Performancing Metrics

آمریکا در صدد ارائه گزارش به شورای امنیت | اتاق خبر
کد خبر: 341250
تاریخ انتشار: 21 اردیبهشت 1395 - 13:30
واکنش وزارت خارجه آمریکا به آزمایش موشکی ایران
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که اگر آزمایش موشکی ایران متناقض با قطعنامه‌های سازمان ملل باشد، آمریکا باردیگر این مساله را به شورای امنیت گزارش خواهد داد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایسنا، سردار سرتیپ حسین دهقان وزیر دفاع کشورمان در واکنش به گزارش برخی رسانه‌ها مبنی بر انجام موفقیت آمیز یک آزمایش موشکی جدید در ایران که برد دو هزار کیلومتری دارد، با بیان این‌که هیچگاه در اقدامات دفاعی از جمله آزمایش‌های موشکی توقفی نداشته‌ایم، گفت: آزمایش موشکی با بُرد منتشر شده در رسانه‌ها نداشته‌ایم.

سردار دهقان همچنین در خصوص بحث دفاعی کشور اظهار کرد: آمریکایی‌ها و عربستانی‌ها تلاش می‌کنند در منطقه فضای التهاب و تشنج را توسعه دهند و اصطلاحا ایران هراسی را در راس برنامه‌های خود قرار دادند و هر اتفاقی می‌افتد با این موضوع مرتبط می‌کنند.

وزیر دفاع با تاکید بر اینکه در بحث دفاع اساسا دکترین ما دفاعی است، افزود: ما هیچ گاه با نگاه تهاجمی حرکت نکرده‌ایم و آن چه انجام می‌دهیم ارتقاء ‌توان دفاعی کشورمان است.

اما الیزابت ترودو رییس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه خود در واکنش به اخبار منتشر شده درباره آزمایش موشکی جدید ایران در اظهاراتی خصمانه گفت: آمریکا همچنان نگران آزمایش‌های موشکی بالستیک ایران است و این گونه آزمایش‌ها را اقدامی تحریک آمیز و بی ثبات کننده قلمداد می‌کند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، ترودو در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌های مربوط به این آزمایش موشکی جدید در ایران که برد دو هزار کیلومتری دارد، گفت: وزارت امور خارجه آمریکا اظهارات مسئولان ایرانی را درباره شلیک موشک‌های بالستیک مشاهده کرده است و در حال تلاش برای دستیابی به اطلاعات بیشتر درباره این آزمایش هستیم.

وی مدعی شد: این آزمایش‌های موشکی متناقض با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است که طی آن، این شورا از ایران خواسته است که موشک‌های بالستیکی که توان حمل سلاح هسته‌ای را دارد آزمایش نکند.

رییس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود افزود: اگر این آزمایش‌های موشکی متناقض با قطعنامه‌های شورای امنیت باشد آمریکا باردیگر این مسئله را به شورای امنیت گزارش خواهد کرد. قطعنامه 2231 از ایران می خواهد هیچ گونه اقدام مربوط به موشک‌های بالستیک را که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده است از جمله استفاده از فناوری موشک های بالستیک انجام ندهد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره گزارش شبکه اسکای نیوز مبنی بر دیدار جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با بانک‌های انگلیسی درباره ترغیب همکاری مالی با ایران گفت: مطلب خاصی در این باره برای اعلام ندارم با این حال وزارتخانه‌های امور خارجه و خزانه داری آمریکا همواره به دنبال راه‌هایی برای تعامل با طرف‌های مربوط به اجرای برجام هستند. با این حال مطلب دیگری برای اعلام در این مورد مشخص ندارم.

علاوه‌ براین، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید نیز به این گزارش‌ها واکنش نشان داد و گفت: ما از گزارشات ایران درباره آزمایش های دیگر موشک بالستیک مطلع هستیم. باید یادآور شوم ما همچنین از بیانیه وزیر دفاع درباره این که چنین آزمایش‌هایی انجام نشده است، آگاهی یافته‌ایم. بنابراین، ما همچنان تلاش می‌کنیم که متوجه شویم چه اتفاقی افتاده است.

وی در ادامه با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای کشورمان، به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: من فکر می‌کنم صریح‌ترین تاثیر تکمیل موفقیت آمیز اجرای این توافق بین‌المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای این است که ما اکنون می‌توانیم راستی آزمایی کنیم که ایران به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران همواره بر ماهیت کاملا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای کشورمان تاکید کرده و بارها گفته‌اند که ایران برای ارتقاء توان دفاعی خود به منظور حفظ امنیتش از هیچ‌کس اجازه نمی‌گیرد و برنامه موشکی این کشور نیز از مصادیق توان دفاعی است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید