Performancing Metrics

تخریب باغستان های قزوین خیانت است | اتاق خبر
کد خبر: 341763
تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1395 - 21:25
رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: به بهانه اجرای طرح های شهرسازی، تخریب باغستان های سنتی قزوین یک خیانت است.

اتاق خبر:قباد افشار روز چهارشنبه در اولین گردهمایی مدیریت امور اراضی با سازمان های مردم نهاد که در سالن اجتماعات جهاد کشاوزی استان قزوین برگزار شد، به اجرای طرح جامع تفصیلی استان قزوین اشاره کرد و افزود: نباید به بهانه اجرای پروژه های شهرسازی و جاده سازی عامل تخریب باغستان ها و اراضی کشاورزی باشیم، چرا که باغستان های سنتی میراث طبیعی ما هستند.
وی اظهارکرد: وجود ریزگردها و گرد وغبارهای موجود در کشور ناشی از تخریب اراضی کشاورزی و تبدیل این اراضی به ساختمان است که باید جلوی ادامه این روند بصورت جدی گرفته شود.
افشار ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر بیش از 12هزار هکتار از باغ های استان تهران تخریب شده و به تبع آن نیز این تخریب را در شهرستان ها شاهد هستیم.
وی زمین را امانتی برای آیندگان دانست و بیان کرد: مردم و سازمان های مردم نهاد باید نسبت به تخریب باغات و زمین ها حساسیت نشان دهند و از مسئولان صیانت از منابع خدادادی را مطالبه کنند.
افشار از سازمان های مردم نهاد به عنوان پیشتازان فرهنگ عمومی یاد کرد و گفت: مطالبه گری و نقطه عطف خواسته های مردم باید سازمان ها مردم نهاد باشند و همواره تقویت شوند.
وی یادآور شد: در حال حاضر 11 درصد مساحت کشور زمین کشاورزی قابل بهره برداری است که از این میزان باید 85 درصد نیاز غذایی کشور تامین شود.
رییس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درخصوص تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از بزرگترین راه های تحقق این راهبرد استفاده بهینه از منابع آب و خاک است.
وی ادامه داد: مساحت اراضی کشاورزی در کشور حدود 18.7 میلیون هکتار است که به راحتی قادر به تامین غذای 300 میلیون نفر می باشد، ولی متاسفانه مدام در حال تخریب است.
افشار با تاکید بر اینکه اگر این اراضی را از دست بدهیم کشاورزی را از دست داده ایم، گفت: هم اکنون حدود دو هزار متر سرانه زمین کشاورزی برای هر فرد در ایران است که اگر گوشه ای از این اراضی تخریب شود، بخشی از سهم هر فرد تخریب می شود.
افشار ادامه داد: در سال های 91 و 92 هشت میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی به کشور را داشتیم که خوشبختانه در دولت تدبیر و امید این میزان به چهار میلیارد دلار رسیده است که باید به صفر برسد.
وی به ساخت و ساز یک میلیون ساختمان غیرمجاز در کشور اشاره کرد و گفت: 700 سال طول می کشد که یک سانتی متر مکعب خاک زراعی تشکیل شود، لذا تخریب اراضی کشاورزی جبران ناپذیر می باشد.
افشار تصریح کرد: باید با پدیده زمین خواری برخورد جدی داشته باشیم و به دنبال این هستیم که تمام مقررات دست و پا گیر سرمایه گذاری کشاورزی را حذف کنیم تا کشاورز بتواند براحتی کار تولید را انجام دهد.
وی به تبدیل زمین های شیب دار به باغ های بزرگ اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح خدمت به حوزه کشاورزی است که زمینه جلوگیری از تخریب زمین و افزایش تولید و صادرات را فراهم می سازد.
مدیرکل امور اراضی استان قزوین نیز با بیان اینکه تنها 30 درصد از اراضی استان قزوین زیر کشت محصولات کشاورزی قرار دارد گفت: حفظ و صیانت از زمین های کشاورزی، مدیریت بهره وری و بهینه سازی نحوه استفاده از زمین ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
رضا افلاطونی افزود: طبق فرموده امام راحل توجه به بازسازی مراکز صنعتی نباید کوچکترین خللی بر ضرورت امر خودکفایی کشاورزی وارد کند و ما نیز در این شرایط باید به این امر اهتمام ویژه ای داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: طی بیست سال گذشته هزار و 846 هکتار مجوز تغییر کاربری از کشاورزی به غیر کشاورزی در استان صادر شده است.
به گفته افلاطونی همچنین در این مدت هزار هکتار نیز مجوز برای فعالیت های وابسته به بخش کشاوزی صادر شده که متاسفانه رشد تغییر کاربری در استان روزانه یک هکتار است که این امر در کاهش ظرفیت تولید و اشتغال تاثیر بسیاری دارد.
مدیر امور اراضی استان قزوین تصریح کرد: اگر یک هکتار از اراضی کشاورزی تغییر کاربری پیدا کند امنیت غذایی 20 نفر با خطر مواجه می شود.
افلاطونی به اقدامات صورت گرفته این سازمان در راستای حفاظت از اراضی اشاره کرد و گفت: گشت های مستمر حفاظتی، پایش های ماهواره ای و مشارکت سازمان های مردم نهاد تاثیر بسزایی در روند کاهش تخریب اراضی داشته است.
وی با تاکید بر بهره گیری از ظرفیت های مردمی در جهت حفاظت از اراضی گفت: راه اندازی سامانه 131 با مشارکت سازمان های مردم نهاد و بهره گیری از توانمندی های آن در روند کاهش تخریب اراضی استان موثر بوده است.
افلاطونی در پایان افزود: باید تلاش کنیم با استفاده از الگوی توسعه در ارتفاع، بجای گسترش شهرها در سطح، از اراضی کشاورزی حفاظت و صاینت از اراضی را به یک خواسته عمومی تبدیل کنیم.
در پایان این مراسم بیانیه ای مبنی بر حفاظت از امور اراضی با مشارکت سازمان های مردم نهاد صادر شد.
منبع:ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید