Performancing Metrics

ایران سومین کشور ارزان در اینترنت موبایل | اتاق خبر
کد خبر: 341374
تاریخ انتشار: 21 اردیبهشت 1395 - 18:39
مدیرعامل اپراتور سوم ارتباطی کشور با تاکید بر حمایت خود از تعیین کف قیمت برای اینترنت موبایل، این اقدام را به نفع تمام فعالان عرصه اینترنت کشور دانست چراکه در حال حاضر از منظر قیمت پهن باند موبایل، ایران سومین کشور ارزان دنیاست.

اتاق خبر: نشست خبری مدیر عامل اپراتور سوم صبح امروز برگزار شد و مجید صدری علاوه بر ارائه‌ی توضیحاتی در خصوص فعالیت رایتل در سال 1394 و برنامه های این شرکت برای سال جاری به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران پرداخت.

وی در بخشی از نشست خود در پاسخ به سوالی که در خصوص ارائه خدمات رومینگ توسط اپراتورهای مختلف تلفن همراه عنوان شده بود، اظهار کرد: در حوزه رومینگ لازم است هر اپراتور تمام خدماتی که به مشترکان خود ارائه می‌کند را در اختیار مشترک میهمان نیز بگذارد، اما زمانی که این طرح اجرا شد اپراتورهای دیگر به مشترکان ما تنها اینترنت 2G می‌دهند که این موضوع باعث نارضایتی مشترکان می‌شود.

صدری ادامه داد: در بحث رومینگ نه تنها هزینه دیتا مطابق تعرفه بسته حساب نمی‌شود، بلکه با این شیوه کاربران از دسترسی به سرعت مطلوب هم باز می‌مانند و به همین دلیل از رگولاتور خواسته‌ایم که در این زمینه ترتیبی اتخاذ کند که رومینگ دیتا به شکل اینترنت 3G باشد.

پهن باند موبایل ایران سومین پهن‌باند ارزان دنیا

مدیر عامل اپراتور سوم در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به پاسخگویی به سوالی در حوزه تعیین کف قیمت برای اینترنت موبایل پرداخت و گفت: اگر بخواهیم بازار IT تعادل داشته باشد لازم است حتما کف و سقف قیمت اینترنت رعایت شود.

وی ادامه داد: سال قبل هم در این حوزه پیشنهادی را با سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در میان گذاشتیم اما گویا امسال تصمیمات جدی در این حوزه گرفته شده است.

صدری در عین حال تاکید کرد: لازم است توجه داشته باشیم که اجرای این طرح تنها برای اپراتورها نبوده و به نفع تمام فعالان حوزه اینترنت است، چرا که قیمت پهن‌باند موبایل ایران نسبت به بسیاری کشورها پایین‌تر است و این موضوع برای شرکت‌هایی که اینترنت ثابت می‌دهند رقابت را دشوار کرده و می‌تواند آسیب جدی برای آنها به دنبال داشته باشد، چرا که قیمت اینترنت پهن‌باند موبایل در ایران سومین قیمت ارزان دنیاست.

مدیر عامل اپراتور سوم در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا بحث تعیین کف قیمت اینترنت درخواست اپراتور سوم بوده تاکید کرد: ما سال گذشته یکبار این پیشنهاد را مطرح کردیم که کف قیمتی برای اینترنت در نظر گرفته شود، اما در نهایت با توجه به شرایط بازار رگولاتور در سال جاری تصمیم به انجام این مهم گرفت و ما به عنوان اپراتور از این طرح استقبال می‌کنیم اما ایننگونه نیست که این اتفاق به درخواست ما رخ داده باشد.

دانلود یک ساعت فیلم با هزینه‌ای کمتر از 1000 تومان

وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که در حال حاضر و با تعرفه‌ای که گفته می‌شود بسیار پایین است همچنان هزینه دانلود یک فیلم سینمایی از طریق موبایل رقمی حدود 260 هزار تومان می‌شود در چنین شرایطی آیا تعیین کف قیمت برای بسته‌های اینترنتی موجب نارضایتی مشترکان موبایل نخواهد شد، توضیح داد: اکنون ما در شرکت رایتل دو مدل تعرفه‌ای داریم که در حالت اول بحث استفاده از شبکه‌های داخلی مطرح است که برای استفاده از این بخش قیمت‌ها مطابق آنچه گفته می‌شود نیست، چرا که اگر از 30 پورتال در نظر گرفته شده توسط رایتل فیلمی دانلود شود، قیمتی که برای یک ساعت فیلم آن هم به شکل آزاد تمام می‌شود، رقمی کمتر از 1000 تومان خواهد بود که این رقم با 260 هزار تومانی که اشاره شد بسیار متفاوت است.

مدیر عامل اپراتور سوم ادامه داد: نکته‌ی دیگر آنکه اکنون در بسته‌های اینترنتی میانگین قیمت گیگابایتی هفت تا هشت هزار تومان است.

زیان‌ده نیستیم

صدری در پاسخ به صحبت‌هایی مبنی بر زیانده بودن رایتل نیز عنوان کرد: اگر بر روی درآمدهای این شرکت بررسی داشته باشیم می‌بینیم که در سال 1393 درآمد ما تقریبا چهار برابر به نسبت سال قبل آن رشد داشته و در سال 1394 نیز با رشدی 100 درصدی مواجه بوده و در سال جاری هم امیدواریم این رقم رشدی 100 درصدی داشته باشد.

وی در عین حال اظهار کرد: طبق برنامه معمولا شرکت‌هایی که عملیات توسعه‌ای انجام می‌دهند تا چند سال با زیان انباشته همراه هستند که در مورد ما نیز چنین وضعیتی حاکم است، چرا که قرار نیست زیان انباشته در حجم شرکتی مانند رایتل یک ساله صفر شود، ضمن این‌که به هر حال ما مباحث توسعه‌ای را نیز مدنظر داریم و بخش قابل توجهی از منابع مالی ما صرف توسعه می‌شود.

فروش 200 میلیارد اوراق صکوک رایتل در بورس

مدیر عامل اپراتور سوم در عین حال به واگذاری 200 میلیارد تومان اوراق این شرکت در بورس اشاره کرد و گفت: این رقم در لحظه واگذار شد و شرایط واگذاری آن به گونه‌ای بود که حتی از سوی سازمان بورس برای ارائه‌ی این اوراق سقفی معادل 2.5 میلیارد تومان در نظر گرفته شد و در نهایت این رقم در کسری از ثانیه به فروش رفت.

تماس تصویری دیگر مقرون به صرفه نیست

صدری در پاسخ به سوالی که در ارتباط با از سرگیری تماس‌های تصویری مطرح شده بود، اظهار کرد: طبق آنچه شورای عالی فضای مجازی از ما خواسته ما ارائه‌ این سرویس را مسدود کرده‌ایم و هرگاه از سوی این شورا اعلام شود ما ارائه‌ی این سرویس را از سر خواهیم گرفت، اما پیش از این نیز بارها اعلام کرده‌ایم که ارتباط تصویری تنها یک درصد از طرح تجاری ماست و اکنون آنچه برای ما اهمیت بسیار دارد موضوع ارزش افزوده و سرویس‌های ارزش افزوده به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: حتی اگر امروز هم به ما مجوز ارائه تماس‌های تصویری را بدهند ما در این حوزه نمی‌توانیم ورود کنیم، چرا که با روی کار آمدن OTTها دیگر تماس تصویری معنای چندانی ندارد، چرا که در گام اول برخی گوشی‌ها مانند آیفون اصلا امکان برقراری تماس تصویری نداشته و خود برنامه‌ای خاص در این زمینه دارد. در مورد سایر گوشی‌ها نیز با توجه به این‌که امکان استفاده از تماس تصویری رایگان OTTها وجود دارد منطقی به نظر نمی‌رسد مشترک برای برقراری یک دقیقه تماس تصویری 160 تومان به اپراتور بپردازد.

آمادگی مذاکره با تمام اپراتورهای مجازی

مدیر عامل اپراتور سوم در ارتباط با بحث فعالیت اپراتورهای مجازی (MVNO) نیز متذکر شد: در این حوزه ما اکنون با هفت شرکتی که مجوز دریافت کرده‌اند وارد مذاکره شده‌ایم و با سه اپراتور نیز به توافق نهایی رسیده‌ایم که احتمالا ظرف روزهای آینده این موضوع اعلام رسمی خواهد شد.

وی در عین حال از آمادگی رایتل برای مذاکره با سایر شرکت‌های دارای مجوز فعال در این زمینه نیز خبر داد.

صدری در پایان صحبت‌های خود نیز به سهم بازار رایتل در حوزه دیتا و اینترنت موبایل اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته به مشترکان ما رشد قابل توجهی داشته و اکنون ما می‌توانیم سهمی بین 15 تا 20 درصد بازار را در اختیار داشته باشیم.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید