Performancing Metrics

هدف برجام حل و فصل مشكلاتی بود كه مانع پیشرفت كشور شد | اتاق خبر
کد خبر: 340616
تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1395 - 14:35
ظریف:
وزیر امور خارجه گفت: هدف برجام و مذاكرات هسته ای استفاده از شرایط برای حل و فصل مشكلاتی بود كه مانع پیشرفت كشور شد.

اتاق خبر - محمد جواد ظریف امروز -شنبه - در نشست هم اندیشی فراكسیون امید در سخنانی با تشریح برجام، فرصت ها و چالش های كشور افزود:جمهوری اسلامی ایران تنها كشور امن در این منطقه پر تلاطم است و سیاست هایی حساب شده باید به كار ببریم تا بتوانیم این وضعیت را تقویت كنیم.
وی تاكید كرد هدف برجام و مذاكرات هسته ای استفاده از شرایط برای حل و فصل مشكلاتی بود كه مانع پیشرفت كشور شد، مشكلاتی كه به سیاست داخلی، منطقه ای و بین المللی كشور سایه انداخته بود و هر اقدام علیه ایران را در قالب آن مشكل توجیه و تبیین و مشكلات خودشان را در چارچوب بهانه آوری و تهمت زنی علیه ایران حل و فصل می كردند.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح كرد: مهم ترین وظیفه ما تاكید بر حقوق كشور و پافشاری بر آن و همچنین فشار به طرف های خارجی برای رعایت تعهدات خود در برجام است و این كه فضای امن برای سرمایه گذاری در ایران ایجاد كنیم.
ظریف افزود: امروز دیگر در منطقه خاورمیانه و دنیا، ایران را تهدید حساب نمی كنند و كسی كار كردن با ایران را هزینه مند نمی داند.
وی ادامه داد: تلاش دارند جنگ ایران هراسی، جنگ ایران و عرب ، شیعه وسنی راه بیندازند، چون می بینند ایران نقش اصلی بازیگر منطقه را دارد.
وزیر امور خارجه با بیان این كه نیازمند آن هستیم سیاست خارجی در بستری ملی وفراتر از درگیری های جناحی پیگیری شود، خاطرنشان كرد: اگر وارد حاشیه شویم برجام و فضایی كه می توان از آن استفاده كرد را از دست می دهیم.

** سیاست خارجی نیازمند درك عمیق از شرایط بین المللی است
ظریف در بخش دیگری از سخنانش تاكید كرد: ما در دنیایی زندگی می كنیم كه مشخصه اصلی آن تعدد مراكز قدرت، تكثر بازیگران و تنوع روش های نفوذ و جلوگیری از آسیب پذیری است.
وی ادامه داد: در چنین دنیایی سیاست خارجی نیازمند درك عمیق از شرایط بین المللی و از امكانات و ظرفیت های ملی است و نیازمند درك این واقعیت است كه مجموعه ای از امكانات و نه تنها یك نگاه تك ساحتی می تواند امنیت ملی و منافع ملی را تامین و تضمین كند.
ظریف تصریح كرد: در دنیای كنونی ما در اشتباه در محاسبه را مشاهده می كنیم و می بینیم كه این اشتباه در محاسبه می تواند آثار بسیار خطرناك و وخیمی را به دنبال داشته باشد.
وی یادآور شد: محاسبه صحیح می تواند به كشوری چندین برابر قدرت ظاهری آن نقش بدهد.
وزیر امور خارجه تاكید كرد: جمهوری اسلامی ایران با تكیه بر آموزه های امام راحل و بر مبنای خودباوری حركت كرده است و با استفاده از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب توانسته قدرت بی نظیری را در این منطقه حساس برای خودش رقم بزند و نمونه های شكست خطر و از بین رفتن ما در اطراف خودمان از صدام گرفته تا قذافی مشاهده می كنیم.
ظریف اضافه كرد: همیشه در جهان در شرایط انتقالی امكان جهش و سقوط بیش از شرایط عادی فراهم است و لذا در چنین شرایطی هوشمندی، دقت و درك دقیق از روابط بین الملل برای تاثیرگذاری و كاهش آسیب پذیری ضروری است.
وی خاطرنشان كرد: جمهوری اسلامی ایران در شرایط حساسی كه در منطقه وجود دارد به لطف خدا بیش از هر موردی به بركت حضور مردم، خون شهدا و پیام اصیل انقلاب اسلامی تنها كشور امن در این منطقه پرتلاطم است.
وزیر امور خارجه ادامه داد: نیاز است ما از سیاست های حساب شده ای استفاده كنیم تا بتوانیم این وضعیت را در شرایط متلاطم وضعیت كنونی منطقه تقویت كنیم و معضلات و مشكلاتی را كه به دلیل برخی اشتباهات و تندروی ها در گذشته ایجاد شده را از میان برداریم.
ظریف خاطرنشان كرد: هدف برجام و مذاكرات هسته ای استفاده از این شرایط برای حل و فصل مشكلی بود كه مانع پیشرفت كشور شد، مشكلی كه بر سیاست داخلی، منطقه ای و بین المللی كشور سایه افكنده بود و هر اقدام علیه ایران را در قالب آن مشكل توجیه می كردند و مشكلات خودشان را در چارچوب بهانه آوری، تهمت زنی به جمهوری اسلامی ایران حل و فصل می كردند.
وی تاكید كرد: بی دلیل نیست كه ما می بینیم رژیم غاصب صهیونیستی یا دولت های پوشالی منطقه بیشترین نگرانی را از توفیق این مذاكرات داشتند به دلیل آنكه آنان نگران بودند كه آن فضاسازی و هزینه های زیادی را كه انجام داده بودند بر هم زده شود.
رییس دستگاه دیپلماسی افزود: امروز دیگر در منطقه و در دنیا ما كسی ایران را تهدید حساب نمی كند كسی كاركردن با ایران را هزینه مند نمی داند گرچه تلاش های زیادی توسط معاندین ما صورت می گیرد كه محیط سرمایه گذاری ایران را ناامن و غیراعتماد جلوه دهند.

** نباید آب به آسیاب دشمن بریزیم و شعار صهیونیست ها را در داخل تكرار كنیم
ظریف در ادامه سخنان خود با بیان این كه نمی خواهیم با واردات بی رویه درهای تولید را ببندیم، گفت: برای این كه كشور امن برای سرمایه گذاری دراز مدت و انتقال فناوری نوین باشد باید شركای ما احساس كنند كه با اطمینان می توانند در ایران سرمایه گذاری كنند و از این بابت مطمئن باشند كه بازگشتی در تحریم ها وجود ندارد.
وی تصریح كرد: اگر غیر از این موضوع باشد تنها فایده برجام واردات بیشتر به كشور خواهد بود.
وزیر امور خارجه با یادآوری این كه زمانی پس از توافق ژنو فقط ما می توانستیم 700 میلیون دلار از پول های خود را دریافت كنیم، گفت: نباید شرایطی فراهم كنیم كه نتیجه حضور پرشكوه مردم در پای صندوق های رای در اسفند 94 و اردیبهشت 95 صرفا باز شدن درهای كشور بر روی كالاهای وارداتی باشد.
ظریف ادامه داد: برای این كار باید سرمایه گذار احساس كند كه می تواند به ایران به عنوان شریكی امن و مطمئن برای سرمایه گذاری حساب كند.
وی با تاكید بر این كه برای این كار باید شرایط منطقه و كشور را به خوبی بشناسیم، اظهار داشت: نباید آب به آسیاب دشمن بریزیم و شعار صهیونیست ها را در داخل تكرار كنیم و خدا نكند كه این شعار كه ایران هسته ای ناامن است از زبان دوستان ما در داخل، خارج شود.
رییس دستگاه دیپلماسی تصریح كرد: هیچ گاه از ابتدای انقلاب اسلامی جنگی را علیه كسی شروع نكرده و در آینده نیز نخواهیم كرد و اجازه نمی دهیم كه اسلام، ایران و شیعه هراسی با اقدامات ناسنجیده از سمت جمهوری اسلامی ترسی را ایجاد كند.
ظریف تصریح كرد: بدخواهان ایران و انقلاب تمامی تلاش خود را انجام می دهند كه ایران هراسی ایجاد كنند و به حركت خوب مردم، قوه مقننه در كنار دولت خواهد بود و با كمك شما نیاز داریم تا در كنار حمایت ها ، تذكرات شما نیز به سمت ما سرازیر باشد. البته نه به اندازه مجلس قبل ولی از نظرات شما نیز استفاده خواهیم كرد.
وی با برشماری شرایط كنونی منطقه گفت: ما در منطقه با چند واقعیت روبرو هستیم كه می تواند از برجام مهم تر و خطیرتر باشد.
وزیر امور خارجه با بیان این واقعیت كه نظام های سیاسی موجود در منطقه نتوانستند نیازهای مردم خود را برطرف كنند، اظهارداشت: در این شرایط ما باید تصمیم گیری كنیم كه جهان اسلامی را چگونه به پیش ببریم زیرا نظام های منطقه ای ما به واقع ناكارآمد بوده و باقی ماندن غده سرطانی رژیم صهیونیستی و ناتوانی نظام های سیاسی منطقه به همراه وجود قدرت های خارجی باعث خشونت و افزایش تروریسم شده است.
ظریف به سخنان سید محمد خاتمی پس از 11 سپتامبر اشاره كرد و گفت: آقای خاتمی در آن زمان نكته مهمی را مطرح كردند و گفتند كه تروریسم روی دیگر زور قدرت های بزرگ در منطقه است و چون نظام های دولت – ملت محور كشورهای منطقه خاورمیانه نتوانسته اند این مشكل را حل كنند حركت تندرویانه، افراطی، ضددینی و ضد اسلامی در قالب خشونت و وحشی گری است و مبانی فكری داعش و القاعده نیز براساس مدیریت توحش ساماندهی شده یعنی توحش را به عنوان ابزاری برای سركوب نیازهای فروخفته كشورهای عربی و سرخورده منطقه ایجاد كرده اند و دیگران به دنبال سوق دادن آن به سمت شیعه و ایران هستند.
وی با تاكید بر این كه ایران دشمنان پس از حل مشكل هسته ای ایران سعی می كنند جمهوری اسلامی ایران را به عنوان خطر معرفی كنند، گفت: افراط، جغرافیا و مرز ندارد و همین افراط سوریه ، عراق، ایران، اروپا را تهدید می كند.
رییس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: مردم ایران خواسته های خود را برای تغییر در پای صندوق های رای می آورند اما این خطر برای جهان وجود دارد و غربی ها به دنبال این هستند كه ایران را به عنوان یك خطر مطرح كنند در حالی كه ایران به یك بازیگر بین المللی تبدیل شده و برای ایجاد آن دعوای عرب و عجم و شیعه و سنی را شكل داده اند.
ظریف افزود: هر حركتی احساسی كه ایران را به عنوان یك تهدید و خطر معرفی كند آب به آسیاب دشمن و معاندین ریختن است.
وی اظهار داشت: مبنای سیاست خارجی كه براساس دو مولفه هماهنگی و همكاری تعیین كننده و روشنگر در معادلات منطقه ای و بین المللی تبیین شده است برای انجام آن باید سیاست خارجی در بستر ملی و فراتر از درگیر های جناحی و سیاسی باشد و با اجماع ملی آنچه را كه نیاز مردم و كشور است كه همان بهبود اقتصاد و معیشت مردم است پیش گرفت.

** برجام را 100 و صفر ندانیم
وزیر امور خارجه در ادامه خطاب به منتخب مجلس دهم گفت: اجازه دهید كه برجام را نه صد و نه صفر بدانیم بلكه آن را یك تلاش واقع بینانه در برابر 6 قدرت بزرگ دنیا برای بستن قطعنامه های مختلف علیه كشور و یك توان و امكان برای پیشرفت اقتصادی و سیاسی بدانیم كه باید اجرا شود.
ظریف افزود: برجام تهدیدی بزرگ را از كشور دور كرد و باید از این فرصت استفاده كینم و به هر اندازه كه می توانیم و امكان داریم از فرصت ها استفاده كرده و پایه های كشور را با اقتصاد مقاومتی قدرتمند كنیم.
وی ادامه داد: به جای این كه چندین ماه گذشته به دنبال نمره دادن به برجام باشیم و وقت خود را تلف كنیم قطعا در ماه های آینده با چنین روشی از كشور چیزی نمی ماند.
وزیر امور خارجه همچنین اظهارداشت: دشمنان به دنبال ایران هراسی هستند و این وظیفه دولت و مجلس است كه از فرصت بهترین استفاده را كرده و فردا در برابر مردم و خدای مردم سربلند باشیم.
به گزارش ایرنا، نخستین نشست هم اندیشی فراكسیون امید بعدازظهر امروز در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری با حضور منتخبان مجلس دهم برگزار شد.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید