Performancing Metrics

رفتار ضد و نقیض، مانع ورود سرمایه‌گذاران خارجی | اتاق خبر
کد خبر: 340266
تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1395 - 16:53
اقداماتی از قبیل کاهش نرخ سود بانکی و اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی تبعات نامعلومی دارند و به عنوان اهرم هایی به کار می روند که مشخص نیست تاثیر مورد نظر که همان سرازیر شدن پول به صنعت، کشاورزی و... است را به همراه داشته باشد.

اتاق خبر: تورج دانشور، اقتصاددان، درباره احتمال کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در کشور اظهار کرد: من فکر می‌کنم این اقدامات و استفاده از اهرم‌های این چنینی در جهت هدایت پول به سمت صنعت، کشاورزی و... در صورت ثبات اقتصادی امکان‌پذیر است و صد در صد در شرایط کنونی اگر نرخ سود کاهش یابد، پول مردم از بانک‌ها خارج می‌شود و به سمت خرید زمین، بهره، نزول و... خواهد رفت.

وی تصریح کرد: به نظر من با این حرکت‌های مکانیکی پول به سمت تولید نمی‌رود تا به موجب آن چرخ تولید بچرخد و برای جوانان اشتغال ایجاد شود بلکه ممکن است به سمت بازارهای موازی هدایت شود.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی همچنین درباره اخذ مالیات از سپره‌های بانکی اظهار کرد: این اقدام نیز مانند کاهش سود سپرده‌های بانکی یک اهرم است و البته با مخالفت‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد ولی به هر حال دولت آن‌ها را به کار می‌برد و هدف از بکار بردن آن هم به گفته‌ی مقامات اقتصادی هدایت پول به سمت تولید خواهد بود.

وی اظهار کرد: به نظر من این اقدامات مانند کاهش نرخ سپرده‌های بانکی در نزد بانک مرکزی، اخذ مالیات از سپرده‌ها و... که با هدف هدایت پول به سمت تولید انجام می‌شود، ‌اهرم‌هایی هستند که در نهایت تاثیر جدی بر اقتصاد کشور و راه افتادن چرخ اقتصاد کشور نخواهند داشت و ممکن است در کوتاه مدت باعث شوند برخی مشکلات اقتصادی دولت حل شود.

این اقتصاد دان بیان کرد: ضمن اینکه باید در نظر بگیرید سرمایه‌داران اغلب می‌دانند باید چه اقداماتی برای پول خود انجام دهند که آن را حفظ و ارزش آن را افزایش دهند و در نتیجه اقدامات این چنینی ممکن است تاثیری بر هدایت پول به سمت تولید نداشته باشد و برعکس تاثیر پول به سمت بازارهای دیگری داشته باشند که بررای اداره‌ی اقتصاد کشور مناسب نیست.

وی بیان کرد: اقتصاد ما اکنون در دور باطل رکود اقتصادی قرار دارد و در این شرایط کشور بیش از هر چیزی به ایجاد امنیت و ثبات اقتصادی و نشان دادن اخلاق خوب بین‌المللی نیاز دارد. این موارد کمک خواهد کرد که سرمایه‌گذاران به کشور وارد شوند و با ارقام بالا در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور سرمایه‌گذاری کنند.

دانشور گفت: در نظر بگیرید که فقط بخش نفت و گاز کشور نیاز به سرمایه‌گذاری ندارد و باید در همه بخش‌های اقتصاد کشور برای رشد سرمایه‌گذاری شود. برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور نیز نباید طوری رفتار کرد که خارجی‌ها احساس امنیت نکنند. متاسفانه اکنون رفتارهای ضد و نقیضی در کشور مشاهده می‌شود از یک‌سو درخواست ورود سرمایه‌ داریم و از سوی دیگر می‌بینیم که در برخی مواقع با ادبیاتی در مورد سرمایه‌گذاران خارجی صحبت می‌شود که باعث از بین رفتن تمایل آن‌ها برای ورود به کشور می‌شود.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید