Performancing Metrics

سنگر خالی جبهه پایداری در مجلس دهم | اتاق خبر
کد خبر: 340689
تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1395 - 19:18
جبهه پایداری در حالی که بیش از 80 کرسی مجلس نهم را در اختیار داشت و به یکی از تأثیرگذارترین طیف های این مجلس تبدیل شده بود، حالا در مجلس دهم تنها چند کرسی را حفظ کرده است.

اتاق خبر - در مجلس نهم از مجموع 30 نماینده مردم تهران، 16 کرسی در اختیار لیست جبهه پایداری بود. در میان نمایندگان سایر شهرها نیز 65 کرسی به لیست جبهه پایداری یا لیست مشترک جبهه پایداری و اصولگرایان تعلق داشت.

همین تعداد پرشمار، باعث شده بود جبهه پایداری نفوذ چشم گیری در مجلس نهم داشته باشد و در بزنگاههای تاریخی مجلس رد پای پررنگی از خود بر جای بگذارد؛ برخی طرح های جنجال برانگیز مجلس نهم هم با پشتیبانی جبهه پایداری تصویب شد و برای تبدیل شدن به قوانین دائمی در اختیار دولت قرار گرفت.

هرچند کلیت مجلس نهم در سال‌های پایانی ریاست جمهوری احمدی نژاد با دولت وقت به اختلاف برخورده بود اما با شکل‌گیری دولت یازدهم و همراهی نسبی نمایندگان مجلس، فعالیت جبهه پایداری بیش از پیش زیر ذره بین رسانه ها و افکار عمومی قرار گرفت.

جبهه پایداری در مجلس نهم در بسیاری از طرح‌ها و عملکردهای مجلس تأثیرگذار بود؛ حضور پررنگ اعضای این جناح در فعالیت مجلس علیه برجام و نقد سیاست های دیپلماسی هسته‌ای دولت یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین بزنگاه هایی بود که جبهه پایداری در آن نقش پررنگی ایفا کرد.

همچنین ارائه طرح‌های چون امر به معروف و نهی از منکر و طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده از سوی کمیسیون فرهنگی (کمیسیونی که بیشتر اعضای آن را اعضای جبهه پایداری تشکیل می دادند) با وجود انتقاداتی که نسبت به تجاوز به حریم خصوصی افراد و نحوه اجرای چنین طرح‌هایی وجود داشت، انتقادات زیادی را به سوی طراحان و حامیان این طرح ها سوق داد.

از سوی دیگر، تقابل جبهه پایداری با سایر بدنه مجلس برای معرفی حمید رسایی به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر مطبوعات، حاشیه های زیادی در مجلس ایجاد کرد که تا مدت ها سوژه داغ خبرگزاری ها و مطبوعات بود.

هرچند در نهایت حمید رسایی از رسیدن به شورای نظارت بازماند، جبهه پایداری توانست از نفوذ خود در کمیسیون فرهنگی استفاده کند و با معرفی نکردن علی مطهری، اجازه ندهد او نیز راهی به شورای نظارت پیدا کند.

پس از برگزاری انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی و فعالیت گسترده طیف امید، جبهه پایداری چهره های شاخص خود در مجلس را از دست داد.

علی رغم این که جریان اصولگرا سعی کرده بود با جبهه پایداری به توافق برسد و با معرفی لیستی واحد در تهران و شهرستان ها، شانس حضور خود را به حداکثر برساند، مجلس دهم بدون حضور افرادی چون مرتضی آقاتهرانی، روح‌الله حسینیان، حمید رسایی، غلامعلی حداد عادل، سید محمود نبویان و سید مهدی هاشمی تشکیل خواهد شد.

در این میان نام چهره‌هایی چون ابراهیم کارخانه، بهرام بیرانوند، سلیمان عباسی و سید علی طاهری نیز به چشم نمیخورد. سایر بدنه جبهه پایداری از شهرستانها هم اکثر کرسی ها مجلس را از دست داده‌اند.

در مجلس دهم چهره‌هایی چون احمد سالک، رئیس فعلی کمیسیون فرهنگی، امیرحسین قاضی زاده، نصرالله پژمانفر، جواد کریمی قدوسی، محمد دهقان و احمد امیرآبادی سنگرداران جبهه پایداری از مجلس نهم هستند و در نبود حداد عادل و سایر چهره‌های شاخص جریان اصولگرایی، احمد سالک به عنوان گزینه اصلی اصولگرایان برای ریاست فراکسیون اصولگرایان در نظر گرفته می شود.

البته یارگیری جناح های سیاسی مجلس دهم از میان نمایندگان مستقل هم یکی از نکاتی است که می تواند تغییراتی در آرایش سیاسی پارلمان ایجاد کند. با توجه به اکثریت نسبی طیف امید و اقلیت نسبی اصولگرایان و جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی، این گروه سیاسی تلاش خواهد کرد از بین نمایندگان مستقل، نیروهایی جذب و بر حامیان خود در مجلس اضافه کند تا کاهش عددی خود را جبران کند و بتواند همچنان تاثیرگذار باقی بماند.

ایسنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید