Performancing Metrics

ایران برای جذب سرمایه‌گذاری بین‌المللی کار بیشری انجام دهد | اتاق خبر
کد خبر: 342159
تاریخ انتشار: 24 اردیبهشت 1395 - 23:19
سخنگوی کاخ سفید:
سخنگوی کاخ سفید با بیان این‌که ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است، گفت: منتقدان ما درباره حقایق این توافق یا اشتباه می‌کنند یا دروغ می‌گویند.

اتاق خبر - جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روز پنج‌شنبه خود در پاسخ به سوالی درباره این‌که کمیته نظارتی مجلس نمایندگان آمریکا، بن رودز یک مقام کاخ سفید را برای ادای توضیحات و حضور در یکی از جلسات استماع این کمیته درباره توافق هسته‌ای با ایران دعوت کرده است، گفت: به نظر می‌رسد که رئیس این کمیته به لفاظی‌ها و سخنان نادرست درباره توافق هسته‌ای بسیار علاقه‌مند است و وی از برخی از افراد خواسته است که در این رابطه توضیح دهند. در حقیقت بعضی از اعضای این کمیته این موضوع را پایه‌ریزی کرده‌اند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید، ارنست افزود: افرادی چون کن باک نماینده کلرادو و برخی افراد دیگر این پیشنهاد را داده‌اند که بعضی از مقامات با حضور در کنگره در این رابطه توضیح دهند. در حقیقت برخی از اعضای این کمیته این موضوع را پایه ریزی کرده‌اند. کن باک در بیستم ماه اوت سال 2015 اعلام کرد که ایران با رفع تحریم ها به 100 یا 200 میلیارد دلار دست پیدا خواهد کرد.او یا اشتباه می‌کند یا دروغ می گوید. وی عضو این کمیته است و احتمالا خودش پیشنهاد این جلسه استماع را داده است. بنابراین او باید در موقعی مناسب در این رابطه و اظهارات نادرست خود توضیح دهد.

وی همچنین گفت: پل ای گوسار، یک عضو دیگر کنگره نیز در بیستم سپتامبر 2015 اعلام کرد که رفع تحریم‌ها سبب خواهد شد که ایران به حدود 100 میلیارد دلار دست خواهد یافت. بسیار خب حالا ما می‌توانیم این موضوع را راستی آزمایی کنیم و می‌بینیم که درست نبوده است. من نمی‌دانم که آقای گوسار این اطلاعات نادرست را چگونه دریافت کرده است وگرنه او در حال دروغ گفتن به عامه مردم آمریکا است.

سخنگوی کاخ سفید افزود: اگر او به طور جدی فکر می‌کند حق با خودش است، می‌تواند در برابر این کمیته در این رابطه سوگند یاد کند و صحبت کند. بنابراین تنظیم برنامه حضور در این کمیته نمی‌تواند کار زیاد دشواری باشد.

ارنست گفت: سینتی لومیس یکی دیگر از اعضای زن کنگره در 24 سپتامبر 2015 مدعی شد که توافق می‌تواند به یک ایران مسلح به تسلیحات هسته‌ای منجر شود. این موضوع البته که درست از آب درنیامده است و در حقیقت ما این موضوع را راستی آزمایی کرده‌ایم و این سخن کاملا نادرست است.

وی افزود: خانم لومیس عضو این کمیته است و او هم می‌تواند در این رابطه سوگند یاد کند و صحبت کند و توضیح دهد که این اطلاعات را از کجا کسب کرده است. او می‌تواند این موضوع را توضیح دهد که آیا اشتباه می‌کند یا اینکه دروغ می‌گوید. او همچنین می‌تواند این موضوع را توضیح دهد که چرا این بحث را مطرح کرده است.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه گفت: ما از هر فرصتی برای اینکه اعضای کنگره درباره اظهارات خود توضیح دهند، استقبال می‌کنیم. حقیقت این است که هر آنچه که دولت درباره توافق با ایران گفته، هر آنچه که آقای رودز درباره این توافق گفته و هر آنچه که رئیس جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران گفته است، درست از آب درآمده است. منتقدان ما می‌گویند که ایران برای مدت زیادی به توافق پایبند نخواهد بود اما آنها پایبند بوده‌اند.

وی تصریح کرد: منتقدان ما می‌گویند که راهی برای راستی آزمایی این موضوع که ایران به مفاد توافق پایبند خواهد بود، وجود ندارد. ما می‌دانیم که آنها این کار را انجام داده‌اند. بازرسان بین‌المللی راستی‌آزمایی را انجام داده‌اند و آنها دسترسی لازم را برای تایید این موضوع که ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است، در اختیار داشته‌اند.

جاش ارنست اضافه کرد: از نظر من این افراد زمانی که اتهاماتی نادرست درباره توافق با ایران مطرح می‌کنند حتما توضیحاتی در این رابطه دارند که باید آنها را ارائه کنند. این دولت نیست، بلکه این جمهوری‌خواهان هستند که زمانی که به موضوع ایران مربوط می‌شود اشتباه می کنند.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره 100 میلیارد دلاری که برآورد شده بود ایران از رفع تحریم‌ها دریافت می‌کند، گفت: ما می دانیم که مقدار محدودی از این مبلغ دریافت شده است. ما در جریان مذاکرات و پیش از آن که این توافق محقق شود، اعلام کرده بودیم که میزان مبلغی که ایران احتمالا کسب کند چیزی در حدود 50 میلیارد دلار خواهد بود اما مقدار قابل توجهی از آن منوط به پرداخت بدهی هایی بود که ایران داشت. این موضوع سبب شده است که شما شاهد باشید که رئیس بانک مرکزی ایران بگوید که انتظاراتشان درباره مقدار پولی که آنها از رفع تحریم‌ها دریافت خواهند کرد در حدود 30 میلیارد دلار باشد. من در حال حاضر اطلاعات جدیدی درباره اینکه آنها حقیقتا چه مبالغی را دریافت کرده‌اند در اختیار ندارم اما به طور کلی انتقادات جمهوری‌خواهان در این رابطه اشتباه است.

ارنست در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که آیا کاخ سفید خواهان همکاری تجاری بانک‌های اروپایی با ایران است، بیان کرد: به نظرم آنچه کاخ سفید می‌خواهد این است که ما به مسئولیت‌ها و تعهدات خود درباره موسسات مالی بین‌المللی عمل کنیم و برای آنها این موضوع را توضیح دهیم که اجازه چه کاری را دارند و اجازه چه کاری را در رابطه با تجارت با ایران ندارند. این موضوع نه تنها بخشی از توضیحات وزیر امور خارجه بوده است، بلکه وی به طور مفصل هم تلاش کرده است که این قوانین را برای موسسات مالی بین‌المللی توضیح دهد.

وی افزود: چندین موضوع مرتبط در این جا وجود دارد که لازم است من یادآوری کنم. یکی از مسائلی که روسای این بانک‌ها می‌گویند این است که آمریکا در اجرای تحریم‌ها قوی عمل کرده که این موضوع سبب شده است، آنها در مسسیر درست و قانونی حرکت کنند. این تاییدی است که ما بارها شاهد آن بوده‌ایم. ما اجرای تحریم‌ها را کاملا جدی می‌گیریم و موسسات بزرگی هستند که باید غرامت‌های زیادی را به خاطر دور زدن تحریم‌ها پرداخت کنند .ما در این خصوص بسیار جدی هستیم.

ارنست همچنین گفت: موضوع دومی که باید به آن اشاره کنم این است که ایرانی‌ها درباره این حقیقت که آنها شاهد روابط تجاری دلخواه‌شان با جامعه بین‌المللی نبوده‌اند، ابراز نگرانی کرده‌اند. به نظرم پاسخ ساده ما به این سوال این است که مطمئنا ایران می‌تواند کارهای بیشتری انجام دهد تا سبب تشویق سرمایه گذاری بین‌المللی شود زیرا سرمایه گذاران بین‌المللی به دنبال یک محیط با ثبات تجاری برای انجام دادن تجارت هستند و اگر آنها به طور منظم آزمایش‌های موشکی بالستیک انجام دهند، سبب ایجاد اعتماد در رهبران تجاری و اینکه مکانی امن برای تجارت بینند، نخواهد شد.

وی در ادامه با تکرار ادعاهایی بی‌اساس علیه کشورمان، گفت که اگر شما از تروریسم در سراسر جهان حمایت کنید این به طور ویژه نمی‌تواند اقدامی متقاعد کننده برای رهبران تجاری باشد که اعلام کنند ایران مکانی خوب برای سرمایه گذاری است. بنابراین کارهای زیادی وجود دارد که این کشور می‌تواند، انجام دهد.

سخنگوی کاخ سفید گفت: من برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص اینکه چه تضمین‌هایی باید به شرکت‌های بین‌المللی درباره اینکه در تجارت با ایران چه کاری مناسب و چه کاری نامناسب است، شما را به وزارت امور خارجه، وزارت خزانه داری و وزارت دادگستری ارجاع می‌دهم. حقیقت این است که وزیر خزانه داری و وزیر امور خارجه نشست‌های مختلفی با رهبران تجاری از سراسر جهان داشته‌اند، تا نشان دهند که ما تا چه اندازه مسئولیت خود را در این باره جدی می‌گیریم. ما قوانین را می‌دانیم و به طور قوی آنها را اجرایی می‌کنیم.

ارنست تاکید کرد: اما آنها(رهبران تجاری) باید به طور دقیق بدانند که بر اساس قوانین موجود در کتاب‌ها چه چیزی مجاز است و چه چیزی مجاز نیست.این موضوعی بوده که جان کری وزیر امور خارجه و جک لو وزیر خزانه داری انجام داده‌اند.

ایسنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید