Performancing Metrics

استرالیا از موضع آمریکا در گشت زنی های نظامی در دریای جنوبی چین دفاع کرد | اتاق خبر
کد خبر: 341910
تاریخ انتشار: 23 اردیبهشت 1395 - 10:13
استرالیا روز پنجشنبه از موضع آمریکا برای آزادی عملیات ناوبری نزدیک جزایر و صخره های مورد مناقشه در دریای جنوبی چین حمایت کرد و خواستار خویشتنداری طرف های درگیر شد.

اتاق خبر - وزارت دفاع آمریکا روز سه شنبه از آغاز عملیات ناوشکن 'یو. اس.اس ویلیام لورنس' این کشور در نزدیکی صخره مرجانی 'فیری کراس' تحت تصرف پکن در دریای جنوبی چین خبر داد.

چین در این جزیره یک باند فرودگاه با طول سه هزار متر ساخته و یکی از فرودگاه‌ های چین است که برای بیش از یکسال از طریق لایروبی شن و ماسه بر روی صخره‌ های دریایی و جزایر مرجانی ساخته شده است.
عملیات آمریکا در نزدیکی این جزیره برای به چالش کشیدن ادعای دولت چین برای مالکیت بر این پهنه آبی صورت می گیرد.
پکن پس از این اقدام آمریکا اعلام کرد گشت زنی‌های نیروی دریایی آمریکا در این منطقه عامل ایجاد هرج و مرج و برای دستیابی به منافع است و این اقدام واشنگتن آن ها را مجبور به افزایش ظرفیت‌ دفاعی در جزایر تحت کنترل کرده است.
اما 'جولی بیشاپ' وزیر امور خارجه استرالیا روز پنجشنبه از موضع آمریکا در این تنش دفاع و ادعا کرد که ایالات متحده از حق خود در آزادی ناوبری و پرواز هواپیما بر فراز این منطقه استفاده کرده است.
به نوشته تارنمای'ای.بی.سی'، وی گفت: همه کشورها تحت قوانین بین المللی حق آزادی ناوبری و پرواز آزاد هواپیما بر فراز منطقه ای از دریای جنوبی چین و اماکن دیگر را دارند و این موضع استرالیا است.
وی از تمام کشورها خواست 'از هر رفتار پرخاشگرانه' علیه اعمال حق دیگر کشورها خودداری کنند.
بیشاپ گفت: ما می خواهیم همه طرف ها خویشتندار بوده و اطمینان حاصل شود که به هنجارهای بین المللی پایبند هستند.
این گشت زنی‌ های آمریکا باعث جدی ‌تر شدن چالش علیه ادعاهای ارضی چین در فاصله 12 مایل دریایی جزایر مصنوعی این کشور و خشم پکن از بابت آن است.
وزیر خارجه استرالیا گفت در مورد مساله گشت زنی در 12 مایلی جزایر، 'در حال حاضر یک داوری در جریان است.'
نخستین گشت زنی‌ آمریکا در فاصله 12 مایل دریایی جزایر مصنوعی احداث شده از سوی چین از زمان آغاز احداث این جزایر در اواخر سال 2013 میلادی سال گذشته انجام شد.
چین هفته جاری بار دیگر بر درستی و لزوم ساخت وساز تاسیسات دفاعی این کشور در این جزایر تاکید کرد.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید