Performancing Metrics

دولت طرح ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری در کشور را تقدیم مجلس دهم می کند | اتاق خبر
کد خبر: 342182
تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1395 - 02:29
ترکان:
مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: دولت طرح ایجاد هفت منطقه آزاد را به صورت دو فوریتی در مجلس دهم مطرح می کند.

اتاق خبر - اکبر ترکان پنجشنبه شب در حاشیه جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایران زمین، افزود: دولت طرح ایجاد مناطق آزاد تجاری در مناطق مرزی مهران، اینچه برون، اردبیل، سیستان و بلوچستان، بانه و مریوان، جاسک و بوشهر را تهیه کرده و به صورت دو فوریتی در مجلس دهم مطرح می کند.

وی اضافه کرد: با توجه به انجام کارهای مطالعاتی و کارشناسی در این مناطق و لزوم توسعه مبادلات مرزی و داد و ستد با همسایگان، دولت با تاکید بر درستی این موضوع این طرح را دوباره در مجلس دهم مطرح می کند.
وی ابراز امیدواری کرد با هماهنگی هایی که با برخی نمایندگان، قبل از تشکیل مجلس دهم صورت گرفته این طرح با موافقت بیشتر نمایندگان روبرو شود و مجلس دهم اجازه ایجاد این هفت منطقه آزاد تجاری را به دولت بدهد.
ترکان گفت: تبدیل این هفت منطقه به منطقه آزاد تجاری می تواند نقش بسیار خوبی در مبادلات مرزی، تعامل با کشورهای همسایه و توسعه صادرات کالاهای تولید داخل داشته باشد و بهترین بازار برای تولیدات داخل کشور در بازار کشورهای همسایه است.
وی اظهار کرد: در غرب کشور منطقه آزاد شلمچه و مهران برای تعامل با استانهای جنوبی و مرکزی عراق و منطقه آزاد بانه و مریوان برای تعامل با استان های شمالی و اقلیم کردستان عراق انتخاب شده است.
لایحه پیشنهادی طرح ایجاد مناطق آزاد تجاری اول آذر سال 94 در جلسه شورای عالی مناطق آزاد کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهوری تصویب شد و این لایحه به تصویب هیات دولت رسید اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی این لایحه را در جلسه علنی 29 آذرماه رد کردند و پس از آن دولت در روز 30 آذرماه هم باز این لایحه را به مجلس ارسال کرد که برای بار دوم با رای مخالف نمایندگان روبرو شد.
ترکان در مورد منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان نیز گفت: مرز رسمی باشماق مریوان یکی از مرزهای موفق کشور بوده و سالانه پنج میلیارد دلار کالا از طریق این مرز مبادله می شود.
وی با اشاره به دیگر مزیت عمده مرز باشماق مریوان اظهار کرد: این منطقه علاوه بر مبادلات اقتصادی از لحاظ گردشگری نیز نمونه است و پتانسیل تبدیل برای منطقه آزاد تجاری و گردشگری را دارد.
مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: دولت همچنین در لایحه دیگری از مجلس خواسته تاسیس مناطق ویژه اقتصادی را به دولت محول کند و در صورت تصویب این طرح فرایند تاسیس مناطق ویژه اقتصادی در کشور با سرعت بیشتری آماده می شود.
ترکان به عنوان رییس سازمان نظام مهندسی کشور به منظور حضور در نشست سالانه سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور که در مریوان برگزار شد به این استان سفر کرده بود و شب گذشته در آیین اختتامیه جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایران زمین شرکت کرد و تندیس جشنواره به وی اهدا شد.
دومین جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایران زمین با شرکت 21 گروه موسیقی از استان ها و شهرهای مازندران، اردبیل، آذربایجان غربی، خراسان، چهار محال و بختیاری و سلیمانیه اقلیم کردستان عراق از 21 تا 23 اردیبهشت در سنندج برگزار شد و بامداد روز جمعه با اهدای لوح و تندیس جشنواره به گروه های شرکت کننده، به کار خود پایان داد.

ایرنا

94110

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید