Performancing Metrics

برای پیدا كردن مشتری نیاز به زمان داریم | اتاق خبر
کد خبر: 340407
تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1395 - 22:38
عراقچی:
با اشاره به اینكه بیش از دو سوم استان های كشور دارای دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه هستند، گفت: به منظور گسترش تعاملات با كشورهای خارجی پیگیر تأسیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان البرز باشید.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایرنا، سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزارت خارجه کشورمان در نشست شورای اداری استان البرز گفت:استفاده كامل ازظرفیت های برجام نیازمند فضای اطمینان بخش برای تجاراست هرچند كه دشمن می خواهد این فضا را خراب كند.
وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در روز كارگر بیان داشت: ما باید سیاست ایران دوستی را ایجاد كنیم و نباید به ایران هراسی دامن زد تا تجار و بازرگان خارجی از سرمایه گذاری در ایران دچار ترس نشوند.
عراقچی به روند برداشته شدن تحریم ها اشاره كرد و افزود: درمرحله اول كه مربوط به قوانین تحریم ها است این كار به صورت توافقی انجام شد و در مرحله دوم نشان دادن تاثیر لغو تحریم ها در صحنه عمل است .
وی ادامه داد: تمام تحریم ها لغو شد تا در صحنه عمل خود را نشان دهد و تبدیل به تبادل اقتصادی شود لیكن این امر زمانبر خواهد بود، اینكه تحریم های روی كاغذ لغو شده نیز بی ارزش نیست كه برای نشان دادن نتایج عملی رفع تحریم ها در زندگی روزمره چند مشكل داریم.
عراقچی گفت: یكی از این مشكلات زمانبربودن بازگشت تحریم ها به وضع قبل است كه فروش نفت مثال بارز دراین زمینه به شمارمی رود و امروز با برجام تحریم نفت برداشته شده و منعی برای فروش نفت نداریم.
معاون وزارت امورخارجه اضافه كرد: در دوران تحریم تمام مشتری ها از دست رفتند برای پیدا كردن مشتری نیاز به زمان داریم كه اكنون فروش نفت ایران به 2 میلیون بشكه در روز رسیده اما برای بازگشت به حالت قبل از تحریم ها زمان نیاز است.
عراقچی خاطرنشان كرد: این امر در مورد بانكها سخت تر است چراكه بانك ها به مدت 10 سال از شبكه بین الملل حذف شده بودند و این زمان بیشتری را می طلبد ضمن اینكه قبل از موقعیت تحریم نیزشرایط ایده آل نداشتیم.
وی تاكید كرد: برجام فقط موانع را برداشت و اكنون كار و تلاش می خواهد، اكنون تداخل بین تحریم های برداشته شده و نشده داریم چراكه تحریم ها فقط به دلایل هسته ای نبود بسیاری از تحریم ها به بهانه حمایت از حزب الله و مقابله با رژیم صهیونیستی سرجایش است.
عراقچی گفت: اما بدجنسی و خباثت امریكایی ها نیز هست، اگرچه تحریم ها برداشته شده ولی دشمنی آنان سرجایش است و با برجام خصومت های امریكا نیز بیشتر شده است .
معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه اضافه كرد: توقع نداشته باشیم دیگر ایران اسلامی را اذیت نكنند.موضوع هسته ای مدیریت شد و در بحث منطقه ای ، دفاع از فلسطین و لبنان كوتاه نخواهیم آمد و صهیونیست ها ،امریكا و عربستان سعودی به تلاشهای خود ادامه می دهند آنان نتوانستند جلو برجام را بگیرند اما سعی می كنند ایران ثمره كمتری از برجام ببرد .
وی یادآورشد : اگر بخواهیم از نتایج برجام بهره مند شویم باید شرایطی ایجاد كنیم تا تاجران اطمینان برای حضور داشته باشند و قوانین دراین زمینه تسهیل شود چراكه همه دنیا اذعان دارند كه ایران قدرت رو به ظهور است و پایه های قدرتش در زمینه علمی و گفتمانی قوی است .
عراقچی گفت:اما پایه های اقتصادی به دلیل تحریم ها یك مقدار سست بوده كه اكنون برجام زمینه را فراهم كرده به شرط مدیریت اطمینان می توان داشت جمهوری اسلامی با رفع نواقص می تواند به یك بازیگر بین المللی تبدیل شود .
وی ادامه داد: باید با درایت دستاوردها را حفظ كرد و توجه به اقتصاد مقاومتی و محورهایی كه درآن توسط مقام معظم رهبری مطرح شده ضروری و مد نظر است .
وی با اعلام اینكه در بحث سرمایه گذاری اننقال تكنولوژی و رشد صادرات در جهت گسترش روابط با كشورهای منطقه و جهان مد نظراست گفت: اقتصاد مقاومتی انزواگری نیست این اقتصاد درون زا و برون گرا است یعنی با دنیا ارتباط برقرار می كند و از درون اقتصادش را مقاوم می سازد .
معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امورخارجه اضافه كرد: باید از شرایط برجام به درستی استفاده كنیم و این موضوع را از حالت ملی به فروملی و جناحی تبدیل نكنیم كه متاسفانه دستمایه برخی از رقابت ها امروز قرار گرفته است .
وی افزود: اكنون برجام مورد تایید مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی است كه نباید شرایط استفاده از آن را از بین برد .
عراقچی با اشاره به دستاوردهای برجام برای كشور گفت: 10 سال است كه درگیر یك جنگ تمام عیار با غربی ها درموضوع هسته ای شدیم آنها هم تمام توان نظامی ،اقتصادی را بكارگرفتند .
وی ادامه داد: شعار اصلی ما آن بود كه انرژی هسته ای حق مسلم ما است بنابراین مقاومت های این سالها در برابر تحریم ها برای آن بود كه انرژی هسته ای برای كشور تثبیت شود .
عراقچی خاطرنشان كرد: آیا برجام این شعار را محقق كرد ،آیا انرژی هسته ای كه در دید بین الملل نامشروع بود مشروع شد سعی ما برآن است كه بپذیرند جمهوری اسلامی حق غنی سازی دارد واكنون به مرحله ای رسیده ایم كه تولیدات غنی سازی شده به رسمیت شناخته شده و خریداری می شود .
معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه بیان كرد: رئیس جمهوری آمریكا گفته بود ایران نباید آب سنگین داشته باشد طبق برجام كارخانه آب سنگین كه می گفتند تعطیل شود به كارش ادامه می دهد و خودشان خریداری می كنند بنابراین به غنی سازی ما مشروعیت می دهند .
وی یادآورشد: برجام برنامه هسته ای را تثبیت كرد اما بحث جانبی هم داریم و این است كه فراتر از انرژی هسته ای اراده ما حاكم شد چراكه درطول این 10سال فشار آوردند حتی یك روزهم غنی سازی توقف نداشت و ما نمی خواستیم زیر بار حرف زور برویم بنابراین هم غنی سازی هسته ای و هم اراده ما تثبیت شد .
وی اضافه كرد: به دنیا نشان دادیم كه زیر با حرف زور نمی رویم و قطعنامه هایی را براساس فصل هفتم منشورملل متحد گرفتند كه درآن اول تحریم ها بعد حمله نظامی بود .
عراقچی گفـت: ایران به عنوان یك تهدید شناخته شد اما جمهوری اسلامی ایران نخستین كشوری است كه از زیر فصل هفتم سالم خارج می شود و مذاكرات همه تحریم ها را لغو كرد .
وی لغو تحریم ها را دستاورد دیگر برجام خواند و ادامه داد: تمام تحریم ها به خاطر موضوع هسته ای لغو شد اما ما به ازای دادن چه چیزی این دستاوردها را به دست آوردیم .
عراقچی اظهار كرد: آن چیزی كه دادیم اطمینان به طرف مقابل بود كه ایران اسلامی به سراغ بمب اتمی نمی رود و در دكترین های ما این بمب حرام است چراكه بنا برفرمایش مقام معظم رهبری ،تولید و نگهداری سلاح های شیمیایی ومیكروبی حرام است واین درحالی بود كه آنها فكرمی كردند ما دنبال این نوع سلاح ها هستیم .
وی افزود:اما چگونه اطمینان داده شد دراین زمینه 2 موضوع بود یك محدودیت های موقتی كه داشتیم و اجازه بازدید و نظارت بیشتر دادیم .
عراقچی افزود: در بحث محدودیتهای موقتی طوری عمل شد تا نیازی از كشور تعطیل نشود اما در عرصه بین الملل هیچ كشوری به موفقیت نمی رسد مگر به یك قدرت درونی متكی باشد و ما این قدرت در كشور ایجاد كردیم .
وی ادامه داد: دشمن وقتی وادار به مذاكره شد كه از حمله نظامی ناامید شد چراكه توان موشكی ما وجود داشت و توان مقابله مردم در برابر فشارهای اقتصادی نیز موثر بود .
معاون حقوقی وامور بین الملل وزارت امورخارجه گفت: البته افرادی كه دراین مدت با دور زدن تحریم ها از طریق كار بیشتر و كارافرینی نیازهای كشور را تامین كردند تا تحریم ها اثرنكند نیز بی تاثیر نبودند .
وی یادآورشد: تحریم ها فشارآورد اما باعث نشد كه دست ها بالا برود كه دراین بین توان علمی ما به ویژه دانشمندان تكنولوژی هسته ای نیز تاثیر گذ ار بود و با این شرایط این موضوع مهم جلو رفت و سطح غنی سازی افزایش یافت كه امروز مدیون این دانشمندان و شهدای هسته ای هستیم .
عراقچی همچنین گفت: البته توانایی دیپلمات های كشور هم موثر بود و دركل می توان بیان داشت كه دیپلماسی توانایی یك كشور را در عرصه بین الملل به ثروت تبدیل می كند.
وی اضافه كرد: برجام به افزایش سطح معلومات سیاسی كمك كرد و یكی از مهمترین موضوعات ملی كشوركه ارتباط با امنیت ملی دارد روی میز خیلی روشن گذاشته شد .
عراقچی خاطرنشان كرد: دریك جو معقول دراین زمینه دربین تمام اقشار جامعه صحبت شد البته برخی جاها تندتر بود اما به رشد و بلوغ فكری جامعه كمك كرد و از این كوره انتقادات نهایتا موفق به تایید شورای امنیت ملی ،مجلس ، مقام معظم رهبری كه بدون امضای ایشان هیچ سندی معتبر نیست شد .
وی ادامه داد: سند افتخار برجام طی 2 سال مذاكره فشرده با مشكلاتی كه وجود داشت در چارچوب منویات مقام معظم رهبری ، شورای امنیت ملی صورت گرفت و نتیجه آن سندی با 150 صفحه شامل مسایل ریز و پیچیده فنی ،هسته ای ، سیاسی و تحریم ها به تایید رسید و این معنایش نیست كه ضعفی ندارد و در صحنه اجرایی مشكلی نداریم اما برجام دستاوردهایی در سطح كلان داشته گرچه گرفتار مسائل سیاسی داخلی شد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید