Performancing Metrics

صرفه‌جویی 360 هزار مترمکعبی در مصرف آب با نصب لوازم کاهنده | اتاق خبر
کد خبر: 341748
تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1395 - 20:37
معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: با نصب وسایل کاهنده مصرف در 50 درصد واحدهای ساختمانی، 360 هزار مترمکعب آب در شبانه‌روز صرفه‌جویی می‌شود.

اتاق خبر: حمیدرضا تشیعی"گفت: بر پایه نتایج بررسی‌ها اگر در 50 درصد واحدهای ساختمانی سردوش کم‌مصرف و فلاش تانک دومرحله‌ای کم‌مصرف نصب شود معادل 360 هزار متر مکعب آب در شبانه‌روز صرفه‌جویی می‌شود در صورتی که  اگر بخواهیم همین میزان آب را از ارتفاعات تامین کنیم باید 1250 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم.

او با بیان این که دنیا از نظر وضعیت آب در شرایط خاصی قرار گرفته است گفت: در بسیاری از کشورها تمهیدات ویژه‌ای برای کاهش پیامدهای این وضعیت اندیشیده شده است از جمله در استرالیا که یکی از پروژه‌های راهبردی این کشور، مدیریت مصرف آب است.

تشیعی اظهار داشت: تنها شش درصد آب کشور در بخش آشامیدنی مصرف می‌شود اما این مقدار مستقیما با امنیت اجتماعی و حتی سیاسی سروکار دارد از این رو مدیریت مصرف آب را باید بسیار جدی گرفت.

او با بیان این‌که هنوز نتوانسته‌ایم قیمت تمام‌شده آب را از مشترکان دریافت کنیم گفت: نخستین پیامد این امر انباشتگی فرسودگی تاسیسات آب و فاضلاب است.

تشیعی با بیان این‌که شرکت‌های آب و فاضلاب مجاز به نظارت بر داخل واحدهای ساختمانی نیستند گفت: در سال 1388 با سازمان نظام مهندسی تفاهم‌نامه‌ای بسته شد که نظارت بر تاسیسات تمام ساختمان‌ها از وظایف نظام مهندسی شود و واگذاری انشعاب‌های آبفا منوط به تایید مهندسان این سازمان شود.

او تصریح کرد: بعد از این تفاهم‌نامه کمیته چندجانبه‌ای بین وزارت مسکن، نیرو و سازمان نظام مهندسی ایجاد شد که از سال 1394 نیز بحث نظارت بر تاسیسات فاضلاب هم به این تقاهم‌نامه اضافه شد.

بی‌توجهی به رویکرد مدیریت مصرف آب در ساخت‌وسازها

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران بی‌توجهی به رویکرد مدیریت مصرف آب و نکات فنی در تاسیسات مکانیکی و تجهیزات بهداشتی و آب‌بَر در ساختمان‌ها را از بزرگ‌ترین چالش‌های صنعت آب و فاضلاب در بخش خانگی دانست.

"فرید ظهیری" در این همایش گفت: از آنجا که نظارت بر اجرای فنی تاسیسات داخل منازل طبق بندهای 32 تا 35  قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و الزامات مبحث 16 مقررات ملی به عهده سازمان نظام مهندسی ساختمان است، آبفای استان تهران و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، اجرای قوانین، مقررات و مصوبات موجود را در دستور کار مشترک قرار دادند که به تبادل تفاهم‌نامه مشترک در فروردین‌ماه امسال انجامید.

ظهیری با بیان این‌که بهینه‌سازی مصرف آب ضرورتی اجتناب ناپذیر است گفت: آبفای استان تهران برای مدیریت مصرف آب در دو چارچوب فعالیت می‌کند؛ نخست اصلاحات رفتاری از جمله فرهنگ‌سازی و آموزش، اصلاح تعرفه‌ها، اقدامات تشویقی یا بازدارنده و تقویت موسسات مردم‌نهاد مرتبط و دوم، اصلاحات ابزاری و فنی از جمله بهبود تاسیسات داخلی ساختمان‌ها برای جلوگیری از هدررفت آب، ‌الزام به نصب تجهیزات بهینه‌سازی مصرف آب در ساختمان‌ها و نصب شیرهای بهداشتی مطابق استانداردهای مدیریت  مصرف آب.

دسترسی 99 د رصد جمعیت شهری به شبکه آب آشامیدنی

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: از زمان تصویب قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب تا مروز اتفاقات بزرگی در این بخش رخ داده است از جمله این‌که  عملکرد این شرکت‌ها باعث شده است دسترسی مردم ایران در شهرها به شبکه‌ توزیع آب آشامیدنی و بهداشتی به بالای 99 درصد برسد.

"حبیب‌الله بیطرف" افزود: تاسیسات مهمی از محل کنتور آب در داخل ساختمان‌ها وجود دارد که باید مطابق با ضوابط و استانداردها باشد.

او افزود: از یک سو باید شرکت‌های آب و فاضلاب اطمینان داشته باشند تاسیسات داخلی ساختمان از ایمنی و استاندارد لازم برخوردار است تا بتوانند انشعاب آب را برقرار کنند و از سوی دیگر مهندسان نظارت بر اجرای تاسیسات باید از کیفیت تجهیزات، اتصالات و جنس مصالح اطمینان حاصل کنند.

بیطرف با تاکید بر ضرورت رعایت اصل مشتری‌مداری از سوی مهندسان نظارت بر تاسیسات ساختمان گفت: بهره‌بردارِ نهایی که مشترک است باید مطمئن باشد در ازای هزینه‌ای که پرداخت کرده خدمات مناسبی دریافت کرده است.

او افزود: نگاه مهندسان باید سیستمی باشد، به گونه‌ای که به ارتباط تاسیسات با اجزای دیگر ساختمان، با دستگاه‌های مرتبط توجه کنند و متعهدانه وظایف‌شان را انجام دهند.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید