Performancing Metrics

۱۲۰۰ حمام تاریخی در کشور شناسایی شد | اتاق خبر
کد خبر: 341864
تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1395 - 22:16
با تشکیل کارگروه حمام تاریخی کشور، از ادارات کل میراث فرهنگی درخواست شد تا حمام‌های تاریخی و ارزشمند استان خود را شناسایی و معرفی کنند که تاکنون ۱۲۰۰ حمام از سوی ادارات کل استانی شناسایی و به معاونت فرهنگی معرفی شده است.

به گزارش اتاق خبر، «محمدحسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور گفت که تاکنون ۱۲۰۰ حمام از سوی ادارات کل استانی شناسایی و به این معاونت معرفی شده است. از این تعداد ۷۳۵ پلاک مربوط به دوره‌های صفویه، زندیه، قاجار و پهلوی اول در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

معاون میراث فرهنگی کشور بیان کرد: حمام‌های معرفی شده در سه گروه سالم، نیازمند مرمت و تخریب‌شده از سوی کارگروه حمام‌های تاریخی مورد بررسی قرار گرفته و با اتمام بررسی و اخذ نظر کارشناسان بناهای مساعد احیا و مرمت به مراجع درخواست‌کننده واگذار خواهد شد.

همچنین معاون دفتر حفظ و احيای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاريخی و دبیر کارگروه حمام‌های تاریخی، حفاظت کالبدی صحیح، احیا به صورت کاربری حمام و بهره‌برداری از این اماکن با استناد به کاربری‌های پیشین به عنوان مراکز بهداشتی، فرهنگی، ورزشی و تفریحی را از جمله اهداف شناسایی این بناها در کشور بیان کرد.

«فریبا کرمانی» با اشاره به دعوت از افراد صاحب‌نظر در این زمینه، پژوهش جامع حمام‌های تاریخی با تشکیل هیئت راهبردی و برگزاری جلسات منظم را فعالیت مشترک معاونت میراث فرهنگی کشور و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بر شمرد و گفت: در صدد هستیم نسبت به ثبت زنجیره‌ای حمام‌های شاخص کشور در فهرست میراث جهانی اقدام کنیم.

به گفته وی این آثار که مالکیت آنها در ۵ دسته‌ی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بخش خصوصی، ارگان یا نهادهای دولتی، اوقاف و مشاع طبقه‌بندی می‌شود در بازارها، محله‌ها، باغ‌ها و بناهای تاریخی نظیر یک عمارت تاریخی قرار گرفته‌اند.

کرمانی در زمینه کاربری این حمام‌ها افزود که تعدادی از این حمام‌ها کاربری خود را حفظ کرده و برخی با تغییر کاربری در قالب نمایشگاه، موزه، زورخانه، کارگاه صنایع دستی و ... مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

منبع: کجارو

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید