Performancing Metrics

۲۰ اردیبهشت؛ اتمام بنای ساختمان تاريخی تاج محل در هند | اتاق خبر
کد خبر: 340809
تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1395 - 08:40
آغاز ساخت «تاج‌محل» سال ۱۶۳۳ میلادی بوده و در ۹ ماه می ۱۶۵۳ میلادی تکمیل شده ‌است. تاج محل جزو فهرست عجایب‌ هفتگانه‌ جهان‌ است.

اتاق خبر: تاج‌محل، نام آرامگاه ارجمند بانو، ملقب به ممتاز محل، ملكه ايرانی شاه جهان، پادشاه هند است. شاه جهان كه پنجمين شاه مغولی بابری هند به شمار می‌رفت، مدت ۳۰ سال حكومت هند را در اختيار داشت. ارجمند بانو بعد از ۲۰ سال زندگی به‌عنوان همسر پادشاه، سرانجام در ۷ ژوئن ۱۶۳۱ درگذشت.

بنای تاج‌محل پس از فوت همسر شاه جهان، پادشاه مغول هند در ايالت آگرای اين كشور آغاز شد. نمای بيرونی تاج‌محل با نقش‏‌های رنگی مزيّن شده است و كتيبه‌‏هايى نيز به خط عربی دارد كه آيات قرآنی بر آن‏‌ها نقش بسته است. در اين بنا هم‏چنين دو ضريح يکپارچه از مرمر سفيد قرار دارد كه اجساد ملكه نور جهان و شاه جهان در زير آن دفن شده است.

ارتفاع تاج‌محل بنایی برابر با ۵۸ متر است.

تاریخ‌نگاران آن دوران، از این بنای یادبود با نام «روضه ممتاز محل» یاد کرده‌اند و برخی بر این نظرند که «تاج‌محل» مخفف «ممتاز محل» است. «پیتر ماندی»، جهانگرد اروپایی سده‌ی ۱۷ میلادی نیز در نوشته‌هایش از «تاج‌محل، ملکه دربار گورکانی» نام می‌برد.

«گیوین هامبلی» نویسنده‌ی کتاب «شهرهای هندوستان گورکانی»، می‌نویسد که ریشه‌های ایرانی تاج‌محل، نخستین و پایدارترین برداشتی خواهد بود که یک دانش‌پژوه رشته معماری اسلامی با دیدن این بنای یادبود حاصل می‌کند. به نظر او، تاج‌محل نمونه‌ای از معماری صفوی است و در واقع، نمایانگر حد اعلای نبوغ ایرانی در هنر معماری در خاک هند است. هامبلی با استناد به سخنان «هرمان گوتز» کارشناس تاریخ هنر، می‌گوید: تاج‌محل از بهترین نمونه‌های معماری است که با ذوق و سلیقه صفوی انجام شده ‌است.

برای احداث بنای تاج‌محل، شورايى از بهترين معماران تشكيل و سرانجام طرح استاد عيسی اصفهانی از معماران برجسته ايرانی انتخاب شد و او در اين مكان يکی از زيباترين ساختمان‌‏های جهان و از عالی‌ترين نمونه‏‌های معماری اسلامی هند را بنا كرد. اين بنا كه ساخت آن حدود ۲۰ سال به طول انجاميد، سرانجام در ۹ ماه می ۱۶۵۳ خاتمه يافت. ساختمان تاج‌محل، امروزه محلی برای بازديد جهانگردان به شمار می‌‏آید.

در همین روز:

۱. ورود «مورگان شوستر» آمريکایی به تهران به منظور اصلاح امور مالی كشور (۱۲۹۰ شمسی)

۲. تصويب آرم نهایی جمهوری اسلامی ايران توسط امام خمينی (ره) (۱۳۵۹ شمسی)

۳. سقوط جمبوجت نظامی ایران در اثر طوفان و باران شدید در آسمان اسپانیا (۱۳۵۵ شمسی)

۴. سناتور منسفیلد، رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا، ایران را منطقه قدرتمند خاورمیانه خواند. (۱۳۵۵ شمسی)

۵. تولد «اِمِريكو وسپوس» مكتشف و دريانورد معروف ايتاليایی (۱۴۵۱ میلادی)

۶. انجام اولين پرواز بشر بر فراز قطب شمال (۱۹۲۶ میلادی)

۷. اشغال قره‌‏باغ آذربايجان توسط جمهوری ارمنستان (۱۹۹۲ میلادی)

منبع: کجارو

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید