‌شود که در واقع به معنای (غذای کودکان) یا رژیم غذایی مخصوص دانش‌آموزان است.

طعم بخشیدن به رامن

هنگامی که مشغول میل کردن رامن هستید، به هیچ عنوان مجبور به استفاده از تمامی موادی که روی جعبه‌ی بسته‌بندی شده‌ی نودل‌ وجود دارد، نخواهید بود. در این جعبه‌ها در کنار نودل‌های آماده، معمولاً بسته‌های کوچکی از ادویه‌های مخصوص، جهت طعم بخشیدن به رامن قرار می‌دهند که استفاده کردن از آن، کاملاً اختیاری و سلیقه‌ای است. شما می‌توانید بدون درنظر گرفتن ادویه‌های پیشنهادی که در بسته‌بندی نودل‌ها وجود دارد، طبق ذائقه‌ی شخصی خود، از مواد و چاشنی‌های مختلفی استفاده کرده و طعمی لذیذ و دوست‌داشتنی را برای غذای خود به ارمغان آورید.

کاهش مصرف ادویه‌های موجود در جعبه‌ی رامن

طبق آنچه که پیش‌تر نیز بیان شد، درون هر جعبه‌ی نودل، بسته‌های کوچکی وجود دارد که حاوی ادویه‌های طعم‌دهنده است. متأسفانه حقیقتی ناخوشایند درمورد این ادویه‌ها وجود دارد که استفاده و مصرف آن‌ها نمی‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای سلامتی بدن باشد. طبق اطلاعات ارائه شده از سایت Livestrong.com خود رامن‌ از سدیم بسیار بالایی برخوردار است. این بسته‌های کوچک ادویه نیز، مقدار زیادی از سدیم را هنگام مصرف در بدن آزاد می‌کند که از حد مجاز عبور کرده و برای سلامتی مضر خواهد بود. این چاشنی‌ها سرشار از نمک بوده و طعم شوری را به رامن می‌بخشد. بنابراین بهتر است که از مقدار کمتر آن‌ها استفاده کرده تا غذایی سالم‌تر را میل کنید.

روشی مناسب برای میل کردن رامن

طبق ادعاهای افرادی که به‌اصطلاح رامن‌خورهای حرفه‌ای و خبره‌ای هستند، میل کردن این غذا، آداب خاص و ویژه‌ای دارد. آن‌ها معتقدند که هنگام سرو رامن، باید سر را نزدیک ظرف حاوی رامن برد و زمانی که با چاپستیک، چنگال یا قاشق، مقداری از آن را درون دهان خود قرار می‌دهید، فوراً آن را هورت بکشید. این، نوع خاصی از میل کردن غذاهایی همچون رامن است که توسط حرفه‌ای‌ها و به‌اصطلاح رامن‌خورها رعایت می‌شود. بنابراین اگر در کشورهای آسیای شرقی به‌ویژه چین و کره‌ی جنوبی یا ژاپن شاهد غذاخوردن مردم بودید، با دیدن هورت کشیدن رامن توسط آن‌ها، تعجب نکنید.

موزه‌ رامن فوری (رامن آماده)

در شهر اوزاکای (Osaka)ژاپن، موزه‌ای وجود دارد که به‌طور اختصاصی توسط مسئولین به ارائه و بیان تاریخچه‌ی نودل‌های آماده یا همان رامن‌های لذیذ، می‌پردازد. در این مکان اطلاعاتی در مورد فردی که برای نخستین بار رامن‌های فوری را کشف یا اختراع کرد وجود دارد. همچنین این موزه به‌صورت کاملاً حرفه‌ای و برجسته، کارگاهی از تهیه‌ی نودل‌ها یا رامن‌های فوری که به‌صورت کاملاً دست‌ساز آماده می‌شوند، تعبیه شده و درمعرض دید عموم قرار دارد . اطلاعات در این موزه به تماشاگران ارائه می‌شود که بتوانند به اصول اولیه و مهم تهیه‌ی نودل‌ها فوری (آماده) پی برده و خود با تکیه ‌بر آن‌ها، پیاله‌ یا کاسه‌ای از رامن‌ خوشمزه را در منزل برای اعضای خانواده طبخ کنند.

ژاپن، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان رامن در قرن بیستم

در سال ۲۰۰۰ اطلاعات جالب و قابل‌توجهی در مورد بزرگ‌‌ترین تولید کننده‌ی نودل‌های فوری در جهان منتشر شد. طبق این گزارش، نتیجه‌ی بررسی و برآوردی که توسط موسسه‌ی تحقیق و پژوهش فوجی (Fuji) صورت گرفته است، کشور ژاپن را در قرن بیستم میلادی به‌عنوان بزرگ‌ترین سازنده‌ی نودل‌های آماده در سراسر جهان معرفی می‌کند.

مسابقه‌ رامن خوری، پر هیجان و پرطرفدار

در ایالات‌متحده‌ی آمریکا، یکی از مسابقاتی که در جشنواره‌های غذا از طرفداران بسیاری برخوردار است، مسابقه‌ی هات‌داگ خوری است. که نشئت‌گرفته ازعلاقه‌ی مردم این سرزمین به میل کردن این نوع از فرآورده‌ی گوشتی است. این در حالی است که در که درهنگ کنگ و بسیاری از کشورهای شرق آسیا، مسابقه‌ی خوردن نودل‌های فوری یا رامن‌های آماده، مشتاقان و طرفداران بی‌شماری دارد، که هیجان و شوری شگفت‌انگیز را هم برای شرکت‌کنندگان و هم برای تماشاگران به ارمغان می‌آورد. پیشنهاد می‌کنیم هنگام حضور دریکی از این اماکن، حتماً تماشای این‌گونه رقابت‌ها را از دست ندهید.

در ادامه به‌اختصار به بیان چند دستورالعمل بسیار ساده طبخ رامن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

طرز تهیه‌ چندین رامن خوشمزه در منزل

در هر یک از کشورهای آسیای شرقی، با توجه به ذائقه‌ی مردم و مواد اولیه‌ی در دسترس، روش‌های متفاوتی در تهیه و طبخ رامن‌های فوری دارند، که هرکدام طعم و عطری مخصوص و منحصر به فردی را دربر خواهد داشت. در کشور کره‌ی جنوبی نیز همانند بسیاری از کشورهای دیگر، تنوع بی‌نظیر و شگفت‌انگیزی از این غذای لذیذ و محبوب وجود دارد که در ادامه به بیان برخی از ساده‌ترین و در عین حال رایج‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

رامن سبزیجات؛ کره‌ ی جنوبی

مواد اولیه

نودل آماده یک بسته، پیازچه سه عدد، سیر دو حبه، هویج یک عدد پخته و رنده شده، فلفل پودر شده به میزان لازم، تخم‌مرغ خام یک عدد، رب گوجه‌فرنگی یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه

در کره‌ی جنوبی برای طبخ رامن، از قابلمه‌های مخصوص و کوچکی استفاده می‌کنند که هر کدام مخصوص یک نفر است. بنابراین برای پخت این غذا کافیست ظرفی کوچک را تا نیمه از آب پر کرده و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. سپس نودل‌ها را درون ظرف ریخته و بسته‌ی ادویه‌ی آن را نیز اضافه کنید. اجازه دهید به مدت زمان ۸ تا ۱۰ دقیقه، روی حرارت قرار بگیرند. در این فاصله به آماده‌سازی مواد ترکیبی مشغول شوید. پیازچه‌ها، هویج و سیر را به قطعات بسیار ریز خرد کرده و به همراه رب گوجه‌فرنگی به رامن اضافه کنید.

در این مرحله به آرامی تخم‌مرغ را شکسته و روی غذا بریزید. سعی کنید به گونه‌ای این عمل را انجام دهید که آسیبی به بافت زرده و سفیده‌ی آن وارد نشود. (البته می‌توانید از تخم‌مرغ آب‌پز به جای تخم‌مرغ خام نیز استفاده کنید). اکنون رامن شما آماده‌ی سرو است و با پاشیدن مقدار دلخواهی پودر فلفل سیاه، طعم تندی را به غذای خود ببخشید. نوش جان.

رامن مرغ چینی (نودل چینی)

مواد اولیه

نودل یک بسته، سینه‌ی مرغ خرد و پخته شده ۲۰۰ گرم، بادام زمینی سرخ‌شده نصف لیوان، سیر ۳ حبه پوره شده، سویا سس ۲ قاشق غذاخوری، پیازچه‌ی ریز خرد شده ۴ تا ۵ شاخه، فلفل به میزان دلخواه

طرز تهیه

درون ظرفی مناسب، دو پیمانه آب ریخته و روی حرارت قرار دهید تا بجوش آید. سپس نودل‌های آماده را درون آن ریخته تا در مدت زمان ۵ تا ۸ دقیقه نرم شوند. در این فاصله به آماده‌سازی مواد دیگر رامن بپردازید. تکه‌های خرد شده و پخته شده‌ی مرغ را با پوره‌ی سیر مخلوط کرده و در مقدار کمی از روغن (ترجیحا روغن زیتون) تفت دهید. بادام‌زمینی‌ها را نیز به مواد اضافه کرده و ادویه‌ای که درون بسته‌ی نودل قرار داشت را با مواد در حال طبخ ترکیب کنید. اکنون نودل‌ها به خوبی نرم شده و می‌توان آن‌ها را آبکش کرد تا آب اضافی خارج شود. نودل‌ها را نیز درون مواد گوشتی ریخته و کمی تفت دهید. سویا سس، پیازچه‌ها و پودر فلفل را نیز به ترکیبات اضافه کرده و درون ظرفی مناسب جهت سرو، بریزید. رامن مرغ چینی آماده‌ی میل کردن است.

سوپ رامن ژاپنی

مواد اولیه

گوشت فیله‌ی ماهی پخته شده (آب‌پز یا کبابی) ۲۰۰ گرم، پیازچه‌ی ریز خرد شده ۳ شاخه، جعفری ریز خرد شده ۲ شاخه، پیاز رنده شده ۱ عدد کوچک، جوانه‌ی ماش ۱۰۰ گرم، سیر ۳ حبه، سویا سس ۲ قاشق غذاخوری، فلفل دلمه‌ای خرد شده (به صورت نواری) ۱ عدد، تخم‌مرغ آب‌پز (از وسط نصف شده) ۱ عدد، نودل آماده ۱ بسته

طرز تهیه

درون ظرفی مناسب، مقداری آب ریخته و پس از به جوش آمدن، نودل‌های آماده را به آن‌ اضافه کنید. اجازه دهید که بر اثر حرارت شعله‌ی گاز، نودل‌ها نرم شوند. درون ظرفی دیگر گوشت‌های ماهی پخته شده، پیاز رنده شده و سیر را با یکدیگر ترکیب کرده و در مقداری روغن تفت دهید. سپس سویا سس و فلفل دلمه‌ای را نیز به مواد بیفزایید. زمانی که نودل‌ها به خوبی نرم و آماده‌ی سرو شدند، مواد گوشتی که از قبل تهیه کردید به همراه بقیه‌ی مواد از جمله جوانه‌ی ماش، جعفری‌های خرد شده و پیازچه‌ها را به رامن‌ اضافه کرده و مخلوط کنید. درون پیاله‌ای رامن را ریخته و تخم‌مرغ آب‌پز را پس از نصف کردن روی مواد قرار دهید. نودل یا رامن ژاپنی آماده‌ی سرو است.

منبع: کجارو

94104

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید