Performancing Metrics

بازگشایی مسجد فرهادیه در بوسنی و هرزگوین پیام صلح برای تمام جهانیان است | اتاق خبر
کد خبر: 340960
تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1395 - 16:27
نخست وزیر تركیه:
نخست وزیر تركیه روز شنبه در آیین بازگشایی مسجد فرهادیه در شهر بانیالوكا جمهوری صربسكا در بوسنی و هرزگوین، بازسازی و گشایش این مسجد را پس از 23 سال، پیام صلح برای تمامی شهروندان بوسنی و هرزگوین و تمام جهانیان دانست.

اتاق خبر - «احمد داوداوغلو» در این آیین كه با حضور ده ها هزار نفر از شهروندان بوسنی و هرزگوین و مقامات بلندپایه این كشور برگزار شد، با تأكید بر اینكه تركیه برای همیشه در كنار بوسنی و هرزگوین خواهد بود، افزود: من به شما به نمایندگی از شهروندان تركیه، به نمایندگی رئیس جمهوری و دولت تركیه قول می دهم هر چه كه میراث فرهنگی مشترك ماست با همدیگر مجدداً بسازیم.

وی، گشایش مجدد مسجد فرهادیه در باتیالوكا را قبل از هر چیز یك احساس وجدانی دانست و گفت كه تخریب این مسجد، قلب بسیاری از مردم را هدف قرار داده بود.
مسجد فرهادیه روز شنبه از جمله به وسیله «باقر عزت بگوویچ» رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین، «حسین كاوازوویچ» رئیس العلمای جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین و نخست وزیر تركیه بازگشایی شد.
آیین بازگشایی مسجد فرهادیه در بانیالوكا با تدابیر شدید امینتی و با امنیت كامل برگزار شد.
یاقر عزت بگوویچ رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین در این آیین، بازسازی مسجد فرهادیه را تأییدی برای پیروزی زندگی و امید و اعتقاد راسخ دانست كه در این منطقه، زندگی در كنار یكدیگر ادامه خواهد داشت.
وی همچنین در جمع حاضران با اشاره به اینكه افراد معدودی بودند كه به چنین روزی اعتقاد داشتند، گفت: آنهایی كه به این امر باور داشتند و آنهایی كه با كارهای نیكو این امكان را فراهم كردند، امروز پیروزی را به وجود آورده اند.
میلوراد دودیك رئیس جمهوری صربسكا بوسنی و هرزگوین كه در این آیین حضور نداشت در جمع خبرنگاران گفت كه جمهوری صربسكا امروز عزم راسخ خود را برای صلح و احترام به تمامی اقشار مردم نشان داد.
مسجد فرهادیه از شاهكارهای معماری قرن شانزدهم و امپراتوری عثمانی است.
این مسجد همراه با 15 مسجد دیگر توسط نیروهای صرب در جنگ داخلی (1992 تا 1995) ویران شده بود. كارهای بازسازی مسجد فرهادیه در بانیالوكا جمهوری صربسكا بوسنی و هرزگوین از 15سال پیش آغاز شد.
بانیالوكا پس از سارایوو، دومین شهر بزرگ بوسنی و هرزگوین است. صرب ها اكثریت جمعیت این شهر را تشكیل می دهند.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید