Performancing Metrics

عوامل انسانی به مقدار بسیار زیادی در آتش‌سوزی جنگل ها نقش دارند | اتاق خبر
کد خبر: 342211
تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1395 - 06:10
آتش‌سوزی جنگل‌ها از پدیده‌هایی است که همواره طبیعت و در پی آن، انسان‌ها و محل زندگیشان رو تهدید می‌کند. در بیشتر اوقات و در بررسی‌هایی که راجع به این پدیده انجام می‌شود، از عوامل انسانی و تاثیر آن روی آتش‌سوزی جنگل‌ها صرف نظر می‌کنند.

اتاق خبر - اما مدل جدیدی که توسط گروهی از پژوهشگران ارایه شده نشان می‌دهد که به هیچ عنوان نمی‌توان از عوامل انسانی صرف نظر کرد و انسان به مقدار زیادی در رخ دادن این آتش‌سوزی‌ها نقش دارد.

در پی یک مطالعه‌ی جدید که در آن به بررسی آتش‌سوزی جنگل‌ها در کالیفرنیا پرداخته بودند، نشان داده شد که فعالیت‌های انسانی به اندازه‌ی تأثیرات آب‌و‌هوایی روی این مقوله تاثیر دارند. محققان به صورت سازمان یافته در مورد رفتارهای انسان و همچنین تغییرات آب‌وهوایی پژوهش‌هایی را انجام دادند که این امر در نوع خود منحصر به فرد بوده و به ندرت در یک منطقه از زمین و در مقیاسی به این بزرگی می‌توانیم شاهد این گونه فعالیت‌ها باشیم.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از مدل‌های ارایه شده در مورد پیش‌بینی‌ آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها دقیق نیستند؛ چون این مدل‌ها عوامل انسانی را در نظر نمی‌گیرند و به همین علت ممکن است نتایج درست و دقیقی ارایه ندهند. هنگامی که یکی از عوامل اصلی آتش‌سوزی جنگل‌ها را در نظر نگیریم احتمالا دستاوردهایمان هم گمراه کننده خواهند بود. جدیدترین مدل ارایه شده در این زمینه به طور متناسب، تغییر آب‌و‌هوایی و همچنین تهدیدات ناشی از رفتارهایی انسانی را هم در نظر گرفته و از این رو به کارشناسان اجازه می دهد تا بتوانند با دقت بیشتری به پیش‌بینی این موضوع بپردازند که تا سال ۲۰۱۵ چه مقدار از  زمین‌های جنگلی کالیفرنیا با خطر آتش‌سوزی مواجه خواهند بود. برآوردی که صورت گرفته مساحتی بالغ بر ۲.۸ میلیون هکتار را شامل می‌شود.

تغییرات آب‌وهوایی روی شدت فصل آتش‌سوزی و همچنین میزان و نوع پوشش گیاهی روی زمین تاثیر می‌گذارد که اینها در واقع متغیرهای اصلی در پیش‌بینی آتش سوزی هستند. به قطب الکتریکی است که از پایین در بادهای سانتا آنا دمیده همه چیز را از سیگار در بزرگراه - با این حال، انسان هم به عنوان یکی دیگر از مجموعه‌ی عواملی که آتش‌سوزی را تحت تاثیر می‌گذارند مطرح شده است. از جمله‌ی این عوامل می‌توان به هر پدیده‌ای اعم از سیگار و بازمانده‌های دخانیاتی روی بزرگراه‌ها تا تیربرق‌هایی که تحت وزش باد در سانتا آنا روی زمین می‌افتند اشاره کرد. می‌توان گفت که انسان‌ها در بیش از ۹۰ درصد موارد آتش‌سوزی جنگل‌ها در کالیفرنیا مسئول هستند. مایکل مان (Michsel Mann) از دانشگاه جورج واشینگتون و سرپرست گروه پژوهشی می‌گوید:

انسان‌ کنترل زیادی بر نحوه‌ی تاثیر تغییرات آب‌وهوایی روی آتش‌سوزی‌های آینده ندارد. با این حال، ما این توانایی را داریم که روی متغیرهای نیمه‌ی دیگر این معادله تاثیر بگذاریم. متغیرهایی که میزان تاثیر ما را روی چشم‌انداز طبیعت کنترل می‌کنند. ما می‌توانیم خطرات موجود را با کاهش تشویق مردم به توسعه‌ی مسکن در مناطق مستعد آتش‌سوزی کاهش دهیم و به طور بهتری زمین‌های عمومی را مدیریت کنیم و همچنین در باره‌ی میزان اثربخشی رویکردهای فعلی‌ خود در زمینه‌ی آتش‌نشانی بازاندیشی کنیم.

 محققان دریافته‌اند که با حذف تاثیر انسان بر روی آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا، آنها به طور ناخواسته باعث می‌شوند که تاثیر تغییرات آب‌وهوا به میزان اغراق شده‌ در نظر گرفته شود. نویسندگان این مقاله‌ی پژوهشی توصیه می‌کنند که به تغییرات آب‌وهوایی توجه شود و متغیرهای انسانی نیز در عین حال برای مدل‌های آینده در نظر گرفته شوند. مکس موریتس از دانشگاه برکلی و یکی از همکاران این پژوهش می‌گوید:

توافق جامعی در مورد اهمیت آب و هوا در آتش‌سوزی در مقیاس نسبتا گسترده وجود دارد. در مقیاس‌های محلی، اگر شما الگوهای توسعه‌ی انسانی را در مدل خود لحاظ نکید به مشکل بر خواهید خورد. این امر یک یافته‌ی مهم در مورد چگونگی مدل‌سازی اثرات تغییر آب‌و هوایی است و از سویی این موضوع را تایید می کند که انتخاب محل و چگونگی ساخت جوامع، برای محدود کردن ضرر و زیان‌های آتی امری بایسته و ضروری است.

بر پایه‌ی گزارش‌ها بین سال های ۱۹۹۹ و ۲۰۱۱، کالیفرنیا به طور متوسط سالیانه ۱۶۰ میلیون دلار از خسارت‌های مربوط به آتش‌سوزی متضرر می‌شود. نزدیک به ۱۳ هزار تعداد از خانه‌ها و سازه‌های دیگر در نواحی به اصطلاح «مناطق تحت مسئولیت دولت» تخریب می‌شوند. در همین دوره، ایالت کالیفرنیا و سازمان خدمات جنگل ایالات متحده بیش از ۵ میلیارد دلار برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها صرف کرده‌اند. 

بر اساس یک مدل مربوط به سال ۲۰۱۴ که تخریب ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌های کالیفرنیا را در بیش از ۶۰ سال گذشته مورد بررسی قرار  داده بود، دکتر مان تخمین زده است که آسیب‌های آتش‌سوزی تا سال ۲۰۵۰ بیش از سه برابر افزایش می‌یابد و به حدود نیم میلیارد دلار در آن سال خواهد رسید. او در پایان گفت:

داشتن این اطلاعات برای سیاستگذاران، برنامه ریزان و مدیران بخش‌های مرتبط با آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها برای تعیین خطرات آتش‌سوزی بسیار مهم است.

زومیت

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید