Performancing Metrics

تب برفکی در مهار دامپزشکان یزد | اتاق خبر
کد خبر: 341009
تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1395 - 19:33
بیماری تب برفکی که سویه‌های جدید آن از مرزهای شرقی وارد کشور شد و بسیاری از استان‌ها را درگیر کرد، در یزد هم نگرانی‌هایی ایجاد کرد اما این بیماری اکنون در یزد کاملا تحت کنترل است.

اتاق خبر: تب برفکی از جمله بیماری‌های ویروسی است که دام‌های زوج سم نظیر گاو، گوسفند و بز را درگیر می‌کند و با ایجاد زخم در دهان و سم دام‌ها، آنها را دچار مشکل می‌کند.

گرچه این بیماری بین انسان و دام مشترک نیست و از این لحاظ نگرانی خاصی وجود ندارد اما می‌تواند به گله‌های دام صدمه وارد کند.

این بیماری دام‌های بالغ را قربانی نمی‌کند اما اگر دام‌های جوان و تازه متولد شده درگیر این بیماری شوند، احتمال تلف شدن آنها بالا است.

تب برفکی درمان ندارد

تب برفکی درمان ندارد و تنها راه پیشگیری از آن واکسیناسیون است به همین دلیل نیز دامداران از شیوع این بیماری بسیار نگران بودند زیرا نمی‌توانند درمانی قطعی برای این بیماری بیابند.

از آنجا که تب برفکی استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی را در مقطعی بسیار تحت تاثیر قرار داد و شیوع این بیماری در این استان‌ها بالا بود، نگرانی در میان دامداران یزدی نیز بالا گرفت اما خوشبختانه مسئولان دامپزشکی استان یزد، این بیماری را کاملا تحت کنترل اعلام کردند.

گرچه کنترل این بیماری زمان‌بر و هزینه‌بر است اما تا زمانی که زیر ۱۵ درصد دام‌ها به این بیماری مبتلا نشوند، نگرانی جدی برای سایر واحدهای دامداری و سایر گله‌ها وجود ندارد اما شرط این امر، جلوگیری از جابه‌جایی دام‌های آلوده است.

کمبود بودجه‌های دولتی ایمن‌سازی دام‌ها در برابر تب برفکی را تحت تاثیر قرار داد

مدیرکل دامپزشکی استان یزد در مورد تب برفکی  اظهار داشت: تا سال ۹۴، کانون‌های بیماری تب برفکی در استان یزد در حد بسیار پایینی بود اما در سال ۹۴ به خاطر مسائل بودجه‌ای کشور، تامین واکسن با مشکل مواجه و در نهایت باعث شد ایمن‌سازی دام‌هایی که هر سال تحت پوشش واکسیناسیون قرار می‌گرفتند، تحت تاثیر قرار گیرد.

علی‌اکبر حدادزاده عنوان کرد: علاوه بر این، سویه‌های این بیماری در سال ۹۴ از مرزهای شرقی کشور وارد شد و درگیری شدیدی در برخی مناطق به وجود آورد.

مشکل حادی در استان یزد وجود ندارد

وی بیان کرد: در استان یزد خوشبختانه مشکل حادی ایجاد نشد و موارد بسیار محدود و جزئی نیز با همکاری اکیپ‌های دامپزشکی و دامداران، کاملا تحت کنترل درآمد.

حدادزاده یادآور شد: این بیماری عارضه‌هایی در دهان و سم دام ایجاد می‌کند اما این عارضه می‌تواند برای دام‌های نوزاد و جوان کشنده باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد با تاکید بر اینکه در یزد هیچ مورد حادی گزارش نشده است، افزود: این بیماری عملا در استان یزد تحت کنترل درآمده و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

وی یادآور شد: این بیماری وقتی وارد گله شود، اگر زیر ۱۵ درصد درگیری ایجاد کند، واکسن تزریق می‌شود اما اگر بالای ۱۵ درصد باشد، گله‌های اطراف نیز واکسن دریافت خواهند کرد.

واکسینه کردن دام‌های یزد علیه تب برفکی حداقل سالی سه مرتبه

حدادزاده ادامه داد: دام‌های استان یزد در مجموع سالی سه تا چهار مرتبه علیه تب برفکی واکسینه می‌شوند و طرح جدیدی نیز از امروز در یزد همزمان با سراسر کشور آغاز می‌شود.

طرح واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین در استان یزد از امروز به مدت یک ماه یعنی تا ۲۰ خردادماه در یزد انجام می‌شود و اکیپ‌های واکسیناتور با مراجعه به مراکز نگهداری دام، اقدام به واکسینه کردن دام‌ها به ویژه دام‌های سبک می‌کنند.

معاون سلامت دامپزشکی استان یزد در این زمینهگفت: از ۲۰ اردیبهشت‌ماه به مدت یک ماه، دام‌های استان یزد علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند و امیدواریم با اجرای این طرح که به صورت سراسری اجرا می‌شود، بتوانیم سویه‌های جدید تب برفکی که از خارج از کشور وارد شده را مهار کنیم.

۳۵۰ هزار دام سبک و سنگین در یزد علیه تب برفکی واکسینه می‌شوند

محمدرضا متوسل‌الحسینی افزود: در قالب این طرح، ۴۰ تا ۵۰ هزار دام سنگین و تقریبا ۳۰۰ هزار راس دام سبک توسط اکیپ‌های واکسیناتور استان یزد علیه تب برفکی واکسینه می‌شوند.

وی یادآور شد: این اکیپ‌ها در همه شهرستان‌های استان حضور خواهند یافت و هر شهرستان هر روز حداقل شاهد حضور دو اکیپ از سوی دامپزشکی خواهد بود.

متوسل‌الحسینی تصریح کرد: واکسن برای دام‌های سبک کاملا رایگان است و برای واکسیناسیون دام‌های سنگین در صورتی که با کمبود مواجه شویم، به ناچار هزینه واکسن از دامداران دریافت می‌شود.

احتمال دریافت هزینه برای واکسیناسیون دام‌های سنگین

وی یادآور شد: هماهنگی با اتحادیه دامداران انجام شده و در صورت لزوم و در صورتی که کمبودی احساس شود، برای دام‌های سنگین واکسن تهیه خواهد شد.

معاون سلامت دامپزشکی استان یزد خواستار همکاری دامداران با اکیپ‌های واکسیناتور علیه بیماری تب برفکی شد و تاکید کرد: دامداران از زمان تزریق واکسن، دام خود را تا ۱۴ روز جابجا نکنند و هیچ دام جدیدی نیز وارد گله نکنند.

وی تصریح کرد: برای اینکه واکسیناسیون اثربخشی بیشتری داشته باشد، بهتر است دام ۱۴ روز به نوعی در قرنطینه باشد.

تب برفکی گرچه نگرانی‌های جدی در میان دامداران ایجاد کرد اما در مجموع بیماری هولناکی نیست و می‌توان با آهک‌پاشی، ضدعفونی، واکسیناسیون و کنترل دام‌های تازه وارد به گله‌ها از بروز آن جلوگیری کرد.

تب برفکی درمان ندارد و لازم است برای دام‌ها درمان‌های حمایتی انجام شود و ضدعفونی جایگاه و زخم‌های حیوان می‌تواند به بهبود آن کمک کند.

خطر تب برفکی جامعه انسانی را تهدید نمی‌کند

در صورتی که این بیماری به اوج خود برسد، دامداران می‌توانند با نظارت دامپزشک اقدام به کشتار دام خود کنند که البته در صورتی که دام داروی خاصی مصرف نکرده باشد و یا در اوج تب نباشد، می‌توان گوشت آن را مصرف کرد و هیچ خطری برای انسان ندارد.

لاشه‌های تب‌دار توسط ناظران دامپزشکی قابل تشخیص است و در صورتی که دام در زمان تب به ویژه در اوج تب کشتار شده باشد، مصرف آن برای انسان مناسب نیست.

به هر ترتیب این بیماری که موجی از نگرانی در میان استان‌های شرقی و مرکزی ایجاد کرده بود، اکنون در استان یزد کاملا کنترل شده و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد و تنها هماهنگی و همکاری دامداران با دامپزشکی و دامپزشکان می‌تواند ادامه این روند را در استان تثبیت کند.

همکاری در واکسیناسیون و انجام توصیه‌های انجام شده، قبل، بعد و حین واکسیناسیون، همچنین ضدعفونی به موقع محل نگهداری دام‌ها می‌تواند در توقف کامل این بیماری در استان یزد اثرگذار باشد.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید