Performancing Metrics

چمن بادوام در برابر گرمای سوزان قطر،دغدغه جدید میزبان جام جهانی 2022 | اتاق خبر
کد خبر: 340622
تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1395 - 14:39
در حالی كه شش سال دیگر جام جهانی 2022 فوتبال برگزار می شود، قطر بدنبال آزمایش نوعی چمن است كه در مقابل گرمای هوای این كشور بیابانی دوام بیاورد.

اتاق خبر - به گزارش خبرگزاری رویترز، منتقدان میزبانی جام جهانی 2022 در قطر می گویند هوای قطر برای برگزاری این تورنمنت بسیار گرم است، اما قطر مصمم است ثابت كند كه چمن كشورهای دیگر سبزتر از این كشور نیست.
قطر در حال ساخت ورزشگاههای مجهز به تهویه هوا برای برگزاری این جام است.
اكنون جلوگیری از پژمردن چمن های زمین در زیر تابش ‌آفتاب چالشی است كه گروهی از گیاه شناسان بدنبال یافتن راه حلی برای آن هستند.
در یك مركز تحقیقاتی خارج از دوحه، یاسر عبدالله مولا مدیریت یك مركز تحقیقاتی را به عهده دارد. در این مركز یك گیاه شناس نیوزیلندی و چندین كارگر از جنوب آسیا در حال پرورش 12 نوع چمن هستند.
آنها چمن ها را كه از سراسر جهان در جعبه های 50 كیلوگرمی به این مركز منتقل شده است، آزمایش می كنند.
مولا مدیر چمن كمیته برگزاری جام جهانی قطر گفت: ما یك چمن با دوام و چشم نواز می خواهیم كه بتواند گرما و رطوبت را تحمل كند.
وی گفت: ما اینجا توفان گرد و غبار و بادهای تابستانی را داریم، در حالی كه تنها چیزی كه چمن نیاز دارد آفتاب، آب و كود است. ما بدنبال چمنی هستیم كه بتواند در دوحه و این منطقه دوام بیاورد.
مولا گفت در حال حاضر یك نوع چمن به نام Latitude 36 پیشتاز است. یك تیم فوتبال آمریكایی در كانزاس سیتی از این چمن استفاده می كند.
جام جهانی قطر در ماه نوامبر كه دمای هوا حدود 20 درجه سانتیگراد است برگزار می شود. اما چمن ها در تابستان مورد آزمایش قرار می گیرند.
در گرمای تابستان قطر دمای هوا به 40 تا 50 درجه سانتیگراد می رسد و چمن ها هر 10 روز به اندازه یك استخر شنا آب جذب می كند.
مشكل قطر فقط گرمای هوا نیست. پیشنهاد میزبانی این كشور كوچك عربی با اتهام فساد و نگرانی در مورد بدرفتاری با كارگران گره خورده است.
یك شركت باغبانی كه در زمینه تحقیقات چمن كار می كند، با همین ادعاها روبرو شده است.
16 كارگر این شركت، استخدام شركت نخیل لنداسكیپس قطر هستند كه در ماه مارس از طرف عفو بین المللی به بدرفتاری با كارگران متهم شد.

ایرنا

94110

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید