Performancing Metrics

جهانگیری: اولویت دولت انتقال فناوری و جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در پسابرجام است | اتاق خبر
کد خبر: 340391
تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1395 - 21:39
معاون رئیس جمهوری گفت: اولویت دولت انتقال فناوری و جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در پسابرجام و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری است.

اتاق خبر - اسحاق جهانگیری امروز(شنبه) در سومین روز از بیست و یكمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در محل دائمی نمایشگاه های تهران افزود: ایران به دنبال انتقال فناوری های روز جهان و استفاده از همه ظرفیت های موجود فنی ومهندسی و منابع انسانی كشور بویژه در صنعت نفت است.
وی ادامه داد: جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی و استفاده از فاینانس(تامین مالی) و منابع خارجی بویژه در فعالیت هایی كه كمترین فشار را به منابع ارزی كشور وارد كرده و بازپرداخت آن ها از محل منابع همان طرح ها قابل پرداخت باشد، در اولویت دولت است. جهانگیری با تاكید بر اینكه بخش نفت و گاز مهم‌ترین و محوری‌ترین بخش اقتصاد كشور است، گفت: «ایران صنعتی» در آینده حول محور صنعت نفت پایه‌ریزی می‌شود.
وی ادامه داد: سالیانه ده‌ها میلیارد دلار باید در صنعت نفت و شركت‌های زیرمجموعه آن سرمایه‌گذاری شود كه مهم‌ترین شرط برای تحقق این مهم، شفافیت هرچه بیشتر قوانین و مقررات و اتكا به تجربه‌های گذشته در انعقاد قراردادها است.
معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: امروز اصول حاكم بر قراردادهای نفتی كشور، اصول دقیقی بوده و متكی به دستاوردهای جهانی، تجربه های گذشته و قراردادهایی جذاب برای سرمایه‌گذاران است كه حتی اگر نیاز به اصلاح داشته باشد، در یكی، ‌دو هفته آینده انجام خواهد شد.
وی، سرمایه‌گذاری در میادین مشترك از جمله غرب كارون و پارس جنوبی را از دیگر اولویت‌های دولت برشمرد و گفت: دولت اصرار دارد تا سهم صادراتی كشور به جایگاه پیش از تحریم‌ها بازگردد.
جهانگیری از مسئولان وزارت نفت به دلیل آنكه با پیش‌بینی از اصول توافق برجام، با تدبیر، دوراندیشی و آینده‌نگری در كمتر از سه ماه شرایط را برای تحقق این مهم(افزایش صادرات نفت) فراهم كردند، تشكر كرد.
وی افزود: گام‌های بسیار خوبی در مقوله فناوری‌ها و دانش بنیان كردن صنعت نفت برداشته و با تدابیر اندیشیده شده، ظرفیت‌های علمی كشور به كمك وزارت نفت می‌آید تا با حضور دانشگاه‌های معتبر كشور، در كنار میدان‌های نفتی شاهد ارتباط هرچه بیشتر این صنعت و دانشگاه‌ها خواهیم بود.
این مقام مسئول همچنین بر لزوم داخلی كردن تجهیزات مهم، راهبردی و حساس وزارت نفت تاكید و خطاب به تولیدكنندگان داخلی توصیه كرد: با برندهای معتبر دنیا در این زمینه مشاركت كرده و با بروز كردن تولیدات، نگاهی به بازارهای فراتر از بازار كشور داشته باشند.
وی گفت: بهینه‌كردن مصرف سوخت در بخش‌های خانگی و حمل و نقل، گازرسانی به شهرها و روستاها، كارخانجات و نیروگاه‌ها از جمله اولویت‌های صنعت نفت در سال 95 است.
جهانگیری تاكید كرد: ایران باید سهم و نقش واقعی در تامین انرژی جهان داشته باشد و در این زمینه با اولویت قرار دادن تامین انرژی كشورهای همسایه به ظرفیت‌ها و منابع داخلی كشور اعتماد داشته باشد.

** اقتصاد مقاومتی برون‌گرا و دانش‌بنیان
وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خاطرنشان ساخت: این سیاست‌های به‌دنبال محدودكردن ایران نیست بلكه استفاده از همه ظرفیت‌های كشور، برون‌گرایی و تعامل مثبت سازنده با كشورها، استفاده از فناوری‌های روز، عدالت‌محوری، محور قرار دادن بخش خصوصی (به معنای مردمی كردن اقتصاد) و تكیه بر علم روز در آن دنبال می‌شود.
جهانگیری یادآور شد:‌ دولت در سال‌های گذشته و با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی، تلاش كرد با سیاستگذاری مناسب اقتصاد كشور كمترین تاثیرپذیری از این شرایط را داشته باشد.
وی گفت: برگرداندن ثبات و آرامش به اقتصاد كشور، قابل پیش‌بینی شدن اقتصاد برای بخش‌های فعال اقتصادی، كاهش و كنترل تورم از 40 به 11 درصد، بازگشت رونق به اقتصاد كشور و حاكم شدن انضباط مالی كامل بر حركت‌های دولت، از جمله دستاوردهای قابل توجه دولت در سال‌های گذشته است.
جهانگیری یادآورشد: ماه‌های گذشته شاهد حضور گسترده هیات‌های خارجی و بین‌المللی در ایران بودیم كه مهم‌ترین پیام این حضور، برخوردار بودن ایران از ظرفیت‌هایی است كه می‌تواند آن را در این مقطع از تاریخ به یكی از كانون‌های توسعه جهان تبدیل كند.
وی گفت: دولت به دنبال توسعه هرچه سریع‌تر كشور با تكیه بر منابع طبیعی سرشار، نیروی انسانی كارآمد، بازار بزرگ ایران و منطقه است كه با تكیه بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عملیاتی و اجرایی می‌شود.
این نمایشگاه چهار روزه كه از پنجشنبه گذشته (16 اردیبهشت‌ماه) آغاز شده است، فردا (یكشنبه) به كار خود پایان می‌دهد.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید