Performancing Metrics

۴ هزار هکتار بافت فرسوده در تهران | اتاق خبر
کد خبر: 341610
تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1395 - 12:58
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به ضرورت تهیه نقشه ریسک لرزه بافت فرسوده در تهران گفت: مساحت بافت فرسوده در تهران به بیش از ۴ هزار هکتار می‌رسد.

اتاق خبر: محمد شکرچی‌زاده در پنجمین نشست تخصصی زلزله تهران با عنوان زلزله تهران و بافت فرسوده اظهار داشت: تهران در مجاورت گسل‌های مهمی مانند گسل شمال تهران، گسل های ری، گسل مشا، کهریزک و تعداد زیادی از گسل‌های فعال دیگر واقع شده است.

وی با بیان اینکه زلزله های تاریخی متعددی در اطراف این ناحیه رخ داده است، افزود: آخرین زلزله بزرگ تاثیرگذار در شهر تهران در سال ۱۸۳۰ میلادی رخ داده و با توجه به لرزه خیزی بالای شهر تهران، کیفیت ساخت و ساز یکی از اولویت‌های اساسی ما بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به توجه به کیفیت بناها برای کاهش مخاطرات لرزه ای، ادامه داد: بیش از ۳۲۰۰ هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد که احتمالا با بررسی های بیشتر به ۴ هزار هکتار می رسد.

شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه مساحت شهر تهران حدود ۷۰ هزار هکتار است، تصریح کرد: بیش از ۶ درصد این مساحت، بافت فرسوده و ۳۰ درصد آن بافت ناپایدار است.

وی با اعلام اینکه از مجموع بیش از یک‌میلیون پلاک رسمی در شهر تهران، بیش از ۲۰۰ هزار هکتار در بافت فرسوده واقع شده است، اظهار کرد: با توجه به ریزدانه بودن بافت فرسوده، در همین مساحت ۶ درصدی از مجموع مساحت شهر تهران، بیش از یک‌ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اضافه کرد: با توجه به واقعیت‌های آماری بالا، انتظار تلفات بالای زلزله در شهر تهران براساس محاسبات شدت زلزله های محتمل، انتظاری به دور از واقع‌بینی نبوده و جا دارد که آمادگی کاملی داشته باشیم.

شکرچی‌زاده، مهم‌ترین و اصلی‌ترین پیشنهاد مرکز را در مرحله اول، تهیه نقشه ریسک لرزه بافت فرسوده شهر تهران دانست و گفت: روش‌های مقاوم‌سازی، بهسازی و نوسازی در بافت فرسوده با حمایت دولت و شهرداری تهران از مهمترین اقدامات پیشنهادی در این زمینه است.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید