Performancing Metrics

سه کتاب تاریخی در نمایشگاه | اتاق خبر
کد خبر: 340563
تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1395 - 03:33
سه کتاب در حوزه تاریخ در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است.

به گزارش اتاق خبر، کتاب "تاریخ فراموش‌شده؛ ایران در دوره سلطان یعقوب آق‌قویونلو" کتابی درباره بخش کمتر دیده‌شده تاریخ ایران است که در بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس علاقه‌مندان تاریخ است. این اثر پژوهشی را هدی سیدحسین‌زاده به رشته تحریر درآورده و شرکت نشر تاریخ ایران آن را منتشر کرده است.

کتاب "تاریخ فراموش‌شده" در 8 بخش تنظیم شده است. مدخل کتاب به تاریخ آقا‌قویونلوها از آغاز تا حکومت حسن‌بیگ اختصاص دارد. در بخش‌های بعدی مسایل جانشینی پس از حسن‌بیگ، تاریخ سیاسی دوره سلطان یعقوب، سیاست خارجی، ساختار قدرت، اوضاع اقتصادی، اوضاع اجتماعی، مذهب و تصوف و اوضاع فرهنگی بررسی شده‌اند و در انتها نتیجه پژوهش، کتابنامه، فرمان‌ها، نقشه‌ها، تصاویر و فهرست اعلام آمده است.

در مقدمه کتاب آمده است: با وجود اهمیت تاریخی دوره آق‌قویونلوها و نقش بسزایی که آن‌ها در برهه‌ای از تاریخ ایران داشته‌اند، تحقیقات اندکی درباره این دوره انجام گرفته که در همین تحقیقات اندک نیز این دوره به طور حاشیه‌ای و در کنار دوره‌های دیگر تاریخ مانند دوره قره‌قویونلوها یا عصر تیموریان مورد بررسی قرار گرفته است.

کتاب "تاریخ فراموش‌شده" دارای 460 صفحه و قیمت آن 30هزار تومان است.

*

کتاب "مکاتبات داخلی و خارجی عهد مظفرالدین میرزا ولیعهد" به کوشش عباسقلی صادقی و بهروز صادقی در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس علاقه‌مندان به اسناد تاریخی است.

این کتاب حاوی اسناد و مکاتبات داخلی و خارجی سال‌های 1250 تا 1309ق بین دارالسلطنه تبریز و دیگر ایالات و ولایات داخلی و مکاتبات انجام شده با عثمانی، روسیه و انگلیس است که توسط نشر یادشده منتشر شده است.

در پیشگفتار این کتاب آمده است: این اسناد به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته نخست مکاتباتی است که کارگزاران دول خارجه مستقر در ایالت آذربایجان با کارگزاران دولت ایران داشته‌اند و دسته دوم، شامل نامه‌نگاری‌هایی است که دارالسلطنه تبریز یا ایالت آذربایجان با نقاط دیگر انجام می‌دادند و حاوی مطالب مهم سیاسی، اجتماعی، مذهبی و فرهنگی است.

این کتاب دارای 869 صفحه و قیمت آن 28هزار تومان است. در بخش‌بندی کتاب پس از پیشگفتار مولفان، متن مکاتبات آمده و پس از آن تصویر اسناد منتشر شده است. پس از آن فهرست اسناد قرار دارد و فهرست اعلام نیز پایان‌بخش کتاب است.

 

**

اسناد تاریخی عبدالحسین میرزا فرمانفرما در کتاب "نفت چیا سرخ کرمانشاه" گردآوری شده‌اند. گردآوری این کتاب به همت منصوره اتحادیه، اسناعیل شمس و سعید روحی انجام و توسط شرکت نشر تاریخ ایران راهی بازار شده است.

کتاب "نفت چیا سرخ کرمانشاه"، گزیده‌ای از اسناد حکومتی عبدالحسین میرزافرمانفرما است که به مسائل پیرامون نفت در مناطق مرزی ایران از جمله کرمانشاه اختصاص دارد.

کتاب در دو بخش «مقدمه اول، اسناد سال‌های 1332-1319 ق» و «مقدمه دوم، اسناد سال‌های 1332- 1329ق» تنظیم شده است. در انتهای کتاب نیز تصاویری از برخی اسناد، نقشه منطقه و افراد تاثیرگذار به همراه واژه‌یاب آمده است.

در پیشگفتار کتاب برای توصیف برخی مناطق نفتی سابق ایران آمده است: محدوده جغرافیایی اسناد این کتاب، ناحیه قوره‌تو تا نفت‌خانه است که در نقطه صفر مرزی ایالت کرمانشاه در دوره قاجار (استان‌های کرمانشاه و ایلام امروزی) با استان‌های دیاله و سلیمانیه عراق قرار دارد. در محدود زمانی اسناد ناحیه مزبور تابع ایالت کرمانشاهان متعلق به ایران بود. اما در قرارداد تحدید حدود مرزی در اواخر سال 1913 و ابتدای 1914 به عثمانی داده شد. موضوع این نوشتار معرفی جغرافیای طبیعی و انسانی این ناحیه نفت‌خیز است که تاثیر مهمی در فرایند کشف نفت و مباحث مختلف مرتبط با آن داشت.

کتاب "نفت چیا سرخ کرمانشاه" در 146صفحه و با قیمت 20 هزار تومان منتشر شده است.

 

 

 

بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 25 اردیبهشت در شهر آفتاب در حال برگزاری است.

 

ايسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید