Performancing Metrics

باید به ارزش اقتصادی آب توجه بیشتری شود | اتاق خبر
کد خبر: 340271
تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1395 - 17:01
یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به مشکل کمبود آب در کشور بر لزوم اقتصادی شدن آب تاکید کرد و گفت که وزارت جهاد کشاورزی باید از محصولات استراتژیک حمایت کند تا آب در جهت محصولات مورد نیاز کشور مصرف شود.

اتاق خبر: محمدتقی توکلی ، دولت طرحی به نام تعادل بخشی دشت ها در دست دارد؛ در این طرح پروژه‌هایی تعریف شده که اگر اجرایی شود برداشت آب تا حدودی کنترل و محدود می‌شود که می‌توانند به ذخایر آب زیرزمینی کمک کند، همچنین در این طرح جلوی استفاده از چاه‌های غیرمجاز گرفته می‌شود.

او ادامه داد: یکی دیگر از پروژه هایی که می‌تواند راندمان آب را بالا ببرد آبیاری تحت فشار است؛ در این صورت هم بهره وری آب بالا می‌رود و هم جلوی برداشت های بی رویه و غیرمجاز گرفته می‌شود.

این نماینده مجلس اضافه کرد: راه حل دیگر این است که به ارزش اقتصادی آب توجه بیشتری شود تا آب بیشتر در اختیار محصولات استراتژیک قرار بگیرد، در بخش صنعت هم باید میزان مصرف آب را کم کرد و ارزش آن را بالا برد، در غیر این صورت اگر با همین رویه پیش برویم آب های زیرزمینی مان با مشکل مواجه می‌شود.

توکلی درباره نحوه مدیریت پهنه وسیع کشاورزی کشور نیز گفت: سازمان جهاد کشاورزی باید به کشاورزان برنامه‌ کشت بدهد، این وزارت خانه باید از محصولاتی حمایت کند که برای کشور لازم و محصولات استراتژیک است. محصولاتی مثل برنج، گندم و جو تعریف شده که باید از این ها حمایت شود. وزارت جهاد کشاورزی باید بقیه کشت ها را از حمایت خود خارج کند، به آن‌ها یارانه ندهد و آب را به قیمت تمام شده به آن‌ها بفروشد تا مصرف آب کنترل شود، کشاورزی همراه با بهره وری باشد و از منابع آبی در جهت نیازهای کشور استفاده شود.

او با تاکید بر این‌که وزرات جهاد باید برای زمین‌های زیر کشت برنامه‌ریزی کند، گفت: اگر بخواهیم بگذاریم کشاورز در این مورد تصمیم بگیرد ، کشاورز به سال گذشته نگاه می‌کند و کشت سال آینده اش را انتخاب می‌کند که گاها هم اشتباه می‌کند . مثلا یک سال کشت پیاز خوب است ، سال بعد همه پیاز می کارند. وزارت جهاد کشاورزی باید به این مسائل برنامه ریزی کند از سوی دیگر وزارت نیرو باید آب را تامین کند، آنرا به صورت حجمی در اختیار کشاورزان قرار بدهد و مدیریتش را در دست داشته باشد.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید