Performancing Metrics

عطش 15 هزار میلیارد تومانی طرح های پالایشی کشور | اتاق خبر
کد خبر: 340842
تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1395 - 12:05
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت از نیاز 15 هزار میلیارد تومانی پروژه های در دست ساخت پالایشی کشور به سرمایه گذاری خبر داد.

اتاق خبر: حمید شریف رازی، با اعلام این خبر در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی افزود: شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران تعدادی پروژه پالایشگاهی در حال اجرا دارد که به لحاظ اهمیت باید هرچه سریعتر تکمیل و یا آغاز شوند که برای تامین منابع مالی آن از روشهای مختلفی استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، با اشاره به این که با انجام اقدامهای اجرایی تامین مالی طرح توسعه پالایشگاه آبادان در کمیته شورای پول و اعتبار به تصویب رسید، گفت: این طرح در دو فاز با اعتباری بالغ بر سه میلیارد دلار اجرا خواهد شد که برای آغاز فاز نخست آن با چینی ها به توافق رسیده ایم.

وی ادامه داد: منابع پیش بینی شده برای اجرای فاز نخست طرح توسعه پالایشگاه آبادان، حدود یک میلیارد و ١٥٠ میلیون دلار برآورد شده است که از طریق خط اعتباری چین (فاینانس) تامین خواهد شد.

شریف رازی، منابع مالی برآورد شده برای اجرای فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان را یک میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: امیدواریم این میزان اعتبار از محل منابع تامین کنندگان مالی در کشور چین تامین شود.

وی، با اشاره به پیشرفت ٢٠ درصدی طراحی تفصیلی فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان گفت: امیدواریم عملیات اجرایی این طرح که با هدف کاهش تولید نفت کوره و افزایش کیفیت دیگر فرآورده ها طراحی شده است، ظرف چهار یا پنج ماه آینده آغاز شود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، از طرح افزایش ظرفیت بنزین و بهبود کیفیت فرآورده پالایشگاه بندرعباس به عنوان یکی دیگر از پروژه های مهم امسال یاد کرد و افزود: این پروژه تاکنون بیش از ٩٥ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بخش هایی از آن نیز در مرحله پیش راه اندازی قرار دارد که امیدواریم با تامین به موقع منابع مالی، از شهریور ماه تا پایان سال واحدهای مختلف آن به تدریج به بهره برداری برسد.

وی، با اشاره به این که منابع مالی این پروژه پس از خصوصی شدن پالایشگاه بندرعباس توسط شرکت پالایش نفت بندرعباس تأمین می شود، افزود: بخشی از بودجه این پروژه از محل اخذ وام از بانک ها و مابقی آن هم از محل عواید حاصل از فروش نفتای صادراتی پالایشگاه بندرعباس تامین شده است.

شریف رازی، با اشاره به این که تکمیل و راه اندازی نهایی طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های نفتی پالایشگاه بندرعباس به ٢٠٠ میلیارد تومان منابع ریالی و ٣٠ میلیون یورو منابع ارزی نیازی دارد، افزود: با راه اندازی این طرح، حدود ٣,٥ میلیون لیتر به تولید بنزین کشور افزوده می شود و کیفیت هشت میلیون لیتر نفت گاز این پالایشگاه به استاندارد یورو ٥ ارتقا می یابد.

وی، با بیان این که هشت سال از آغاز به ساخت این طرح می گذرد، گفت: بخش زیادی از تاخیر در این پروژه به این دلیل است که از ابتدا مهندسی پایه انجام نشد و در طول این مدت واحدهای جدید زیادی به آن اضافه شد که از قبل پیش بینی نشده بود.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید