Performancing Metrics

روایت «۵نفر» در بوشهر/ عملیات فتح‌المبین نخ تسبیح مستند است | اتاق خبر
کد خبر: 340587
تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1395 - 06:59
مجموعه مستند «۵ نفر» به کارگردانی سیدرضا صافی و به سفارش اداره کل بنیاد شهید استان بوشهر به تولید رسید.

به گزارش اتاق خبر، سیدرضا صافی کارگردان مستند «۵ نفر» درباره روند تولید این مجموعه گفت: این اثر که مرحله تولید را پشت سر می گذراند و قرار است پیش‌زمینه ساخت فیلمی سینمایی با همین محتوا باشد، گوشه‌ای از رشادت‌های رزمندگان استان بوشهر را در عملیات فتح‌المبین به‌تصویر می‌کشد که در یک بازه‌ زمانی ۴۵ دقیقه‌ای و در محلی کوچکتر از یک استادیوم ورزشی به شهادت می‌رسند.

وی بیان کرد: فتح‌المبین در واقع نمایش کاملی از جنگ فراگیر مردمی است که همه ارکانش بر قوت و قدرتِ ایمان، ابتکار، تدبیر و حماسه‌آفرینی جوانان ملت ایران استوار است. در این عملیات که به فتح‌الفتوح رزمندگان هشت سال دفاع مقدس معروف است، افزایش قدرت عملیاتی و ارتقای مهارت‌های فرماندهی در جبهه ایران، اولین بار عراق را درباره قدرت ادامه اشغال ایران دچار تردید می‌کند.

صافی درباره طرح کلی این مستند گفت: نخ تسبیح این روایتِ ۵ قسمتی، عملیات فتح‌المبین و منطقۀ زَعَن شوش بوده که به منطقۀ شهادت معروف است. این عملیات علاوه بر پیروزی‌های چشمگیر و مشعشع آن برای من و هم‌استانی‌هایم سویۀ دیگری نیز دارد که هزینه‌برترین بخش این عملیات است.

کارگردان فیلم سینمایی «بالابان» درباره نقش بچه‌های دلیر بوشهری در این عملیات توضیح داد: آنها در واقع می‌بایست توجه دشمن را به خود جلب کنند و اجازۀ گشایش جبهه‌ای بسیار وسیع از منطقۀ عمومی دشت عباس تا رقابیه را به رزمندگان خودی بدهند. همین نکته باعث شد تا عملیات فتح‌المبین که یکی از کم تلفات‌ترین عملیات‌های ایام دفاع مقدس بوده، برای استان بوشهر پُر‌شهیدترین عملیات ایام هشت سالۀ جنگ باشد.

 وی با اشاره به اینکه «۵نفر» به سه شهید، یک جانباز و یک آزاده می پردازد، افزود: روایت این مجموعۀ مستند با پرهیز از گزارشگریِ صِرف، تلاش دارد تا با استفاده از عناصر درام، روایتی داستان‌گونه داشته باشد و با نزدیک‌شدن به شخصیت رزمندگان و شهدا، برداشتی ملموس و زمینی از این قهرمانان به نسل جوان امروز منتقل کند.

کارگردان سریال «قصه‌های عباس و یونس» بیان کرد: حضور چنین نگاهی در این مجموعۀ مستند باعث‌شده است تا نیاز به بخش‌های بازسازی‌شدۀ ایام دفاع مقدس به‌شدت ضروری شود. لوکیشن‌های مجموعۀ «۵ نفر» صحنه‌هایی از شهر، پشت جبهه و همچنین منطقۀ زعَن در حوالی شهر شوش است.

صافی به‌همراه اکیپ خود در حال حاضر پس از ضبط بخش‌های مستند، در تدارک ضبط سکانس‌های بازسازی‌شدۀ این مجموعه هستند.

عوامل تولید این مجموعه عبارتند از نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: سیدرضا صافی، مشاور طرح و تحقیق و دستیار کارگردان: محراب مهدی‌زاده، مدیر تصویربرداری و صدابردار: عباس آقاخانی، مسئول روابط عمومی: سودابه زیارتی، موسیقی: مهدی امانی، تدوین و جلوه‌های ویژۀ دیجیتال: میثم دره‌شوری، عکاس و فیلمبردار پشت صحنه: اردشیر تُرک‌زاده، مشاور نظامی صحنه‌های جنگی: عباس نیِّــری، ناظر تولید: سیدمحسن موسوی، مجری طرح: شرکت سینمائی آوین فیلم، تهیه شده در: اداره کل بنیاد شهید استان بوشهر و با حمایت مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه امام صادق (ع).

در کارنامه تلویزیونی سيدرضا صافی، فيلم تلویزیونی «تخم مرغ جنگی»، فيلم داستانی «برگ‌های دفترم»، تله فيلم «فرار» و فيلم داستانی «خانه شيشه‌ای» دیده می‌شود.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید