Performancing Metrics

جزییات برگزاری شورای عالی حج | اتاق خبر
کد خبر: 340941
تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1395 - 16:05
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به برگزاری جلسه شورای عالی حج گفت: از جدول زمانبندی حج ۴ ماه عقب تر هستیم و چنانچه رفتار غیرمتعارف و تعلل سعودی ها ادامه پیدا کند حج با چالش مواجه می شود.

به گزارش اتاق خبر، سعید اوحدی به برگزاری شورای عالی حج اشاره کرد و گفت: شورای عالی حج با حضور وزیر ارشاد وزیر امور خارجه و نمایندگان وزارتخانه های مختلف برگزار و موضوعات مختلفی دستور کار این جلسه بود که از جمله آنها آخرین وضعیت مذاکرات عربستان بود که گزارشی در این خصوص ارائه شد.

وی گفت: شورای عالی حج مصوب کرد که سازمان حج موضوع اعزام زائران به تمتع را با حفظ عزت، کرامت و امنیت زائران پیگیری کند.

وی با اشاره به اینکه در این جلسه ۴ موضوع اساسی به عنوان خط قرمز حقوق اولیه زائران ایرانی مطرح شد گفت: شورای عالی حج مصوب کرد که اعزام زائران منوط به تحقق این ۴ شرط باشد.

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه در جلسه قبلی با مسئولان عربستان، قرار بود ظرف یک هفته موضع خود را اعلام کنند اما علی رغم گذشت ۲۰ روز هنوز موضع شفاف و صریحی را نسبت به صدور ویزا برای کمیته های مسکن، تغذیه و تدارکات اعلام نکرده اند و به نظر می رسد عدم انسجام و هماهنگی بین دستگاه های عربستان در مورد عملیات حج مشاهده می شود به طوری که عدم انسجام و هماهنگی بین دستگاه ها منجر به برکناری وزیر حج عربستان شد.

 به گفته اوحدی به نظر می رسد انتصاب وزیر جدید حج عربستان به دلیل همین ناهماهنگی بین دستگاه ها کار اعزام زائران به عربستان را نه تنها آسان بلکه پیچیده تر خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه شورای عالی حج مصوب کرد در همین چارچوب اصول اعلام شده سازمان حج برای تحقق حقوق زائران ایرانی همچنان پیگیری های خود را ادامه دهد و طرف سعودی باید پاسخگوی رفتار غیرمتعارف خود باشد.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی فرصت برای انجام اقدامات لازم برای اعزام زائران به تمتع وجود دارد، گفت: از جدول زمان بندی حج ۴ ماه عقب هستیم و وارد محدودیت زمانی شده ایم و طبق روال عادی سال های گذشته اول شوال باید صدور ویزا آغاز شود و قبل از صدور ویزای زائران نیز قرارداد تدارکات، مسکن و حمل و نقل باید بسته شود در حالی که تا امروز این اتفاق رخ نداده است و به دلیل کارشکنی هایی که مواجه هستیم هنوز ویزای کمیته های مختلف مانند حمل و نقل صادر نشده تا آنها بتوانند برای انعقاد قرارداد به عربستان بروند در حالی که فرآیند قانونی برای انجام این کار ۲۰ روز زمان می برد.

به گفته رئیس سازمان حج، ادامه کارشکنی ها و رفتار غیر متعارف سعودی ها و مسئولان حج عربستان حج را با چالش مواجه کند.

اوحدی گفت: دور اول مذاکرات که تمام شد طرف سعودی از ما درخواست کرد که یک هفته به آنها فرصت دهیم تا نظر خود را در خصوص ۴ موضوع اصلی اعلام کنند در حالی که بعد ازگذشت ۲۰ روز هنوز اعلام موضع نکرده اند و دور دوم مذاکرات منوط به اعلام موضع شفاف از سوی عربستان است.

منبع: مهر

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید