Performancing Metrics

تب برفکی خریدوفروش دام اهر را تعطیل کرد | اتاق خبر
کد خبر: 340289
تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1395 - 17:59
معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی گفت: به علت شیوع تب برفکی در منطقه ارسباران، میدان خرید و فروش دام شهرستان اهر تعطیل شده است.

اتاق خبر: محمد صادق پورمهدی-معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی-جمعه شب در جلسه ای به منظور مدیریت بحران تب برفکی در اهر بر ضرورت تسریع در واکسیناسیون دام ها و دفن بهداشتی دام های تلف شده، تشدید مراقبت در ورود و خروج دام از منطقه و جابه جایی دام ها، استمرار اطلاع رسانی در جوامع روستایی و عشایری تاکید کرد.

او با اشاره به اینکه بخش عمده رشد و توسعه اقتصادی وابسته به روستاهاست، گفت: اگر بتوانیم در مقابله با شیوع بیشتر بیماری تب برفکی با مدیریت جهادی موفق شویم، حتی از آسیب‌های اجتماعی نیز جلوگیری می‌شود.

پورمهدی با اعلام اینکه 60 هزار دز واکسن گاوی و گوسفندی به استان اختصاص یافته است ، گفت: توزیع این واکسن‌ها هم‌اکنون در روستاهای درگیر با تب برفکی در حال انجام است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تعطیلی میدان خرید و فروش دام اهر ، گفت: برای مهار این بیماری درصورت نیاز میدان دام شهرستان‌های همجوار هم باید تعطیل شود.

اوتأکید کرد: سازمان‌های جهاد کشاورزی و دامپزشکی به‌جای اینکه از هم فاصله بگیرند در کنار همدیگر با این بیماری مقابله کنند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی، همراهی بیشتر دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاها را در این زمینه ضروری دانست.

پورمهدی افزود: همه دستگاه‌ها در مواقع بحران موظف هستند به دستور مدیران بحران شهرستان‌ها عمل کنند.

فرماندار شهرستان اهر نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بحران شیوع بیماری تب برفکی در روستاهای این شهرستان با پیگیری‌های استاندارآذربایجان شرقی به معاون اول رئیس‌ جمهوری گزارش ‌شده است، افزود: امروز بیماری تب برفکی را با اقدامات انجام ‌شده می‌توانیم کنترل کنیم.

سید محمد عابدی با بیان اینکه در مرحله نخست اقدامات جهت مقابله با تب برفکی 12 هزار دز واکسن این بیماری به شهرستان اهر تحویل شد، گفت: در مرحله دوم 45 هزار دز واکسن تب برفکی وارد اهر شد .

او با اشاره به اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی صورت گرفته در زمینه شیوع این بیماری ، گفت: برای دفن لاشه‌های احشام با ارائه آموزش‌های لازم با همکاری تمامی دهیاران و امکانات اقدام کرده‌ایم.

عابدی با اعلام اینکه تمامی دهیاران روستاهای اهر برای انتقال آهک به روستاها بسیج شده‌اند، گفت: بر اساس اعلام جهاد کشاورزی استفاده از آهک در محل‌های غیر از نگهداری احشام به‌ویژه زمین‌های کشاورزی زیان‌بار است.

فرماندار شهرستان اهر با اشاره به اینکه میدان دام اهر یکی از بزرگ‌ترین میدان های منطقه محسوب می‌شود ، گفت: در نخستین اقدام جهت کنترل تب برفکی نسبت به تعطیلی میدان دواب این شهرستان اقدام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی نیز به تعویق انداختن کوچ عشایر تا 2هفته دیگر برای جلوگیری از شیوع تب برفکی را خواستار شد.

امیرحسین بهداد گفت: تاکنون با تأمین واکسن های موردنیاز اقدام به واکسیناسیون دام های شهرستان اهر شده و این کار در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.

منطقه ارسباران شامل شهرستان‌های اهر، کلیبر، خداآفرین، ورزقان و هریس است.

تب برفکی از بیماری های سنتی دام است .به گفته کارشناسان و مسئولان دامپزشکی توقف تولید یا کاهش تولید داخلی و ضعف و مشکلات واردات و جایگزینی واکسن خارجی در کنار تغییر سویه ویروس باعث شیوع این بیماری در اهر شده است.این بیماری به انسان منتقل نمی شود.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید