Performancing Metrics

مذاکره با 5 کشور برای تامین مواد اولیه آلومینیوم | اتاق خبر
کد خبر: 341699
تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1395 - 18:04
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از مذاکگره با پنج کشور برای تامین مواد اولیه آلومینیوم خبر داد.

اتاق خبر: مهدی کرباسیان - مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی (ایمیدرو)- در چهارمین همایش بین المللی آلومینیوم که امروز - چهارشنبه - به میزبانی دانشگاه علم و صنعت و ایمیدرو برگزار شد، گفت: صنعت آلومینیوم در ایران به رغم آنکه چهار دهه از پایه‌گذاری آن می‌گذرد، همچنان مسیر توسعه کندی را می‌پیماید. این درحالی است که کشورهای منطقه با بهره‌گیری از منابع سرشار گاز امروزه به رقیبی سرسخت در این صنعت تبدیل شده‌اند و در حال فتح قله‌هایی از جنس آلومینیوم هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: سال 2015 طبق آمار انجمن جهانی آلومینیوم، تولید آلومینیوم در دنیا 57.800 میلیون تن بوده است که نسبت به سال 2014 رشد 7.2 درصد داشته است. همچنین روند رشد تقاضای آلومینیوم، صعودی و سالانه پنج درصد است که این فرصت توسعه مناسبی را در اختیار کشورهایی که دارای پتانسیل تولید این فلز سبک هستند می‌گذارد.

به گفته وی، آلومینیوم به دلیل همخوانی با محیط زیست آینده و رشد بهتری دارد.

کرباسیان همچنین افزود: انرژی با سهم حدود 30 درصد هزینه تولید یکی از مهم‌ترین فاکتورهای توسعه صنعت آلومینیوم در کشور است که ایران مزیت ویژه‌ای در این حوزه دارد. همچنین آمار نشان می‌دهد بین سال‌های 2010 تا 2014 کشورهای عربی همسایه ما در مصر 42 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه آلومینیوم کرده‌اند و 5.7 میلیون تن ظرفیت تولید این کشور‌هاست که 8.5 درصد ظرفیت تولید دنیا را در دست دارند اما ایران در حقیقت تنها 2.7 میلیارد دلار در زنجیره شمش آلومینیوم سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

مدیرعامل ایمیدرو با اشاره به این‌که ظرفیت تولید شمش آلومینیوم ما 470 هزار تن است که 350 هزار تن تولید واقعی ما بوده است، اظهار کرد: تفاوت این ظرفیت و تولید واقعی ما به دلیل مشکلاتی در تامین برق، انرژی، مواد اولیه و مشکلات مالی است.

وی تشریح کرد: مشکل اصلی تامین برق و کمبود انرژی و بعد از آن تامین نقدینگی است. مشکلی که در حال حاضر صنعت آلومینیوم با آن مواجه است مشکل نیروگاه برق و تامین انرژی است. ما در کشور کمبود برق و شبکه انتقال آن را داریم.

کرباسیان در ادامه افزود: بحث دوم نیروگاه‌های اختصاصی برای صنعت آلومینیوم است، اولین نیروگاه در منطقه ویژه لامیر پیش‌بینی شده و احتمالا دومین نیروگاه بندرعباس هم به زودی فعال می‌شود.

مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی (ایمیدرو) ادامه داد: تجارت خارجی ایران در سال گذشته در زنجیره آلومینیوم 558 میلیون دلار بوده که 214 میلیون دلار آن مربوط به صادرات و 344 میلیون دلار دیگر مربوط به واردات است.

وی یادآور شد: طبق پیش‌بینی که دولت در برنامه بلندمدت 1404 تا 2025 کرده است، 1.5 میلیون تن شمش آلومینیوم در برنامه قرار داده‌ است که امیدواریم با حمایت‌های دولت و مردم و وزارت خارجه بتوانیم در این عدد بازنگری کنیم.

کرباسیان گفت: نبودن ذخایر کافی اکسید از دیگر مشکلات این صنعت است که شرکت ایمیدرو در سال گذشته تلاش کرده است که 250 هزار کیلومتر کار اکتشافی را در پهنه‌های ایران شروع کند که درحال حاضر مرحله‌ی اول ژئوفیزیک و کارهای مقدماتی آن انجام شده است، اما هنوز در حوزه اکسید کشور ما غنی نیست و غیر از معدن جاجرم در خراسان شمالی و چند معدن متوسط و کوچک دیگر شانس دیگری برای به دست آوردن آن نداریم که البته باید برای تامین مواد اولیه آلومینیوم برنامه‌ریزی کنیم.

مدیر عامل سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی (ایمیدرو) ادامه داد: در زمینه‌ تامین مواد اولیه قرار‌داد 25 ساله‌ای با دولت گینه منعقد کردیم که مورد تایید هیات دولت آن هم قرار گرفت. همچنین در کنار آن با شرکت مشاور آلمانی مشغول همکاری و با شرکت‌های برزیلی و استرالیایی در حال مذاکره هستیم که اگر بتوانیم قرار‌دادی منعقد کنیم مواد اولیه را از آنجا دریافت خواهیم کرد. همچنین با شرکت نالکوی هند موافقت‌نامه‌ای برای همکاری مشترک تهیه کرده‌ایم که با آمدن نخست‌ وزیر هند در روزهای آتی به ایران امیدواریم بتوانیم عملیات بعدی را نهایی کنیم.

کرباسیان اظهار کرد: از دیگر مشکلات حوزه‌های صنایع و معدن بخش زیرساخت‌های بندری و حمل ونقل است. ما در حوزه حمل‌ونقل با کمبود زیرساخت مواجه هستیم، حتی در بعضی مواقع حمل مواد معدنی تا محل مصرف، هزینه‌اش از قیمت مواد بیشتر است که دولت باید در این زمینه هم حمایت‌های لازم را انجام دهد.

وی بیان کرد: در حوزه آلومینیوم یکی از مواد اولیه پترولیوم پک است که خوشبختانه در زمینه‌ واردات آن هم پروژه‌هایی فعال شده است و اخیرا با یک شرکت فرانسوی صحبت‌هایی کرده‌ایم و پایلوت پروژه با کمک پژوهش‌های صنعت نفت سال گذشته افتتاح شده است. امیدواریم تا پایان امسال این پروژه را به مناقصه بین‌المللی بگذاریم.

مدیر عامل سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی همچنین بحث تامین سرمایه را از دیگر مشکلات این صنعت دانست و افزود: کشور ما جزو 15 کشور معدنی دنیاست و اگر اکتشافات بیشتری انجام دهیم این رتبه به زیر 10 می‌رسد. بنابراین کشور ما می‌تواند رشد خوبی در این زمینه داشته باشد که با حمایت های دولت و بخش خصوصی امیدواریم این مهم تحقق یابد.

کرباسیان همچنین از فعال شدن پروژه جاجرم و بهره‌برداری آن تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده خبر داد.

مدیر عامل سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی با تاکید بر استفاده از خلیج فارس و دریای عمان به عنوان مناطقی برای تامین مواد اولیه آلومینیوم ادامه داد: صنایع معدنی ما باید به سمت حداقل قیمت تمام شده و سودآوری و ارزش افزوده بالا برود، زیرا دنیا، دنیای رقابت است.

کرباسیان در پایان صحبت‌هایش اضافه کرد: این قول را هم می‌دهم که سیاست‌های دولت در جهت حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خارجی و بخش داخلی در حوزه صنایع معدنی در اولویت‌های دولت قرار دارد.

همچنین در این همایش محمدی - معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت - اظهار کرد: براساس سوابق تاریخی ایران در منطقه، اولین کشور تولید‌کننده آلومینیوم بوده است اما متاسفانه از چهار دهه که از شروع فعالیت این صنعت می‌گذرد سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش نشده است و کشور‌های دیگر منطقه که بعد از ایران در این زمینه شروع به فعالیت کردند گوی سبقت را ربودند.

وی ادامه داد: میزان تولید آلومینیوم ما 350 هزار تن است، در حالی که امارات متحده عربی بیش از دو میلیون تن تولید سالانه آلومینیوم دارند.

محمدی گفت: آلومینیوم یک فلز هایتک است و می‌تواند در صنایع پیشرفته مورد استفاده قرار بگیرد. به جای صادرات ارزان‌قیمت گاز ما می‌توانیم از طریق تولید آلومینیوم صادرات با ارزش افزوده بیشتری داشته باشیم.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: این همایش می‌تواند بستر مناسبی را فراهم کند تا محققان دانشگاه و مهندسین صنعت در کنار هم مسائل و مشکلات صنعت آلومینیوم را در میان بگذارند و برای ارتقاء وضعیت تولید آلومینیوم در کشور راه‌حلی پیشنهاد دهند.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید