Performancing Metrics

تولید موتورهای برقی با همکاری کره‌جنوبی | اتاق خبر
کد خبر: 341970
تاریخ انتشار: 30 اردیبهشت 1395 - 20:22
در یک حرکت بی‌سابقه در کشور و با امضای تفاهمنامه میان ایدرو و دائه لیم
«صنعت ساخت موتورسیکلت برقی در جهان زمینه رشد زیادی دارد و ما می‌توانیم با همکاری دائه لیم کارخانه تولید موتورسیکلت برقی خود را راه‌اندازی کرده و به سرعت در این صنعت پیشرفت کنیم. »

به گزارش اتاق خبر، این جمله‌ای است که معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو در حاشیه امضای تفاهمنامه صنعتی میان سازمان ایدرو و شرکت دائه لیم عنوان کرد. صنعت تولید موتورهای برقی، نسل تازه‌ای از صنایع نوین است که نگرانی‌هایی مانند آلودگی و ترافیک را در شهرهای بزرگ از میان برمی‌دارد. ایران نیز با هدف برداشتن گام‌هایی محکم در این صنعت به دنبال شریکی است که بتواند دانش ساخت این موتورها را با خود به ایران بیاورد. در همین زمینه سازمان ایدرو با همکاری شرکت «دائه لیم» کره‌جنوبی به‌عنوان یکی از فعالان صنعت تولید موتورسیکلت و به‌ویژه موتورسیکلت برقی پای امضای تفاهمنامه‌ای رفت که خبر از همکاری مشترک دو سازمان در صنعت ساخت موتورسیکلت برقی می‌دهد. تفاهمنامه همکاری مشترک سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت «دائه لیم» کره‌جنوبی در زمینه ساخت موتورهای برقی در ایران، عصر سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت میان مسئولان دو سازمان به امضا رسید. بنابر این قرارداد که در سازمان ایدرو از سوی منصور معظمی، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به امضا رسید، دو طرف قرارداد به طور برابر در این زمینه با یکدیگر به همکاری خواهند پرداخت.


۳ شرط ورود صنعتگران خارجی
معظمی درباره این تفاهمنامه و مواضع ایدرو به‌عنوان طرف ایرانی قرارداد گفت: چنین تفاهمنامه‌ای در زمینه ساخت موتور برقی نخستین بار است که به امضای دوطرف می‌رسد و بر مبنای آن قرار است سازمان ایدرو و دائه لیم به‌طور مشترک مرکزی را تشکیل داده و اقدام به ساخت موتورهای برقی کنند. در حال حاضر ما حدود ۸میلیون موتورسیکلت در ایران داریم و به نظر می‌رسد تولید موتور برقی برای بازار از جذابیت بالایی برخوردار باشد اما برای ورود به بازار باید شناخت بیشتری از نیازها داشته باشیم تا بتوانیم توجه مصرف‌کنندگان داخلی را به سوی خود جلب کنیم. علاوه بر بازارهای داخلی، این محصول در سطح منطقه نیز محصولی تازه به‌شمار می‌آید بر همین اساس به نظر می‌رسد فرصت خوبی برای ایران و کره‌جنوبی فراهم شده تا با همکاری و مشارکت یکدیگر علاوه بر تامین بازار داخلی در سطح صادراتی نیز فعال شوند. وی با تاکید بر اینکه چنین حرکتی در ایران بی‌سابقه بوده، این تفاهمنامه را اقدامی تازه خواند و با اشاره به اقدامات انجام‌شده ادامه داد: در این مرحله ما به دنبال بحث‌هایی همچون بازار، نوع فناوری و نحوه همکاری هستیم و باید هر دو طرف تفاهمنامه تلاش کنیم تا در مدت زمانی کوتاه این تفاهمنامه را به مرحله قرارداد اجرایی برسانیم و امیدواریم هرچه زودتر این روند اجرایی شود. معظمی با اشاره به سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازار ایران گفت: سیاست‌های این وزارتخانه، باز کردن بازار ایران به روی شرکت‌های خارجی نیست بلکه شرکت‌هایی می‌توانند وارد بازار ایران شوند که ۳ویژگی داشته باشند؛ این ویژگی‌ها در مرحله نخست عبارتند از: همکاری در قالب مشارکت براساس تفاهم دوطرف و همچنین توجه کامل به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی ایران که نیازمند ورود سرمایه از سوی شرکای خارجی به ایران است، دومین ویژگی وارد کردن فناوری به داخل کشور است، چراکه ورود فناوری به ویژه فناوری‌های روز دنیا یکی از مواردی است که ضرورت‌های حضور موثر شرکت‌های خارجی در ایران را توجیه می‌کند و در نهایت سومین ویژگی بحث بازار است. بازار ایران بالقوه و بسیار بزرگ است. از سوی دیگر بعضی محصولات در منطقه نیز وجود ندارد و به همین دلیل مشارکت شرکت‌های خارجی با ایران در زمینه ساخت این محصولات و نفوذ به بازارهای منطقه فرصتی مناسب برای آنها محسوب می‌شود. به بیان دیگر ورود به بازار ایران مستلزم همکاری‌های دو یا چند جانبه و در قالب سیاست‌های کلی اعلام شده است.


استفاده از حداکثر توانمندی داخلی
فرداد دلیری، معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو، از دیگر حاضران این نشست بود که درباره جزییات این تفاهمنامه گفت: براساس تفاهمنامه ایدرو و شرکت کره‌ای «دائه لیم» باتری‌های ۳ کیلوواتی تولید خواهد شد که می‌تواند مسیری به طول ۶۰ کیلومتر را با یک‌بار شارژ باتری بپیماید و حداکثر سرعت آن نیز ۷۰ کیلومتربرساعت خواهد بود. بر همین اساس این موتورهای برقی برای فضاهای مرکزی شهرها که با مشکلاتی نظیر آلودگی و ترافیک بالا روبه‌رو هستند، بسیار مناسب است. وی با اشاره به اقداماتی که تاکنون انجام شده افزود: تاکنون سازمان‌هایی ازجمله شهرداری و معاونت فناوری در شهرهای بزرگ ازجمله اصفهان اقداماتی همچون حمایت از وسایل نقلیه برقی انجام داده‌اند اما عمده این محصولات وارداتی است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا خود تولیدکننده باشیم و با توجه به اینکه صنعت ساخت موتورسیکلت برقی هنوز در دنیا جای رشد بالایی دارد، ما می‌توانیم با همکاری «دائه لیم» کارخانه تولید موتورسیکلت برقی خود را تولید کنیم و به یکی از فعالان این صنعت در جهان تبدیل شویم. بر همین اساس علاوه بر بازارسنجی، از هفته گذشته مذاکرات خود را با شهرداری آغاز کردیم تا بتوانیم سیاست‌ها و یارانه‌های حمایتی را برای خریداران موتورسیکلت برقی ساخت داخل ایجاد کنیم. دلیری با اشاره به نوع شراکت ایدرو و دائه لیم، آن را شراکتی پایاپای و مساوی خواند و افزود: میزان سرمایه‌گذاری‌ها و شراکت دو طرف ۵۰ – ۵۰ و مساوی تعریف شده است. استفاده از حداکثر توانمندی داخلی سیاست سازمان ایدرو است و قصد داریم در بازه زمانی ۳سال آینده، تجارتی تازه را در این زمینه آغاز کنیم، بر همین اساس انتظار داریم از تولید ۴۰درصدی داخلی شروع کنیم و تولید داخلی خود را به‌تدریج افزایش دهیم و به دنبال آن از طریق ایجاد شغل مستقیم و زنجیره تامین، سهم اشتغالزایی داخلی را نیز افزایش دهیم. اما در حال حاضر در مرحله مطالعات و بازارسنجی قرار داریم و قصد داریم حداکثر تا بازه زمانی ۶ ماه آینده به مرحله اجرایی شدن قرارداد برسیم. وی در ‍پایان سخنان خود درباره بسترهای لازم برای استفاده شهروندان از موتورهای برقی نیز گفت: این موتورها به دو صورت قابل شارژ است؛ در روش نخست در منزل شارژ به مدت دو ساعت به طول می‌انجامد اما نوعی فست شارژینگ (شارژ سریع) همچون پمپ بنزین‌ها در معابر تعبیه خواهد شد که یک باتری موتور را در مدت ۵ دقیقه شارژ می‌کند.


چهارمین صنعتگر بزرگ کره‌جنوبی
آنچه درباره دائه لیم می‌توان گفت، آن است که این شرکت کره‌ای عنوان چهارمین صنعتگر بزرگ کره‌جنوبی را به خود اختصاص داده و علاوه بر حضور در صنعت ساخت موتورسیکلت برقی و دستیابی به دانش فنی این صنعت در ۱۵ صنعت دیگر فعال شده است. گستره این صنایع از ساخت‌وساز تا پتروشیمی و ساخت نیروگاه‌های برقابی بوده و زمینه‌ساز نفوذ این شرکت در کشورهای مختلف جهان شده به‌طوری‌که علاوه بر حضور در کشورهای آسیایی، پای خود را به صنایع اروپا و امریکایی نیز باز کرده است. سودآوری این شرکت کره‌ای به اندازه‌ای است که با وجود تمام بحران‌های حاکم بر صنایع کره‌جنوبی در سال گذشته، این کشور همچنان روند رو به رشدی را طی می‌کرد. بنابر آمار منتشر شده از سوی دائه لیم، این شرکت در سال گذشته درآمد خود را به ۲۴۶میلیون دلار رساند و بنا به پیش‌بینی مالکان این شرکت تا پایان سال ۲۰۱۶میلادی این رقم باز هم افزایش خواهد یافت. خوشنامی این شرکت در صنعت و نفوذ به صنایع کشورهای گوناگون همگی دست به‌دست هم داد و باعث شد تا ارزش سهام این شرکت در ۳ ماه نخست امسال میلادی ۳۲درصد افزایش یابد. بنابر این گزارش و با نگاهی به کارنامه مثبت این شرکت در صنایع مختلف می‌توان حضور این شریک چشم‌بادامی را به فال نیک گرفت و آن را راهکاری برای گام برداشتن در صنعت تازه‌ای مانند ساخت موتورسیکلت برقی دانست.

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید