Performancing Metrics

رونق صنايع بزرگ و توسعه مشاغل خرد راه حل بيكاري در يزد | اتاق خبر
کد خبر: 341023
تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1395 - 20:25
استان يزد با وجود قرار گرفتن در ميان استان هاي مطرح صنعتي و كشاورزي كشور سال گذشته نرخ بيكاري متوسط را تجربه كرد.

اتاق خبر: ميانگين نرخ بيكاري كشوري در سال گذشته 11 درصد و در يزد 11.2 درصد گزارش شد كه از اين حيث استان صنعتي يزد را در جايگاه چهاردهم كشور قرار داد.
يزد با يك ميليون و 74 هزار نفر جمعيت و متوسط 1.63 درصد رشد سالانه، نخستين استان كشور از لحاظ سرانه صنعتي (كل سرمايه گذاري تقسيم بر جمعيت)، چهارمين استان كشور از لحاظ كشت گلخانه اي به شمار مي رود كه 22 سال متوالي جايگاه نخست قبولي كنكور سراسري را در اختيار داشت.
اين استان با سهم 51 درصد توليد سنگ آهن كشور، توليد 45 درصد كاشي و سراميك، 27 درصد توليدات نساجي كشور، ظرفيت بالاي ميراث فرهنگي و گردشگري به عنوان دومين شهر تاريخي جهان بعد از ونيز ايتاليا و نخستين شهر خشتي جهان، برخورداري از بالاترين پتانسيل انرژي خورشيدي و نيز رتبه نخست كشور در زمينه پزشك و تخت بيمارستاني نسبت به جمعيت، زيرساخت هاي ويژه اي را براي ايجاد اشتغال در مقايسه با ساير استان ها داراست.
با وجود اين مزيت ها، نرخ بيكاري استان كه در سال 93 حدود 7.8 درصد گزارش شده بود، پارسال به 11.2 درصد رسيد و بيكاري دو رقمي در حد متوسط را تجربه كرد.
افزايش نرخ بيكاري در استان يزد در حالي است كه ميانگين نرخ بيكاري كل كشور در طول دو سال گذشته تقريباً ثابت بوده و افزايش ناچيزي داشته است.
* چرايي افزايش نرخ بيكاري در يزد
دلايل متعددي براي افزايش بيكاري در استان همچون تعطيلي و كاهش ظرفيت توليد كارخانجات استان صنعتي يزد از جمله كاشي، فولاد و برخي توليد كنندگان متوسط ذكر مي كنند.
صنعت به عنوان بزرگترين بخش اشتغالزاي استان در وضعيت مساعدي قرار ندارد و برخي واحدهاي صنعتي استان در دو سال گذشته با تعديل نيرو، تعطيلي موقتي و دائمي مواجه بوده‌اند.
از سوي ديگر آمار دقيقي در استان درباره كارخانجات تعطيل شده يا نيمه تعطيل استان يزد وجود ندارد و به صورت غيررسمي از 20 تا 60 درصد كارخانجات استان در اين آمار قرار مي گيرند كه در آخرين جلسه ستاد راهبري اقتصاد مقاومتي استان مقرر شد سازمان صنعت و معدن و تجارت با همكاري اتاق بازرگاني و بخش خصوصي آمار دقيق تري از اين موضوع تهيه كند.
كسبه بازار يزد نيز از ركود حاكم بر بازار و بي‌رونقي آن رنج مي‌برند ضمن آنكه به دليل تحريم هاي اقتصادي گذشته بخشي از مقصد صادرات كالاهاي يزدي از دست رفته و همين امر بر ركود و تعطيلي ها تاثير مضاعف گذاشته است.
تداوم برخي از اين مشكلات تجمع گروههايي از كارگران استان را در پي داشت كه مي توان به مشكلات كارگران فرش باستان يزد و كاشي كوير يزد و تعويق 6ماهه حقوق كاركنان سها سرام اشاره كرد.
* ابهام مسئولان استاني درباره نرخ واقعي بيكاري يزد
استاندار يزد درباره روند افزايش نرخ بيكاري در استان تا 11.2 درصد در سال گذشته گفت: در ابتداي سال گذشته آمار بيكاري 7.9 درصد بود كه به يكباره به حدود 13 درصد رسيد و دوباره پايين آمد از اين رو شايد نتوان درستي اين آمار را تاييد كرد.
سيدمحمد ميرمحمدي افزود: بعضي افراد به كارهاي غيررسمي مشغول هستند ولي در زمان پرسشگري بيان مي‌كنند كه بيكارند يا تعطيلي برخي كارخانه ها و تعديل نيرو مي تواند از دلايل عمده تغيير نرخ بيكاري باشد.
در عين حال شايد برخي از اين مشكلات ناشي از تحريم ها و نبود زمينه صادرات برخي كالاها و برخي ناشي از مشكلات داخلي و وجود برخي مشكلات ناشي از گذشته همچون طرح هاي باقي مانده از دولت قبل و بلعيدن بخشي از بودجه هاي استان باشد.
استاندار يزد درباره طرح هاي باقي مانده از دولت قبل گفت: سه هزار و 378 طرح در زمان فعاليت دولت يازدهم در استان داشتيم كه يكهزار و 844 مورد آن تكميل يا تعيين تكليف شده و بقيه اين طرح ها در راستاي اجراي اقتصاد مقاومتي تعيين تكليف و واگذار مي شود.
محمدعلي طالبي معاون امنيتي استاندار يزد نيز در اين زمينه در 14 فروردين در پست اينستاگرامي خود نوشت: در سال پيش رو به رغم اميدهاي بسيار و رفع برخي مشكلات و موانع، همچنان با پاره‌اي دشواري هايي كه از سال هاي قبل به ارث برده‌ايم، مواجه خواهيم بود.
* صنعت محور اصلي اشتغال در يزد
آمار نشان مي دهد كه 9.7 درصد از شاغلان استان يزد در بخش كشاورزي، 46.5 درصد در بخش صنعت و 43.5 درصد در بخش خدمات فعال هستند.
با توجه به آمارهاي اعلام شده در سال 94 سهم شاغلان دو بخش كشاورزي و خدمات نسبت به سال 93 افزايش داشته اما سهم شاغلان بخش صنعت در استان صنعتي يزد كاهش يافته است.
در اين خصوص مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان يزد مي گويد: ميانگين نرخ بيكاري كشوري در سال قبل 11 درصد و استان يزد 11.2 درصد بود و از اين حيث در جايگاه چهاردهم كشور قرار داريم.
محمدحسين رياحي افزود: ميزان مشاركت اقتصادي در استان يزد نيز طي سال گذشته 41.1درصد بوده است.
وي گفت: نتايج بررسي عمليات ميداني در سال 94 نشان مي‌دهد كه آمار شاغلان در كل كشور در سال 94 نسبت به سال 93 بيش از 700 هزار نفر افزايش يافته است.
وي بخشي از افزايش نرخ بيكاري استان را در رشد نرخ مشاركت اقتصادي مي داند و بر اين باور است: اين نرخ پارسال در كشور 38.2 درصد بود كه اين رقم در يزد به 41.1 درصد رسيد و همين امر موجب شد تا يزد در جايگاه سوم كشوري قرار گيرد.
مديركل تعاون استان يزد درباره تعهد دستگاههاي اجرايي استان يزد در ايجاد شغل طي دو سال اخير گفت: در سال 93 تعداد 25 دستگاه اجرايي استان 15هزار و 500 نفر اشتغال تعهد داشتند كه در مجموع 84 درصد آن يعني 13 هزار نفر محقق شد اما در سال 94 تعهدي اعلام نشد.
به گفته رياحي تاكنون هفت هزار و 58 شغل در سامانه سامد (سامانه ارتباط مردم و دولت) استان يزد ثبت شده است.
وي از دستگاههاي اجرايي استان يزد خواست تا اين سامانه را به طور مرتب رصد كرده و آمار اشتغال ايجاد شده توسط خود را وارد كنند تا بر اساس اين آمار بتوانيم به جمع‌بندي‌هاي صحيح دست پيدا كنيم.
* مشاغل خانگي راهي براي كارآفريني
توسعه مشاغل خانگي و صنايع خرد كه به سرمايه گذاري اندك در مقايسه با صنايع بزرگ و مادر نياز دارند، مي تواند يكي از راهكارها براي كاهش نرخ بيكاري در استان و بازگشت به نرخ بيكاري تك رقمي باشد.
به گفته فريبا آيت اللهي مدير كارآفريني و اشتغال اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان يزد، تاكنون 22 هزار و 279 مجوز مشاغل خانگي در 373 رشته صادر كرده كه اغلب در حوزه هاي قاليبافي، پرورش دام، خياطي، سرمه دوزي، گليم بافي، بسته بندي غلات و پرورش قارچ بوده است.
به گفته وي، اين طرح ها با اعتباري معادل يك هزار و 99 ميليارد ريال در استان موفق شده تا 20 هزار و 840 نفر از دارندگان مجوز فعاليت را براي دريافت 728 ميليارد ريال تسهيلات به بانك هاي عامل معرفي كند.
نقطه قوت توسعه مشاغل خانگي در استاني چون يزد كه 90 درصد بانوان ساكن آن شاغل نيستند، بكارگيري اين بخش از نيروي فعال جامعه در عرصه كار و توليد است.
با وجود مشكلات متعدد آنچه مهم است به گفته استاندار يزد بيان واقعيت ها و پيدا كردن راه حل براي رفع آنهاست؛ از اين رو شايسته است حال كه آمار بيكاري و دلايل افزايش آن را مي دانيم مسئولان و سياستگذاران استان هر چه زودتر راههاي جلوگيري از اين روند را ارائه كنند تا استان صنعتي و تاثيرگذار در اقتصاد كشور بيش از اين با بيماري بيكاري دست و پنجه نرم نكند و بتواند به روزهاي اوج خود كه هميشه در ميان سه استان با كمترين ميزان بيكاري بوده برگردد.

منبع:ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید